انگلیس: قراردادی که به ایران پیشنهاد دادیم عادلانه بود

انگلیس: قراردادی که به ایران پیشنهاد دادیم عادلانه بود

روز جدید :وزیر خارجه انگلیس گفت: ما در ماه مارس امسال یک معامله بسیار منصفانه به ایرانی ها ارائه کردیم، آنها همچنان پاسخ خواهند داد.

به گزارش شبکه شرق و به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، وزیر امور خارجه انگلیس به سوالاتی درباره روابط ایران و روسیه و وضعیت مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای پاسخ داد.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس در گفت و گو با این روزنامه در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدات ایران واقعی است و انگلیس با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی در این زمینه چه پیامی به ایران می دهد، گفت: امنیت مردم انگلیس واقعا وجود دارد. برای ما مهم است.”

ادعا می شود که تهدیدی از سوی ایران علیه مردم بریتانیا وجود دارد

کلورلی ادامه داد: ما می خواهیم این پیام را به مردم برسانیم که باید در انگلیس احساس امنیت کنند و انگلیس از آنها محافظت خواهد کرد. ما می خواهیم این پیام را ارسال کنیم که تهدیدات علیه خبرنگاران غیرقابل قبول است و همانطور که در زمان احضار کاردار ایران پاسخ دادیم، پاسخ خواهیم داد.

وی در این رابطه با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران گفت: به همین دلیل است که ما در انگلیس اقداماتی را برای محافظت از مردم در برابر آنچه که فکر می کنیم تهدیدی از سوی ایران است انجام داده ایم، زیرا مشکل این است که مردم می توانند آزادانه و موثر در مورد آنچه که وجود دارد صحبت کنند. در ایران اتفاق می افتد.

اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به این سوال پس از آن است که کن مک کالوم، رئیس آژانس اطلاعات داخلی انگلیس چند روز پیش گفته بود که “سرویس اطلاعاتی متخاصم” ایران در حال برنامه ریزی برای تهدید مستقیم علیه انگلیس است.

وی گفت: از بدترین این اقدامات می توان به جاه طلبی آنها برای ربودن یا حتی کشتن انگلیسی ها یا افرادی در خاک انگلیس که دشمن آنها محسوب می شوند اشاره کرد. ما فقط از ژانویه حداقل ده تهدید بالقوه را دیده‌ایم.

همکاری نظامی ایران و روسیه

الاشرق الاوسط در ادامه در پاسخ به این سوال که بر اساس اظهارات اخیر وی در کنفرانس امنیتی منامه، روسیه و ایران تهدیدی برای منطقه و کشورهای عربی و تحریم هایی هستند که اخیرا انگلیس علیه ایران اعمال کرده است. این اقدامات برای ارسال پیام به ایران کافی است، وی گفت: ما تحریم های هدفمند را در پاسخ به اقدامات افراد اعمال می کنیم. بنابراین، زمانی که متوجه شدیم پهپادهای ایرانی به روسیه فروخته می‌شود و از این پهپادها برای حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌شود، تحریم‌های خصوصی را علیه شرکت‌ها و افراد مسئول صادرات این پهپادها به روسیه اعمال کردیم.

کشورهای غربی مدعی هستند که ایران در حال حاضر پهپادهایی را برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می دهد. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کرده اند. حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که تهران چندین ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه ارسال کرده است.

در همین راستا، ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی درباره موضوع جنگ اوکراین و برخی اخبار منتشر شده درباره کمک های ایران به روسیه در این جنگ، تصریح کرد. : در مورد بحران اوکراین، ما بارها مواضع خود را اعلام کرده ایم، به صراحت اعلام کرده ایم. همانطور که بارها گفته ایم، در رابطه با این بحران، ما به سیاست بی طرفی فعال پایبند هستیم. ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و از ابتدای این بحران سعی کرده ایم هر دو طرف را به مسیر دیپلماسی برگردانیم تا اختلافات را حل کرده و در چارچوب روابط دوستانه ای که با آن داریم، از ادامه جنگ جلوگیری کنیم. هر دو طرف.

کنعانی با بیان اینکه ما هیچ سلاح و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نفرستاده ایم و طرف جنگ هم نیستیم، تصریح کرد: همکاری دفاعی ایران و روسیه قبل از شروع این جنگ است. همکاری دفاعی ما در چارچوب روابط دوجانبه و بر اساس مجاری شفاف و قانونی است. ایران اصل روابط دوستانه با سایر کشورها را تعیین کرده است و اوکراین نیز از این امر مستثنی نیست. ما روابط نزدیک و دوستانه ای با اوکراین داشته ایم و در این چارچوب به روابط با اوکراین نگاه می کنیم. ایران در واکنش به اقدامات دولت اوکراین برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران، هوشمندانه عمل می کند و در راستای حفظ چارچوب دیپلماتیک در روابط دوجانبه عمل می کند.

مسائل داخلی و نقش ایران در منطقه

این روزنامه سعودی همچنین نوشت که کلورلی با بیان اظهارات مداخله جویانه در مورد مسائل داخلی ایران، مدعی شد: وقتی دیدیم رژیم ایران با زنان ایرانی رفتار خشونت آمیزی دارد، «پلیس امنیت اخلاقی» آن را تحریم خصوصی کردیم. ما از دولت ایران می‌خواهیم که به حرف مردم ایران گوش دهد و اطمینان حاصل کنیم که وقتی مقامات ایران کاری غیرقابل قبول انجام می‌دهند، آن افراد و نهادها را به موقع هدف تحریم‌های خود قرار دهیم تا جلوی آنها را بگیریم.

وی در پاسخ به اینکه نقش ایران در منطقه چیست، گفت: وقتی متوجه می شویم که ایران در تلاش است منطقه را بی ثبات کند، وارد عمل می شویم. به عنوان مثال، کشتی‌های جنگی بریتانیا سامانه‌های موشکی یا موتورهای سامانه موشکی که از ایران می‌آمدند را رهگیری کرده‌اند. ما به اقدامات خود برای جلوگیری از فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه ادامه خواهیم داد، به ویژه کسانی که مسئول این رفتار هستند را تحریم خواهیم کرد.

مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در وین

کلورلی در توضیح اینکه آیا می‌تواند بگوید مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای قبلاً به پایان رسیده است، گفت: ما در ماه مارس امسال یک توافق بسیار منصفانه به ایرانی‌ها ارائه کردیم و آنها هنوز هم پاسخ خواهند داد. زنان ایرانی که از این رژیم انتقاد می کنند. ما شاهد صادرات پهپادهای آنها به روسیه هستیم که علیه اهداف غیرنظامی استفاده شده است.

علیرغم اینکه مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، افزود: ما متعهد هستیم که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم، اما اکنون بر عهده خود ایران است که بدهد. پاسخ هدفمند به مذاکراتی که انجام دادیم.» توپ در زمین ایران است و الان واقعا باید پاسخ دهند.

کلورلی در پاسخ به اینکه آیا این اظهارات وی به معنای پایان یافتن این مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که گفتم مذاکراتی که داشتیم و پیشنهادی که دادیم منطقی و عملی بود. ایرانی ها تاکنون همکاری مناسبی در این زمینه نداشته اند. همچنین به نظر من پیامی که می توانم به دولت ایران ارسال کنم این است که اقداماتی انجام دهد که منجر به همکاری بهتر در این روند شود. ما پیشنهاد توافقی را داده ایم، توافق بسیار خوبی است و ایرانی ها باید آن را اجرا کنند.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود درباره وضعیت مذاکرات هفته جاری در وین گفت: جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره نشسته است، میز مذاکره را ترک نکرده و مسئولانه عمل کرده است. در این زمینه امیدواریم سایر کشورها نیز در این چارچوب مسئولانه عمل کنند.

کنعانی پیشتر گفته بود: موضوع مذاکرات لغو تحریم ها از دستور کار ایران خارج نشده و همه تحولات دیپلماتیکی که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل دارد و نقش میانجی او در انتقال پیام ها بین ایران و ایران است. آمریکا اشاره کرده است که طرف مقابل نیز متعهد به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم ها است و آمریکایی ها علیرغم برخی مواضع، چیزی نگفته اند که از احیای برجام منصرف شده اند. البته تناقض آمریکایی ها را در رفتار و گفتارشان می بینیم. از یک سو پیام هایی برای احیای توافق می دهند و از سوی دیگر گاهی موضع گیری می کنند و اعلام می کنند که این مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به این سوال گفت: همه زمینه‌های فنی و فنی برای احیای توافق و بازگرداندن همه طرف‌ها به توافق وجود دارد. این موضوع اکنون به تصمیم سیاسی آمریکا بستگی دارد و هر زمان که آن کشور اراده لازم را داشته باشد، می توانیم به توافق برگردیم. البته ما منتظر توافق نخواهیم بود و روابط دیپلماتیک خود را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف از جمله کشورهای منطقه و همسایه ادامه خواهیم داد و سعی خواهیم کرد آن را گسترش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید