چندی پیش وزیر صنعت پیشنهاد داد که خودروسازان را به نیروهای مسلح بسپاریم. پاسخ دادیم حتی یک ریال هم قبول نمی کنیم

چندی پیش وزیر صنعت پیشنهاد داد که خودروسازان را به نیروهای مسلح بسپاریم.  پاسخ دادیم حتی یک ریال هم قبول نمی کنیم

روتر جدید ابراهیمی عسل معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ستاد کل نیروهای مسلح گفت: چندی پیش وزیر صنعت اعلام کرد که خودروسازان را به ستاد کل واگذار کنیم. پاسخ داده شد که حتی یک ریال هم قبول نمی کنیم چون خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است و بهره وری بخش دولتی بالاتر از بخش خصوصی است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به برنامه ریزی برای تولید مشترک 5 میلیون خودرو با روسیه گفت: با وجود اینکه وزیر صمت پیشنهاد واگذاری خودروسازان به ستاد کل را داد اما ما این موضوع را نپذیرفتیم. به دلیل سفارشات بالاتر

حسین قربان زاده با بیان اینکه دو جلسه دیگر در خصوص واگذاری کارخانجات خودروسازی در دانشگاه علامه و صنعتی شریف برگزار شد، گفت: امیدواریم در این جلسه که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود، در این خصوص به جمع بندی برسیم. چالش.» «به حوزه خصوصی سازی و واگذاری خواهیم رسید.

به گزارش تسنیم، وی افزود: یکی از نکاتی که همیشه به آن اشاره می شود این است که به جای جلسه، اقدام کنیم. تلاش ما بر این است که مدل تحویل را پس از این جلسه نهایی کنیم.»

در این نشست کادسی پور رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر به عنوان اولین سخنران جامعه دانشگاهی گفت: در یک پروژه خارجی دیدیم که کار مطالعاتی سه سال به طول انجامید اما اجرای پروژه چهار ماه بیشتر طول نکشید این بدان معنا نیست که کار بررسی آنقدر طول می کشد که پروژه از ظرفیت خارج شود. باید به اهمیت مواد در مقطع کارشناسی توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: ماهیت مالکیت مهم است، اما کمتر دیده ایم که آسیب شناسی علمی دقیقی در نمایش ها انجام شود. ما تشکیل کنسرسیوم های دانشگاهی را برای کمک به صنعت/خودرو متحول خواهیم کرد.

استاد دانشگاه در این نشست اکبرپور با بیان اینکه خودرو به عنوان یکی از استراتژی های دانشگاه امیرکبیر انتخاب شد، گفت: قول می دهیم در آینده اگر نام خودرو بیاید، نام دانشگاه امیرکبیر نیز همراه باشد. . اعتقاد سیاسی ما این است که وقتی جامعه دانشگاهی دست به دست هم بدهند، پیروز می شویم. در حال تشکیل کنسرسیوم های دانشگاهی برای کمک به صنعت هستیم.

وی تاکید کرد: از این طریق امکان ایجاد ثروت در بخش خصوصی فراهم می شود. ما به سمت تولید ثروت برای کشور حرکت می کنیم. خصوصی سازی صنایع نتیجه خصوصی سازی بی رویه است.

اکبرپور با اشاره به طرحی که در خصوص گسترش و نوسازی سازمان در دهه 70 اجرا شد، گفت: یکی از دلایلی که صنعت خودرو به این منظور انتخاب شد بحث اشتغال و رقابت بین المللی بود. فرض بر این بود که با انتقال، صنعت خودرو می تواند توسعه یابد. در اجرا نباید قوانین علمی را زیر پا بگذاریم. با این حال، اگر چرخه تولید به زیر نقطه سربه سر برسد، آسیب خواهد دید. در مقطعی نه تنها این ضرر را در نظر نگرفتیم، بلکه با همین شرایط ادامه دادیم و حتی قیمت را لمس کردیم.

واگذاری بنگاه های زیان ده اولین اقدام اشتباه برای دور زدن قوانین خصوصی سازی است

وی افزود: خودروسازی قرار بود اقتصاد ما را به حرکت درآورد و زنجیره کارخانه های تولیدی را فعال کند و هنوز هم می تواند. وقتی بنگاهی زیانده باشد و بخواهیم آن را واگذار کنیم در واقع اصول اولیه خصوصی سازی را زیر پا گذاشته ایم که منجر به خصوصی سازی صنعت می شود. خصوصی سازی باید به شکل برنامه توسعه صنعتی باشد.

در ادامه جلسه مجید پور رئیس دانشکده مدیریت و علم و صنعت دانشگاه امیر کبیر گفت: در بحث یارانه بنزین که در کیش اجرا شد نقش خوبی داشتیم. بحث انتقال سهام را باید به طور کلی در نظر گرفت. آیا امروز به یک پیگیری فکر کرده ایم؟ ما در این زمینه تجربیات موفق و ناموفق داریم. در دوره تاچر در انگلستان شاهد شکست پروژه خصوصی سازی در صنعت برق آن کشور بودیم. ابتدا باید یک نقشه راه صنعتی داشته باشیم که خصوصی سازی به عنوان بخشی از آن جاده استفاده شود.

وی ادامه داد: ادامه سیاست و روند نامطلوب در صنعت خودرو باعث می شود خصوصی سازی را یک تصمیم احساسی بدانیم. باید اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را در کنار هم ببینیم و این موارد در پازل توسعه صنعتی کشور قرار گیرد. ما به خودروسازی به عنوان جایگزین واردات نگاه می کنیم اما باید با رویکرد صادراتی این کار را انجام دهیم.

مجیدپور با تاکید بر اینکه سیاست های حمایتی و رقابتی باید همزمان باشد، گفت: تا امروز فقط سیاست های حمایتی داشتیم. در زمینه واردات خودرو یک فرآیند بروکراتیک را مشاهده می کنیم. موضوعات کلیدی وزارت اقتصاد را دسته بندی کنید و به دانشگاه ها بسپارید. این مشکل باعث می شود که دانشگاه ها به سمت کمک به اقتصاد کشور سوق داده شوند. ابتدا باید خصوصی سازی را تمرین کنیم.

شجاعی نماینده مرکز پژوهش های مجلس گفت: در صنعت خودرو استراتژی مشخصی نداریم. یک رکن کلیدی استراتژی داشتن اهداف روشن است، اما ما آنها را نداریم. هیچ هماهنگی بین سیاست ها وجود ندارد. سیاست تعرفه ای با یک مکانیسم به جلو حرکت می کند در حالی که صنعت با سیاست دیگری پیش می رود.

ستون آخر نیز آخرین بحث است که در حوزه خودروسازی وجود ندارد و نمی دانیم وظایف هر دستگاه در این صنعت چگونه بیان می شود. مگر اینکه مکانیزم مناسبی وجود داشته باشد، ممکن است برخی از فرمت های مشخص شده کار نکنند.

وی گفت: اگر به بحث های بیرونی مانند قیمت گذاری و تعرفه توجه نشود، حتی پس از پا گذاشتن با چالش مواجه خواهیم شد. نکته دیگر الزامات داخلی شرکت مانند موجودی های چرخه ای است. آخرین الزامی که قبل از واگذاری توسط دولت مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای دوره گذار خصوصی سازی کارخانه های خودروسازی تمرینات لازم انجام شود. باید ببینیم که آیا می توانیم در تصمیمات بخش خصوصی دخالت نکنیم یا خیر.

برنامه ریزی برای تولید مشترک پنج میلیون خودرو ایران و روسیه/ تولید قطعات «هایتک» با همکاری سه کشور

ابراهیمی اصل معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این جلسه گفت: مقام معظم رهبری منشوری را به ما ابلاغ کردند که بر اساس آن امکان ورود اقتصادی وجود دارد. از جمله این موارد می توان به نظم، عدم رقابت با بخش خصوصی و همکاری با نیازهای دولت اشاره کرد. در ابتدای سال روسیه از ایران دعوت کرد تا در زمینه تحریم ها به ما کمک کند. بند دوم مربوط به قطعات یدکی خودرو بود. 93 نوع تحویل را به ما اطلاع دادند. سه هفته پیش در نشست مشترک ایران و روسیه، روس ها دوباره از ما پرسیدند که نتیجه نمایشگاهی که ساخته ایم چیست؟ طرحی که نواک، معاون نخست وزیر روسیه در مورد آن صحبت می کند. با «صایران» قرارداد بسته شده و در حال ارسال قطعات هستیم.

اعلام کردیم که می توانیم ظرف یک سال قطعات مورد نیاز را تامین کنیم. نکته دیگر در مورد قطعات با فناوری پیشرفته است که قرار است با همکاری بخش خصوصی ایران، چین و روسیه ساخته شود.

وی افزود: در میان مدت برنامه تولید سه میلیون و در بلندمدت پنج میلیون دستگاه است که دو میلیون دستگاه سهم ایران و یک میلیون دستگاه برای کشورهای عضو بریکس است. البته گفته می شد که همکاری بخش خصوصی شرط بوده چون ایران خودرو و سایپا زیانده هستند.

ابراهیمی عسل گفت: اخیرا وزیر صنعت اعلام کرد خودروسازان را به ستاد کل تحویل دهیم، پاسخ داده شد که حتی یک ریال هم قبول نمی کنیم چون خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری و بهره وری است. بخش دولتی بالاتر از بخش خصوصی است.

ابراهیمی عسل گفت: مدیریت صنعت خودرو دولت را زیر سوال برده است و باید برای خصوصی سازی گامی جسورانه بردارید.

ماهیت رشد صنایع بزرگ، نابودی صنایع کوچک است

در ادامه این نشست کاکایی با اشاره به اینکه خواهان صادرات نمایشی نیستیم گفت: باید تولید رقابتی داشته باشیم. صادرات باید سودآور باشد. رعایت قوانین صحیح بسیار مهم است. از نظر حقوقی دو کارخانه خودروسازی امروز خصوصی هستند، امروز می توان مدیریت آنها را در اختیار بخش خصوصی قرار داد و باید دید آیا تحمل پذیرش مدیریت خصوصی را داریم یا خیر؟

وی افزود: نیازمند سیاست جدید مسابقه سال هستیم. بر این اساس نیازمند تنظیم جدید کل بازار و مرزها هستیم. تعرفه ها باید در سراسر زنجیره تعیین شود و تعادل وجود داشته باشد. وقتی حضور بزرگان در یک صنعت تثبیت شود، صنایع کوچکتر از بین خواهند رفت. ما باید سیستمی تعریف کنیم که امکان همکاری بین صنایع کوچک و بزرگ را فراهم کند، شورای رقابت باید این نقش را ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید