کودتای انگلیس دو شرط حاکمیت ایران را زیر پا گذاشت/ خباثت انگلیس با اظهارات ضعیف سفیر این کشور کم نمی شود


ساعت: 15:13
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892929

مدیر سرویس پژوهش و تالیف تاریخ ایران با اشاره به اینکه انگلیسی ها با کودتا دو دوره حاکمیت ملی ایران را زیر پا گذاشتند، گفت: حاکمیت ملی بزرگترین ارزش یک ملت است اما ملت ایران در مقابل این رفتار هیچ کاری نکرد. که با سوء نیت قابل مقایسه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سایمون شرکلیف سفیر انگلیس در تهران در اظهارات عجیبی در رابطه با ملت ایران گفت: من به نظر منفی مردم ایران نسبت به انگلیس احترام می گذارم اما به عنوان سفیر انگلیس در تهران متوجه شدم که ذهنیت مردم ایران نسبت به انگلیس اینطور نیست. خیلی خوب؛ همین طور در مورد مردم انگلیس برعکس است و ذهنیت انگلیسی ها برای ایرانی ها هم خوب نیست.

اما با نگاهی به شرارت های دولت انگلیس در ایران می توان دریافت که دخالت انگلیس در امور داخلی ایران و ظلم به مردم ایران بر هیچ محقق صادقی پوشیده نیست و می توان ادعا کرد که این شرارت ها قابل مقایسه هستند. به همه رفتار کشور ملت ایران با مردم انگلیس نخواهد بود.


«عباس سلیمی نمین» مدیر دفتر پژوهش و تدوین تاریخ ایرانوی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با نگاهی به عملکرد دولت انگلیس در ایران گفت: در رابطه با رابطه مردم ایران و دولت انگلیس که از نظر تاریخی موضوع طولانی است، هیچ فرد صادقی پس از بررسی این تلخی ها. تاریخ، انگلستان می تواند سکوت کند و به اقدامات قدرت قدرتمند و مستبد پاسخی نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت انگلیس ظلم های بیشماری را در حق ملت ایران انجام داده است که گستره بسیار وسیعی را در بر می گیرد، گفت: ظلم های دولت انگلیس علیه ملت ایران تنها محدود به مسائل سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه همه عرصه ها را در بر می گیرد. یعنی انگلیس نسبت به فرهنگ ایران بسیار ظلم کرد و ملت ایران را از نظر فرهنگی به سخره گرفت.

مدیر دفتر پژوهش و تدوین تاریخ ایران با اشاره به چپاول اقتصادی انگلیس از ملت ایران گفت: انگلیس سال ها نفت ایران را از نظر اقتصادی غارت کرد و آن را کنترل کرد تا اینکه بالاخره ملت ایران به آن واکنش نشان داد. مدت کوتاهی به چپاول انگلیس در ملی شدن صنعت نفت پایان داد، اما انگلیس به جای تسلیم شدن در برابر این حرکت ملی، با مشت آهنین به این مطالبه حق ملت ایران پاسخ داد.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه در کودتای اسفند 1299 که رضاخان را به دست انگلیسی ها به قدرت رساند، گفت: بررسی این عملکرد نشان می دهد که انگلیسی ها از طریق عرصه های مختلف همه دارایی های ملت ایران را نابود کردند. از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا سنت ها و سیاست را تحقیر کردند.


دیپلمات های بریتانیایی عوامل سیستم اطلاعاتی هستند

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به اظهارات سفیر انگلیس در ایران گفت: مدتی است کسانی که به عنوان دیپلمات در سفارت انگلیس در تهران فعالیت می کنند، در واقع کارگزار سیستم اطلاعاتی این کشور هستند، اما اگر امکان دارد اشاره شود. سفیر فعلی به عنوان سفیر باید گفت که این شخص خودش به انزجار ملت ایران از رفتار انگلیسی ها اعتراف کرده است، اما اینکه ملت انگلیس این احساس را نسبت به ملت ایران دارند خیلی غیرمنطقی است که ادعا می کنند، چرا که ما نگرفته ایم. هر کاری علیه ملت انگلیس انجام داد.

وی با اشاره به اینکه انگلیسی ها دو دوره با یک کودتا حاکمیت ملی ایران را زیر پا گذاشتند، تصریح کرد: حاکمیت ملی برای یک ملت بزرگ ترین ارزش است، اما ملت ایران در مقابل این رفتار هیچ کاری نکرد که می توان آن را با شرارت ها مقایسه کرد. بریتانیا.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه این ادعاها بسیار ضعیف و بی اساس است، تاکید کرد: ما بارها با مردم انگلیس در تماس بوده ایم و متوجه شده ایم که مردم انگلیس با مردم ایران همدردی و همراهی می کنند به ویژه با تشکل های دانشجویی. در انگلستان با توجه به مرکز حکومت خود، احساس دوستی و حمایت مردم ایران را داشتند.


سابقه رفتار انگلیس در ایران با هیچ رفتاری قابل مقایسه نیست

مدیر دفتر تحقیقات و تالیفات تاریخی ایران با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب مردم انگلیس به همراه مردم ایران می خواستند به حکومت انگلیسی ها در ایران پایان دهند، تاکید کرد: اظهارات سفیر انگلیس صحت ندارد. شخصی که به عنوان سفیر در ایران منصوب شد، چون نمی توانست جنایات انگلستان را انکار کند، شروع به معادل سازی کرد تا موضوع را به گونه ای دیگر تفسیر کند.

این پژوهشگر تاریخ تاکید کرد: شخصیت بزرگی چون امیرکبیر به رهبری انگلیسی ها کشته شد. سعی کردند این حرکت را در نهضت جنوب در هم بکوبند که نشان از جایگاه ملت ایران بود. رفتار انگلیسی ها در ایران با هیچ رفتاری قابل مقایسه نیست و نمی توان آن را به ادعاهای بی اساس و ضعیف تقلیل داد.

دیدگاهتان را بنویسید