اهواز، گرم ترین نقطه در نیمکره شرقی کره زمین

اهواز، گرم ترین نقطه در نیمکره شرقی کره زمین

روز جدید : تصویر منتشر شده توسط ناسا از تحولات گرما در جهان، اهواز را به عنوان یکی از گرم ترین شهرهای کره زمین نشان می دهد.

به گفته ناسا زمین، موج گرما در اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا در ژوئن و ژوئیه 2022 زمانی که دما در برخی نقاط به بالای 40 درجه سانتیگراد رسید و بسیاری از رکوردهای اخیر را شکست.

نقشه ارائه شده در این گزارش دمای هوای سطحی را در نیمکره شرقی زمین در 13 ژوئیه 2022 نشان می دهد. این نقشه با ترکیب مشاهدات با نسخه ای از مدل جهانی سیستم رصد زمین (GEOS) ایجاد شده است که از معادلات ریاضی برای نمایش فیزیکی استفاده می کند. فرآیندهای موجود در جو

اگرچه یک الگوی موج جوی واضح با مقادیر متناوب گرما در رنگ قرمز وجود دارد و در نقاط مختلف سرما آبی وجود دارد. اما این منطقه بزرگ از گرمای رکورد یکی دیگر از شاخص های واضح انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از انسان است. فعالیت انسان باعث تغییرات آب و هوایی می شود که بر شرایط زندگی ما تأثیر می گذارد.

در اروپای غربی که قبلاً خشکسالی شدیدی را تجربه کرده بود، موج گرما به آتش‌سوزی‌هایی دامن زد که در پرتغال، اسپانیا و بخش‌هایی از فرانسه رخ داد. در پرتغال دمای هوا در 13 جولای به 45 درجه سانتیگراد در شهر لیریا رسید و بیش از 3000 هکتار در آتش سوخت. بیش از نیمی از کشور در حالت هشدار قرمز قرار داشت زیرا آتش نشانان با 14 آتش سوزی فعال مبارزه کردند.

تصویر نشان داده شده در این گزارش، مکان‌های تشخیص حریق را در پرتغال و اسپانیا نشان می‌دهد که توسط آرایه رادیومتری تصویربرداری مادون قرمز مرئی (VIIRS) روی ماهواره Suomi NPP در 12 ژوئیه 2022 دیده می‌شود. تشخیص آتش‌سوزی در غرب مادرید شامل شهر لاس هردس است. که بیش از 1500 هکتار در آن سوخته است.

گرمای بی سابقه در ایتالیا منجر به فروریختن بخشی از یخچال طبیعی مارمولادا در سوم جولای شد. بارش برف، یخ و صخره جان 11 کوهنورد را گرفت.

اداره هواشناسی بریتانیا هشدارهایی درباره گرمای شدید صادر کرده است زیرا انتظار می رود دما همچنان در حال افزایش باشد و احتمالاً رکورد گرم ترین سطح ثبت شده را بشکند.

در شمال آفریقا، تونس دچار موج گرما و آتش سوزی شد که به محصول غلات این کشور آسیب زد. در 13 جولای، در پایتخت تونس، دمای هوا به 48 درجه سانتیگراد رسید و یک رکورد 40 ساله را شکست.

در ایران، دمای هوا پس از رسیدن به 52 درجه سانتیگراد در اواخر خرداد، در ماه جولای همچنان بالا بود. تصویر ارائه شده در این گزارش دمای هوای اهواز را 46.5 درجه سانتیگراد نشان می دهد.

تابستان چین سه موج گرما به همراه داشت که باعث خراب شدن آسفالت جاده ها و ترک خوردن کاشی های سقف شد. “رصدخانه شانگهای خوجیاهوی” که از سال 1873 رکوردهای آب و هوایی دارد، بالاترین دما را که 40.9 درجه سانتیگراد بود در 13 جولای 2022 ثبت کرد. رطوبت بالا و “نقطه شبنم” همراه با دمای گرم شب شرایط مرگباری را ایجاد کرد.

پاوسون گفت: چنین گرمای شدیدی بر سلامت انسان تأثیر مستقیم دارد و ممکن است عواقب دیگری نیز داشته باشد. از جمله آتش سوزی هایی است که در حال حاضر در اروپا و آفریقا در حال وقوع است و در چند سال گذشته در آمریکای شمالی بیداد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید