انتشار گازهای گلخانه ای منجر به افزایش حوادث ناشی از گرم شدن کره زمین می شود


ساعت: 15:03
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911151

مدیرکل بهداشت هلال احمر گفت: انتشار گازهای گلخانه ای منجر به افزایش حوادث ناشی از گرمایش زمین می شود و تعداد حوادث به حدی رسیده است که تک تک جمعیت کشور مسئولیت عملیات خود را بر عهده نخواهند داشت و بنابراین نمی توانند کمکی کنند. دیگران .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افشین علیخانی، مدیرکل بهداشت و درمان هلال احمر گفت: تغییر اقلیم محاسبات صلیب سرخ و هلال احمر برای واکنش به حوادث را تغییر داده و آسیب پذیری کشورها را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: 192 جمعیت در فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر کشور عضویت دارند. تعدادی از آنها برای شرکت در عملیات بین المللی برای ارائه کمک به کشور آسیب دیده در صورت بروز بلایای بزرگ پذیرفته شده اند. انتشار گازهای گلخانه ای منجر به افزایش حوادث ناشی از گرم شدن کره زمین می شود و تعداد حوادث به حدی می رسد که هر جمعیت ملی مسئولیت عملیات خود را بر عهده نخواهد داشت و در نتیجه نمی تواند به دیگران کمک کند.

مدیرکل بهداشت و درمان هلال احمر ادامه داد: به عنوان نمونه، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تنها کشور مسلمانی است که در کنار چندین جمعیت برجسته صلیب سرخ در جهان، شریک این جمعیت است. فدراسیون انجمن های ملی صلیب سرخ و هلال احمر در بخش واکنش اضطراری در حوادث این امر طبیعی و ساخته دست بشر در سطح بین المللی است. اکنون رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران از افزایش 51 درصدی حوادث جوی در 6 ماهه نخست امسال خبر داده است. پس چگونه می‌توانیم به دیگران کمک کنیم، در حالی که سیستم‌های پزشکی به سرعت در حال گسترش ما باید هر سال گسترش یابد؟

علیخانی افزود: این وضعیت برای سایر ملی پوشان فدراسیون نیز صادق است. هر چند اکنون امکانات کافی برای حضور در عملیات های بین المللی داریم. اما با توجه به شدت تغییرات آب و هوایی، این امکانات کافی نیست. به عنوان مبنای محاسبه ریسک تغییر می کند. به عنوان مثال در کشور ما سال هاست که می گویند ظرفیت امدادی برای هر منطقه 2 درصد جمعیت است. این در صورتی است که اقلام امدادی به 2 درصد از ساکنان در هر بخش جمعیت ارائه شود. با حوادث به درستی برخورد می شود. این عدد بر اساس محاسبه پیش بینی تعداد تصادفات و احتمال وقوع آنها در کشور به دست آمده است. اما اکنون همه آن محاسبات در حال تغییر است.

وی یادآور شد: افزایش دمای زمین تغییراتی را به دنبال خواهد داشت که بخش قابل توجهی از مناطق مسکونی جهان را غیرقابل سکونت خواهد کرد. این امر فشار حاشیه نشینی را بر کلان شهرها افزایش می دهد و با تخریب گسترده خاک در اثر سیل های ویرانگر، بحران غذایی دامنگیر مردم کره زمین خواهد شد.

اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی CUP 27 با حضور سران کشورها هم اکنون در بندر شرم الشیخ مصر در حال برگزاری است و تا 3 روز دیگر به پایان می رسد. دوستداران محیط زیست امیدوارند توافق نهایی در این نشست سطح تعهد طرفین را به حداکثر برساند. نوامبر گذشته، بیست و ششمین جام در گلاسکو، اسکاتلند برگزار شد، اما اکثر ناظران سطح تعهد در توافق نهایی را پایین دانستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ما در بزرگراه جهنم آب و هوا هستیم و با پاهای خود به آن سرعت می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید