سوئیچ گازهای گلخانه ای منهی رکورد آسیا در تولید را شکست / حمایت ضعیف باعث جهش تولید به حاشیه می شود

زمان: 08:53
منتشر شده در: 1400/07/18
کد خبر: 1774723

در مصاحبه با کارآفرین مانه و سملقانی به این موضوع اشاره شد.

مانه و سملقانی کشاورز و کارآفرین موفق به برداشت 66 تن خیار در یک دوره رشد 6 ماهه ، 50 تن گوجه فرنگی در دوره دوم ، 20 تن گل کلم فوق العاده در دوره سوم و 18 تن محصول درجه دو و رکورددار تولید تابستان شدند. محصولات زراعی در Break Asia.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصراتراک از مانه و سملقان ، ساخت واحدهای گلخانه ای چند سالی است که در سراسر کشور رواج یافته است و گلخانه به عنوان یک فناوری جدید مورد استقبال گسترده کشاورزان قرار گرفته است.

روش پرورش گلخانه دارای مزایای زیادی است ، از جمله تولید در خارج از فصل ، توانایی کنترل عوامل محیطی ، توانایی رشد انواع محصولات در هر منطقه آب و هوایی ، کنترل آفات و بیماریها ، مصرف کمتر آب ، راندمان تولید بالا ، دوام پس از برداشت ، قیمت بیشتر محصولات برای فروش خارج از فصل و موارد مشابه از مزایای این روش کشت است.

محصولات صیفی جات مانند گوجه فرنگی ، خیار ، خربزه ، توت فرنگی ، فلفل و لوبیا سبز در ایران تولید می شود و خرید خیار در بین این محصولات استقبال می شود.

علاوه بر میوه ، گلهای زینتی از دیرباز در گلخانه ها رایج بوده است و گلخانه ها با استفاده مناسب از منابع آب و کاهش روزافزون منابع آب زیرزمینی ، توسعه گلخانه ها بدون شک نقش بسزایی در کاهش مصرف آب دارد.

کشاورزی از جمله مشاغلی است که جوانان می توانند به آن بپردازند ، شاید به دلیل مشکلات و درآمد کم ، اما یک جوان اهل مانت و سامولون برای اولین بار در شهر بوته فلفل سبز کاشت و گلخانه ای برای سبزیجات و صیفی جات راه اندازی کرد. .به دیگران توصیه می کند.

1eb95b15 2584 4ccd bb51 3b63d0c9540d خبر خاکستری

ابوالفضل گوهری ، جوان اهل روستای اینچه علیا در مانه و سملگان ، به خبرنگار عصراترک درباره نحوه شروع کارش گفت: من کار خود را در سال 1397 در زمینی به مساحت 2500 متر مربع آغاز کردم.

وی ادامه داد: برای شروع کار ، علاوه بر درآمد اولیه ، مقداری پول از صندوق توسعه وام گرفتم ، اما متأسفانه زمان سودآوری همزمان با فوران تاج و باعث تعطیلی رستوران ها و کاهش فروش شد. “

گوهری با اشاره به اینکه مشکلی در زمینه تولید وجود ندارد ، گفت: من رکورد تولید تابستانی در آسیا را شکستم ، بنابراین برای مدت 6 ماه 66 تن خیار ، در دوره دوم 50 تن گوجه فرنگی و در دوره سوم 20 تن فلفل .18 تن درجه دوم.

این کارآفرین جوان افزود: در شرایط عادی ، ما با اعضای خانواده ام در گلخانه کار می کنیم ، اما در زمان برداشت و بین 10 تا 15 کارگر به صورت دوره ای در گلخانه کار می کنند.

وی با بیان اینکه من اولین صاحب گلخانه ای بودم که گل کلم را در استان کاشتم ، توضیح داد: من در فروش محصول مشکل دارم زیرا برای ارسال محصولات به اصفهان باید هر دوره حداقل 80 میلیون هزینه کنم که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست ، اما اگر سایر همکاران من در این زمینه هماهنگ باشند ، اقتصادی تر خواهد بود.

گوهری در مورد مشکلات کاری خود گفت: بذرهایی که خریداری می کنیم 100 درصد خارجی هستند و شرکت های ویژه این بذرها را با ارز ملی دریافت می کنند ، اما باید آنها را با نرخ ارز آزاد خریداری کنیم ، به عنوان مثال ، دانه های فلفل رنگی 9000 تن برای ما هزینه دارد. به این منظور ، ما برای بذرهای دولتی ثبت نام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ، قیمت سرسام آور کود و کمبود آن مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است ، زیرا کودهای معمولی در حومه شهر فراوان است ، اما کود گلخانه ای وجود ندارد و در صورت وجود ، با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسد. قیمت ، بنابراین ما باید از تهران یا اصفهان به زور خرید کنیم ، در این صورت هزینه حمل و نقل بسیار زیاد است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.

گوهری از قطعی مکرر برق شکایت کرد و افزود: از آنجا که ما کشت فصلی داریم و نصف سال کشت و درآمد نداریم ، در صورت امکان قبوض را در حین کشت پرداخت می کنیم ، این کمک بزرگی برای تولیدکننده خواهد بود. “

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کار ما فصلی است ، اگر بانک وام را در نیمه دوم سال بازپرداخت کند و همچنین قبوض آب ، برق و گاز در فصل رشد پرداخت شود ، بسیار مفید خواهد بود.

وی در مورد پرداخت تسهیلات بانکی گفت: پس از فوران تاج ، ما متحمل آسیب های زیادی شدیم ، اما بانک اقساط را به موقع می خواهد و اگر شرایط به گونه ای باشد که بازپرداخت وام به مدت یک سال تمدید شود ، شرایط بهتری خواهیم داشت. شرایط “

کارآفرین جوان مانه و سملقانی گفت: با توجه به اینکه هیچ حمایتی برای ادامه کار وجود ندارد ، هزینه های تولید زیاد است و مشکلات زیادی در زمینه تحویل محصولات وجود دارد ، راه اندازی گلخانه از نظر اقتصادی برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

صاحب گلخانه پیشنهاد کرد: “اگر جهاد کشاورزی تقسیم کند که چه محصولاتی و میزان رشد هر شهر چقدر است ، در پایان برداشت با مازادی روبرو نخواهیم شد ، زیرا اگر این کار طبق برنامه کاری انجام شود ، قطعاً دارای نتیجه مثبت و کمک به اقتصاد است. “سابق.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید