ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای است


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1910941

رئیس مرکز تحقیقات شورای اسلای گفت: ایران هم قربانی تغییرات اقلیمی است و هم در رده بزرگترین منابع گازهای گلخانه ای قرار دارد و 14.2 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی در تشریح وضعیت مصرف انرژی و شاخص های آن در کشور گفت: کشورمان با افزایش 2 درجه ای دما، کاهش 55 میلی متری و 270 میلی متری بارش مواجه است. افزایش تبخیر در 50 سال گذشته

وی با بیان اینکه ایران هم قربانی تغییرات اقلیمی و هم یکی از بزرگترین منابع گازهای گلخانه ای است، تصریح کرد: ایران با سهمی برابر با چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن ششمین تولیدکننده گاز دی اکسید کربن در جهان است. 2 این نشان دهنده 14 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. این امر موید آن است که شدت انرژی در کشور بالاست و علیرغم اهداف تعیین شده به عنوان سیاست های تغییر الگوی مصرف، اقدام موثری در جهت بهینه سازی مصرف انرژی صورت نگرفته است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه دو برابر جمعیت گازهای گلخانه ای تولید می کنیم، تصریح کرد: 80 درصد انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به بخش های تولید، عرضه و مصرف انرژی در همه بخش های اقتصادی، خانگی، صنعتی و … حمل و نقل و مانند آن

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی از جمله افزایش سطح آب دریا، گرمای بی سابقه، خشکسالی، بلایای شدید جوی مانند سیل و ناپایدار شدن روزافزون شرایط محیطی، هر یک به نوعی کار شرکت های نفت و گاز را گران و دشوار می کند.

نگاری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، اقدامات متقابل کشورهای مختلف جهان برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و ادامه روند انتقال انرژی از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های پاک و دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به افزایش بیشتر شده است. کاهش بیش از 12 درصدی تقاضای نفت و افت بیش از 32 درصدی قیمت نفت در سال 2040. بنابراین، تنوع بخشیدن به سبد در اقتصادهای وابسته به نفت و گاز مانند ایران با روی آوردن به محصولات کم آلاینده و افزایش بهره وری انرژی ضروری است. و راندمان تولید، و همچنین کربن زدایی نفت و گاز.

وی تاکید کرد: برای مقابله موثر با چنین چالش هایی در آینده لازم است با تحلیل و رویکرد درست از فرصت های موجود حداکثر استفاده را کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه کشورهای وابسته به زغال سنگ به دنبال سوخت جایگزین پاک در صنایعی مانند فولاد هستند، گفت: در نتیجه سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت های صادرات گاز طبیعی (LNG) برای ایران ضروری است. توسعه فن آوری جذب، بهره برداری و ذخیره کربن، تولید و صادرات هیدروژن و جامدات زیستی، توسعه فناوری های دیجیتال در حوزه انرژی و استفاده از مکانیسم های انتقال اقلیم از دیگر فرصت های پیش روی ایران در عصر گذار انرژی است.

نگاری تاکید کرد: برای موفقیت در این مرحله به دیپلماسی و انرژی زیست محیطی فعال و کارآمد نیاز داریم، بنابراین بر اساس بند 15 سند سیاست مشترک زیست محیطی، فرصت های بین المللی برای گذار به اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه مرتبط است. فن آوری ها و نوآوری ها به شیوه ای مناسب.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست با اصلاح سیاست های انرژی، حذف شرکت های دولتی و حرکت به سمت مقررات فرابخشی و تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این حوزه باعث می شود. راه رو به جلو باشد

دیدگاهتان را بنویسید