زابل با دمای 50.8 درجه دیشب گرم ترین شهر روی زمین شد/ گرم ترین پایان بهار جنوب شرق کشور در 60 سال گذشته

زابل با دمای 50.8 درجه دیشب گرم ترین شهر روی زمین شد/ گرم ترین پایان بهار جنوب شرق کشور در 60 سال گذشته

بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی OGIMET، زابل در شمال سیستان و بلوچستان با دمای 50.8 درجه سانتیگراد بالاترین دما را در بین بیش از 8800 ایستگاه اصلی هواشناسی ثبت کرد.

بر اساس گزارش هواشناسی، برای اولین بار در 60 سال گذشته حداکثر دمای هوا در شمال سیستان و بلوچستان در فصل بهار به 50 درجه رسید. گرمای شبانه روزی زابل حتی گرمتر از تابستان های 50 سال گذشته بود.

بالاترین دمای ثبت شده از زمان تاسیس ایستگاه هواشناسی در این شهرستان 51 درجه است که در تابستان سال 1349 یعنی بیش از 50 سال پیش ثبت شده است.

موج گرمای اخیر در زابل در حالی است که این شهر تنها چند ماه پیش زمستان سردی را پشت سر گذاشت و سومین سرمای شدید خود را در 60 سال گذشته تجربه کرد.

در آذرماه سال گذشته حداقل دمای هوا در زابل به منفی 11.2 درجه سانتی گراد رسید که سردترین دمای این شهر در 60 سال اخیر بوده است. این دما تنها چند دهم درجه کمتر از رکورد سردترین روز از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی شهر بود.

پیش از این کمترین دمای ثبت شده توسط ایستگاه هواشناسی زابل مربوط به سال 1350 بود که دماسنج آن ایستگاه تا 12- درجه سانتیگراد کاهش یافت.

شب گذشته علاوه بر زابل، رکوردهای جدید دمایی دیگری در جنوب شرق به ثبت رسید. زهک در 27 کیلومتری زابل برای اولین بار در 30 سال گذشته دمای 50.6 درجه سانتیگراد را ثبت کرد.

قبل و بعد از استقرار ایستگاه هواشناسی در زهک دمای هوا هرگز به 50 درجه سانتیگراد نرسید و بیشترین دمای ثبت شده در آنجا 49 درجه بود.

در زاهدان در حدود 200 کیلومتری زابل گرم ترین روز بهاری این شهر در بیش از 60 سال گذشته ثبت شد.

دیشب حداکثر دمای هوای زاهدان به 43.1 درجه سانتی گراد رسید که گرم ترین روز بهاری این شهر در بیش از 60 سال گذشته بوده و تنها سه دهم درجه با رکورد تاریخی گرم ترین روز این شهر در تابستان فاصله داشت. .

دیدگاهتان را بنویسید