میانگین دمای کره زمین به بیش از 3 درجه می رسد! ناتوانی توافق پاریس در کنترل گرمایش


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819698

آخرین گزارش تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد هشدار می دهد که با روند فعلی، جهان به سمت افزایش دمای 3.2 درجه سانتیگراد تا پایان قرن پیش می رود. کشورهای در حال توسعه می گویند کشورهای ثروتمند بزرگترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن در جهان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آخرین گزارش آژانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل روز گذشته منتشر شد. این گزارش جامع ترین و به روزترین ارزیابی از گرمایش جهانی توسط دانشمندان است که توسط هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا منتشر شده است.

کارشناسان آب و هوای سازمان ملل معتقدند که بشر کمتر از سه سال فرصت دارد تا از افزایش انتشار کربن که باعث گرم شدن سیاره و تقریباً نیم دهه کاهش آن شده است، جلوگیری کند و به جهان هشدار می دهد که “آینده ای قابل دوام” را تضمین کند. با مسابقه ای برای آخرین نفس روبرو خواهد شد.

این گزارش به دلیل اختلاف نظر بین دانشمندان و 195 کشور عضو، بیش از 48 ساعت به تعویق افتاد و مذاکره کنندگان دو هفته را در گفتگوهای مجازی پشت درهای بسته سپری کردند و متن و خلاصه گزارش را نهایی کردند. گزارش‌های اقلیمی پانل از این جهت مهم هستند که چارچوب و چارچوبی را تعیین می‌کنند که دولت‌ها باید برای جلوگیری از اثرات مخرب گرمایش جهانی اتخاذ کنند.

این گزارش نگه داشتن میانگین دمای جهانی زیر 1.5 درجه، هدف توافق پاریس را “خارج از محدوده” و حتی نگه داشتن آن زیر دو درجه “چالش بزرگ” خواند و هشدار داد که روند فعلی جهان را به 3.2 درجه سانتیگراد می رساند. افزایش دما تا پایان قرن ادامه خواهد داشت.

طبق توافق پاریس، برای جلوگیری از گرمایش مخرب و غیرقابل کنترل زمین، دمای هوا باید تا سال 2030 نسبت به قبل از انقلاب صنعتی کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یابد، اما گزارش سازمان ملل شکی باقی نمی گذارد. این هدف مستلزم تغییرات اساسی و سرمایه گذاری های عظیم است.

یکی از لحظات سخت مذاکرات، میزان کمک های مالی به کشورهای در حال توسعه بود به گونه ای که بتوانند تغییرات اساسی در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود ایجاد کنند که برای کاهش گرمایش جهانی لازم است. برخی برآوردها به این نتیجه می رسند که برای ایجاد تغییرات لازم، برخی از کشورهای در حال توسعه باید تا چندین تریلیون دلار در سال هزینه کنند، بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد. کشورهای توسعه یافته و ثروتمندی که به وعده های مالی خود در توافقنامه پاریس عمل نکرده اند، به ویژه ایالات متحده، تمایلی به کمک مالی ندارند.

کشورهای در حال توسعه می گویند کشورهای ثروتمند که خود مهمترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن از زمان انقلاب صنعتی بوده اند، اکنون مسیری را که در پیش گرفته اند مسدود کرده اند و محدودیت های اقلیمی را بر کشورهای دیگر تحمیل می کنند و آنها را مجبور می کنند برای گازهای گلخانه ای کشورهای ثروتمند قبل از پرداخت هزینه پرداخت کنند. ساخته.

یکی دیگر از مشکلات مذاکرات این است که جهان چقدر سریع و گسترده به سمت توقف استفاده از سوخت های فسیلی در حال حرکت است. دانشمندان و فعالان محیط زیست می گویند تخلیه سوخت های فسیلی مهم ترین راه برای مبارزه با گرمایش زمین و تبدیل مشکل به آینده و راه حل هایی است که در حال حاضر از فناوری برخوردار نیستند. به عنوان مثال، جذب کربن از هوا فقط یک “پوشش” برای مشکل است.

انرژی های تجدیدپذیر و تولید انرژی در مقیاس محلی و کوچک، به جای تولید متمرکز انرژی و انتقال از راه دور، از مهم ترین تغییراتی هستند که نیاز به اجرای سریع در سراسر جهان دارند.

این سومین ارزیابی اخیر و حیاتی سازمان ملل از گرمایش جهانی است، زیرا سیاست ها، سرمایه مالی و فناوری های مورد نیاز برای کاهش قابل توجه انتشار کربن را بررسی می کند.

بخش اول این گزارش که تابستان گذشته منتشر شد، شواهد علمی را بررسی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که فعالیت‌های انسانی باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی شده است که برای صدها و هزاران سال “بی‌سابقه” بوده است و برخی از این تغییرات دیگر “حتما و غیرقابل برگشت” شده‌اند. .

گزارش دوم که ماه گذشته منتشر شد و در سایه جنگ روسیه و اوکراین از دست رفت، به این نتیجه رسید که تخریب سیستم آب و هوا در حال شتاب گرفتن است و “احتمال کمی” برای جلوگیری از سقوط فاجعه بار آب و هوا وجود دارد. این گزارش هشدار می دهد که اثرات گرمایش جهانی بدتر و شدیدتر از حد انتظار است و اگر دما به دو درجه افزایش یابد، بسیاری از تصمیمات بیهوده خواهد بود و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی غیرممکن خواهد شد.

این گزارش گرمایش جهانی را به خشکسالی، گرمای شدید، سیل، بالا آمدن آب دریاها و آتش سوزی جنگل ها نسبت می دهد.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید