اهوازی ها تنها در 0.6 درصد از روزهای سال هوای خوبی دارند


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1812950

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت:

عباس شاهسونی گفت: به طور متوسط ​​تقریباً 0.6 درصد از روزهای سال در محدوده خوب و 31.4 درصد در محدوده قابل قبول است و حتی 10 درصد از روزها در اهواز استانداردهای ملی ندارند و با دستورالعمل های روز فاصله زیادی دارند. سازمان بهداشت جهانی.” او آن را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، عباس شاهسونی جمعه شب در نشست تخصصی چالش های آلودگی هوای خوزستان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به روند 2.5 میکرونی ذرات معلق در اهواز از سال 92 تا 99 اظهار داشت: به طور متوسط ​​به میزان 2.5 میکرون ذرات معلق در اهواز از سال 92 تا 99 مشاهده شد. تقریباً 0.6 درصد از روزهای سال در محدوده خوب و 31.4 درصد در محدوده قابل قبول قرار دارند و حتی 10 درصد از روزهای اهواز استاندارد ملی ندارند و با دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی فاصله دارند.

وی افزود: همچنین 48 درصد از روزهای سال در محدوده ناسالم برای گروه‌های آسیب‌پذیر، 17.3 درصد در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها، 1.7 درصد در محدوده بسیار ناسالم و 0.93 درصد در محدوده خطرناک بوده است. تعداد روزهای ناسالم برای اقشار آسیب پذیر و تعداد روزهای ناسالم بسیاری در اهواز افزایش یافته است.

شاهسونی گفت: در سال 1378 703 مورد فوت ناشی از ذرات معلق 2.5 میکرونی در اهواز داشتیم که 9 مورد به دلیل بیماری انسدادی مزمن ریه، 11 مورد به دلیل سرطان ریه، 377 مورد مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب و 63 مورد فوت ناشی از آن. سکته مغزی «ما مغزی داشتیم که به ذرات 2.5 میکرونی در اهواز نسبت داده می شد.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت: در مجموع 17 درصد از مرگ های ایسکمیک قلب، 19 درصد از سکته های مغزی و 17 درصد از سرطان های ریه به دلیل ذرات معلق 2.5 میکرونی است.

وی افزود: هزینه اقتصادی مرگ و میر ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال 1378 در شهر اهواز بیش از 456 میلیون دلار برآورد شده است.

شاهسونی ادامه داد: اگر 10 درصد این هزینه ها را هزینه درمان بیماری های ناشی از آلودگی هوا در نظر بگیریم، 45 میلیون دلار هزینه بیماری های ناشی از آلودگی هوا در اهواز بوده در حالی که در ایران به طور متوسط ​​7 میلیارد دلار هزینه شده است. موارد آلودگی هوا صرف شده است.

وی افزود: توجه به رشد اقتصادی و تاثیر آن بر برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا، اولویت‌بندی فعالیت‌های کنترل آلودگی هوا با در نظر گرفتن ظرفیت جو در پذیرش و تخلیه آلاینده‌های هوا و تدوین برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا بر اساس اصول برنامه مدیریت زیست‌محیطی «پیشنهادات اجرایی در راستای برنامه‌های کنترل آلودگی هوا است.

ساعت 15 امروز سامانه پایش کیفیت هوای کشور شاخص کیفیت هوای شهرهای اهواز، رامشیر، سوسنگرد و شوشتر را 500 و برای دسفول 428 در شرایط خطرناک قرار دارد. شاخص کیفیت هوای اندیمسک نیز در شرایط بسیار ناسالم 226 است.

سازمان هواشناسی خوزستان منشا این توده گرد و غبار را در عراق اعلام کرده و پیش بینی کرده است که کاهش دید افقی و کیفیت هوا تا اواخر وقت فردا شنبه در استان خوزستان ادامه داشته باشد.

خوزستان نیز از 30 بهمن تا 7 اسفند ماه درگیر گرد و غبار بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید