اوج ششمین قله تاج از پوشاندن کشور به رنگ قرمز تا هدف قرار دادن کودکان / 134 هزار قربانی تاج در کشور در دو سال


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810483

قله ششم نیز با چنان سرعتی به اوج خود می رسد که نقشه تاج کشور به طور یکنواخت قرمز پوش شده است و گسترش سریع و گسترده تر سویه آمیکرون به ویژه در بین کودکان، نگرانی متخصصان و والدین را برانگیخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، دو سال و سه روز از شیوع بیماری عروق کرونر در سراسر جهان می گذرد.

از زمان اعلام رسمی تاج در کشور، ایران 6 قله را پشت سر گذاشته است و از بین 11 سویه کووید 19 در جهان، سویه های آلفا، بتا، دلتا و آمیکرون در ایران مسری ترند.

این در حالی است که سویه دلتا در ایران مرگبارترین موج بود، موجی از تاج که جان بسیاری از هموطنانمان را گرفت، به طوری که در این اوج مرگبار تعداد مبتلایان به 50 هزار نفر و قربانیان در روز به بیش از 700 نفر رسید.

با شروع واکسیناسیون ملی در دولت جدید، تعداد مرگ و میرها به شدت کاهش یافته و بسیاری از کسانی که در پیک ششم بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند، واکسینه نشده اند.

آغاز واکسیناسیون ملی در کشور با جمعیت هدف سالمندان از ابتدای اردیبهشت به ۱۴۰۰ نفر رسیده است و تا امروز ۶۴.۷ درصد جمعیت ایران یعنی. حدود 55 میلیون نفر دو دوز واکسن کراون دریافت کرده اند.


134000 نفر بر اثر کرونا در کشور جان باختند

متاسفانه طبق آخرین آمار از ابتدای شیوع تاج و تخت در کشور تاکنون 134 هزار و 798 نفر از هموطنانمان بر اثر اپیدمی تاج جان خود را از دست داده اند، سال دفاع مقدس کوتاه است.

بسیاری از این اپیدمی ها و گسترش پیک های جدید به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، حضور در مراسم عزاداری و عروسی و واکسینه نکردن به موقع مردم است و موضوع مهم بعدی رعایت پروتکل ها و کنترل توسط کارکنان نیز رو به افزایش است. با اکراه که متاسفانه به صورت دوره ای اوج های سختی را در زندگی مردم به همراه دارد.

باید باور کنیم که تاج بخشی از زندگی مردم شده و زندگی را تحت الشعاع قرار داده است، انگار که قصد رفتن و پایان ندارد، پس باید به زندگی با تاج عادت کنیم و بتوانیم پروتکل ها و واکسیناسیون ها را رعایت کنیم. تا حدودی از آلوده کردن خود و جامعه.

در شرایط کنونی وضعیت واکسن در کشور به وضعیت مطلوبی رسیده است، چرا که علاوه بر واکسن های تولید داخل، شرایط را ایده آل می کند و واکسن های وارداتی را در حالی که گروهی از قربانیان تاج در کشور قربانی تصمیم اشتباه دوازدهم شدند. دولت در فرآیند واکسیناسیون اما جالب تر آن دسته از افرادی هستند که در شرایط فعلی با وجود واکسن، آن را تزریق نمی کنند.

اگرچه واکسیناسیون به معنای پایان کار نیست، اما واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل ها می تواند به این بلای خانمان سوز و آسیب هایی که با بی توجهی برخی به جامعه وارد می شود پایان دهد.


04851f37 b362 4ca6 b8f6 d0278386e076 خبر خاکستری


520 نفر در خراسان شمالی در پنجمین قله تاج جان باختند

پنجمین پیک در استان خراسان شمالی از مرداد تا شهریور 520 یک استانی را به قبرستان فرستاد و هزاران خانواده را عزادار کرد. این اتفاق برای 10 اتوبوس رخ داد و همه 50 مسافر کشته شدند. همچنین تا پایان پیک پنجم، 8 هزار نفر در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری شده بودند که بسیاری از آنها همچنان با عوارض این ویروس کشنده دست و پنجه نرم می کنند.

همه این بلایا دامنگیر مردم می شود زیرا بسیاری از آنها علیرغم تاکید دانشمندان پزشکی بر استفاده از ماسک و واکسن از پیروی از توصیه های بهداشتی و واکسیناسیون خودداری می کنند.

با تجربه تلخی که مردم از پیک پنجم داشتند، پیک ششم هم آنقدر بالا رفت که نقشه تاج کشور را کاملا قرمز کرد، گویی روزهای تلخی را می دانست که بی اعتنایی به پروتکل ها و بی توجهی به واکسیناسیون صدمات زیادی به بار خواهد آورد. .


انتقال زیاد امیکرون در کودکان

به گفته معاون وزیر بهداشت، ششمین پیک در اسفندماه به اوج خود می رسد.

نکته قابل توجه در این اوج شیوع بالای آن در بین کودکان است به طوری که بیشتر تخت های بیمارستانی مختص کودکان است و باعث نگرانی خانواده ها می شود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر 6 سال در آبان ماه 5 درصد بوده است، اما با دو برابر شدن میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر 2 سال، این رقم در حال حاضر به 7 درصد رسیده است.

عوارض بیماری کووید 19 در نوزادان و کودکان با علائم شناخته شده سویه های قبلی در بزرگسالان متفاوت است. در میان کودکانی که شامل مشکلات گوارشی و بی اشتهایی می شود.

به گفته کارشناسان، شیوع آمیکرون کرونا در بین کودکان افزایش یافته است و آنها اغلب به دلیل عدم تمایل به خوردن یا نوشیدن مایعات نیاز به تزریق سرم دارند. اما معمولاً مشکل تنفسی ندارند، وزن آمیکرون کرونا در کودکان سبکتر است و نسبت به بزرگسالان نیازی به تنفس مصنوعی زیادی ندارند.

مهم ترین علل ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در کودکان به ویژه آمیکرون، بی توجهی والدین، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، شرکت در مهمانی های خانوادگی، امتناع از تزریق واکسن و این تصور غلط است که کودکان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب نیستند.


41368835 f311 4cfa 8890 1a4298130ccf خبر خاکستری


20 درصد بیماران مبتلا به تاج در خراسان شمالی را کودکان تشکیل می دهند

سید جواد پورنگی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصرترک گفت: در بازدید از بخش اطفال بیمارستان امام علی(ع) و بخش مراقبت های ویژه، یکی از تفاوت های پیک ششم با پیک های قبلی این است که درصد بچه ها درگیر می شوند و این مهم است.

وی با اشاره به اینکه تقریباً مانند سایر نقاط کشور 20 درصد بیماران مربوط به کودکان هستند، افزود: گروه زیادی از آنها به صورت سرپایی درمان می شوند و نمی خواهند اقدامات بیمارستانی خاصی انجام شود و باید درصدی مشخص شود. . بستری شده است.”

این مسئول با بیان اینکه خانواده ها در صورت مشاهده علائم پرخطر به بیمارستان مراجعه کنند، گفت: این علائم شامل بی حالی شدید، وضعیت عمومی نامناسب، هوشیاری پایین، کاهش اشباع اکسیژن و تنگی نفس است که در صورت مشاهده این علائم باید به مرکز پزشک مراجعه کنند. و بیمارستان ها


وضعیت در خراسان شمالی پایدار است

پورنگی گفت: در حال حاضر وضعیت استان خراسان شمالی از نظر اقدامات درمانی پایدار است و تخت های کافی وجود دارد.

وی یادآور شد: تمام تلاش ما بر این است که با اقداماتی مانند واکسیناسیون در کودکان بالای پنج سال و همچنین موارد بهداشتی از شیوع ناگهانی این بیماری جلوگیری کنیم و سیاست های بهداشتی را رعایت کنیم تا امکانات بهداشتی و درمانی در زمان مناسب مناسب باشد. “نیازهای مردم

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه موضوع واکسیناسیون باید جدی گرفته شود، ادامه داد: توصیه می شود نوبت سوم در گروه بزرگسالان داده شود و علاوه بر تاکید بر مدارس، اصناف، اجتماعات خانوادگی، مراسمی که در این ایام برگزار می شود، انجام شود. بسیار دقیق تا شاهد افزایش بیماری نباشیم.


گسترش بیماری های عروق کرونر در استان از طریق عدم رعایت پروتکل های بهداشتی

محمدرضا جمعه زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به عصرتراک گفت:

وی با اشاره به آمادگی مراکز درمانی و بیمارستان های استان برای مقابله با ششمین پیک تاج، گفت: روند ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کوید پایدار است اما در صورت کاهش پروتکل های بهداشتی و گسترش بیماری، در روزهای آینده تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی را افزایش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: رشد تصاعدی بیماران بار بیمارستان ها را افزایش می دهد و در این شرایط مردم باید رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی تری داشته باشند چرا که ظرفیت کادر درمانی و بیمارستان ها باید پاسخگوی بیماران باشد.

جمعه زاده با بیان اینکه هر موج جدید کرونا سه پیک ایجاد می کند، افزود: پیک اول مربوط به مراجعات سرپایی، پیک دوم مربوط به بستری شدن و سومین پیک مربوط به مرگ و میر است. این اوج به زودی می آید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید