اورانیوم غنی شده، تحریم های بیشتر، کشور فقیرتر

اورانیوم غنی شده، تحریم های بیشتر، کشور فقیرتر

انتشار این خبر در روز اول اسفند برای ایرانیان هیچ اهمیتی ندارد جز اینکه باید در آستانه عید نوروز با مشکلات جدید و پیامدهای ناخوشایند دست و پنجه نرم کنند. حاشیه ها سخت تر از متن است که می تواند به معنای تحریم های بیشتر و سخت تر، اقتصاد آشفته تر و معیشت کمتر برای مردم ایران باشد.

وزیر امور خارجه ایران 9 بهمن ماه از رایزنی با مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق لغو تحریم ها خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان از تماس تلفنی با جوزف بورل برای آغاز توافق صحبت کرد و تنها یک روز بعد خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات ارشد از کشف اورانیوم 84 درصدی غنی شده توسط بازرسان آژانس در ایران خبر داد.

اولین واکنش آژانس

آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی ادعای مطرح شده در گزارش بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی شده 84 درصد در ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی از گزارش های اخیر رسانه ها در مورد سطح غنی سازی اورانیوم مطلع است. در ایران و در ما در حال حاضر در حال مذاکره با تهران در مورد فعالیت های راستی آزمایی اخیر آژانس در ایران هستیم. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل افزود: آژانس در حال گفت‌وگو با ایران درباره نتایج فعالیت‌های بازرسی اخیر در ایران است و اطلاعات مناسب را در اختیار شورای حاکم قرار خواهد داد.

این در حالی است که خبرگزاری آمریکا به عنوان اولین منبع اعلام ایران به خلوص 84 درصد رسید. ایران در مورد امکان دستیابی به بمب اتمی مانور می داد تا اینکه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اوایل فوریه این ماه اعلام کرد: ایران هنوز هیچ سلاح هسته ای تولید نکرده است.

ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای در حالی از سوی آمریکا تکرار شده است که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که ایران به وضوح تحت نظارت آژانس بین المللی دارای 70 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد است. 100 کیلوگرم. اورانیوم 20 درصد غنی شده و تولید و استفاده از سلاح های هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

ایران با آژانس شفاف است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه به ایسنا گفت: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از فرآیندهای غنی سازی امری طبیعی است. برای مثال، فرآیند غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد، اورانیوم 47 درصد را نشان می‌دهد و فرآیند تولید اورانیوم 60 درصد، اورانیوم با غنای بالا را نشان می‌دهد، اما آنچه اهمیت دارد محصول نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای غنی‌سازی 60 درصد تلاش کرده است. ٪ کار را نکرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی بهتر از هر سازمان دیگری می داند که چنین مواردی در جریان کار اتفاق می افتد.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه این یک مشکل عادی است و ایران نباید چنین مشکلی را پنهان کند، گفت: حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش نکرده است.

ایران همچنان به NPT پایبند است

سخنگوی وزارت امور خارجه از سوی دیگر گفت: ایران به NPT پایبند است و همکاری حرفه ای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی یک اصل مهم است و انتظار داریم آژانس در چارچوب آن رفتار حرفه ای داشته باشد. تعهدات آن

به گزارش شبکه شرق، ناصر کنعانی پاسخ کمالوندی به ادعای غنی سازی 84 درصدی ایران را تکرار کرد.

به گفته کنعانی، برنامه ریزی سفر هیات آژانس به ایران پیگیری شده و به محض تکمیل مقدمات این سفر انجام می شود.

اتحادیه اروپا نمی خواهد گمانه زنی کند

روز گذشته نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا در روزهای آینده در این باره اطلاع رسانی کند.

ادعای ایران برای رسیدن به اورانیوم غنی شده 84 درصد بدون توجه به همه عوارض آن در روز اول اسفند، برای ایرانیان اهمیتی ندارد، جز اینکه درست در آستانه عید نوروز، باید با عوارض جدید و پیامدهای ناراحت کننده دست و پنجه نرم کنند. در کم اثرترین شکل آن به معنای اعمال تحریم ها است.

جوزپ بورل تاکید کرد که در حال حاضر نمی‌خواهد در این مورد گمانه‌زنی کند.

این جمله کلیدی بورل به این معنی است که اتحادیه اروپا می خواهد به اطلاعات موثق آژانس انرژی هسته ای دسترسی داشته باشد نه اینکه ایران را درهم بشکند یا اقدامی انجام دهد. با این حال، به نظر می رسد وزارت امور خارجه دولت بایدن قصد ندارد علناً با حمله رسانه ای جدید طرفدار جمهوری خواهان به ایران همراهی کند.

بلینکن در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده تا 84 درصد در ایران، گفت: ما در حال تماس با آژانس هستیم تا اطلاعات بیشتری در مورد آنچه در مورد غنی‌سازی اورانیوم در ایران گزارش می‌شود، به دست آوریم. ”

مهار یا آلودگی عمدی؟

خبرآنلاین در گفت و گو با رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از احتمال اینکه تجاوزات اخیر غرب به ایران شامل آلودگی عمدی تأسیسات بوده باشد، گفت.

فریدون عباسی دوانی طرح جهانی علیه ایران را در پشت خبر غنی سازی 84 درصدی، اقدامی خصمانه خواند که در آستانه نشست شورای حکومتی در وین اتفاق افتاد.

اولیانوف: نگرانی وست اشک تمساح است

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در گفت و گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک با تاکید بر اینکه موضوع هسته ای ایران باید دیپلماتیک و بدون تهدید برخورد شود، ادامه داد: نگرانی کشورهای غربی این است که “اشک تمساح” از برنامه هسته ای ایران.

دیروز فارس به نقل از اولیانوف نوشت: رسانه های خارجی در آستانه نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی جو را در مورد برنامه هسته ای ایران داغ می کنند و افشاگری بلومبرگ احتمالاً قصد دارد سفر آتی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را از مسیر خارج کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی انرژی اتمی این در تهران انجام می شود. وی ابراز تأسف کرد که چنین مواردی تحت عنوان «افشای اطلاعات حساس» در رسانه ها کم نیست. بلکه عمدتاً به دلایل سیاسی آشکار برای پیچیده‌تر کردن اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای آن انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه توئیتر خود در پی ادعای مطرح شده در گزارش بلومبرگ مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده با خلوص 84 درصد در ایران نوشت: آژانس در حال مذاکره با ایران درباره نتایج فعالیت‌های بازرسی اخیر در ایران است و اطلاعات مربوطه را در اختیار ایران قرار خواهد داد. شورای فرمانداران فراهم خواهند کرد

وی سپس به طور خاص به گزارش بلومبرگ اشاره کرد و نوشت: اکنون منابع بلومبرگ مصمم هستند که اوضاع را در آستانه نشست آتی شورای حاکم آژانس که قرار است در وین (15 تا 19 مارس) برگزار شود، گرم کنند و همچنین قصد دارند این روند را مختل کنند. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد به تهران سفر کند.

نماینده روسیه در وین تصریح کرد: اگر از این وضعیت برجام صحبت کنیم، اهمیت احیای سریع آن را نشان می دهد.

به گفته اولیانوف، اگر توافق هسته ای احیا شود، مشکل غنی سازی اورانیوم خود به خود از بین خواهد رفت.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی با تاکید بر اینکه سایر شرکت کنندگان در مذاکرات وین مسئول شکست مذاکرات برای از سرگیری برجام هستند، گفت: ایران آماده بازگرداندن برجام است مشروط بر اینکه همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین درباره برجام. اراده سیاسی لازم را داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر اینطور نیست. برخی از شرکت کنندگان موانع ساختگی را اختراع می کنند.

از حاشیه مصاحبه اولیانوف، لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، به طعنه “موانع کاذبی” را که اولیانوف ادعا می کند غنی سازی خطرناک اورانیوم 84 درصد است، بررسی می کند.

این دیپلمات روس در واکنش به کنایه لارنس نورمن با اشاره به اینکه غرب به طور کامل برجام را اجرا نکرده و آمریکا به طور یکجانبه از آن خارج شده است، خاطرنشان کرد: ایران آماده است تا تصمیم خود را برای بازگرداندن برجام نهایی کند. «مشکل مربوط به برخی دیگر از شرکت کنندگان در مذاکرات وین است.

حال باید دید چالش جدید هسته ای ایران در روزهای آینده و با ورود نمایندگان آژانس به کشورمان وارد چه مرحله ای می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید