اولیانوف: جلسه شورای حکام ایران احتمالا روز چهارشنبه برگزار خواهد شد

اولیانوف: جلسه شورای حکام ایران احتمالا روز چهارشنبه برگزار خواهد شد

روز جدید نماینده روسیه در وین گفت که موضوع با ایران احتمالا روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که نشست شورای مدیریت آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 7 ژوئن این هفته برگزار می شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین، صبح روز یکشنبه از فرصتی برای گفتگو درباره موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام آژانس خبر داد.

اولیانوف در واکنش به ادعاهای ساموئل مایر، تحلیلگر ارشد رژیم صهیونیستی، در صفحه توئیتر خود نوشت: در واقع موضوع ایران به احتمال زیاد روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مایر در توییتی نوشت: گفتمان اسرائیل آنچه را که ممکن است روز دوشنبه در راهروهای دیپلماتیک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رخ دهد، می‌پذیرد. «توافق هسته‌ای و آخرین محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران ممکن است از بین برود.

پیش از این اعلام شده بود که نشست شورای مدیریت آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 7 ژوئن این هفته برگزار می شود.

رویترز همچنین هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده و سه کشور اروپایی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) قصد دارند قطعنامه ای صادر کنند که در آن از ایران به دلیل آنچه «عدم همکاری با آژانس» خوانده، انتقاد کنند.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از زمان توقف مذاکرات وین به عملیات های رسانه ای و روانی خود ادامه داده و به بهانه های مختلف به جای اجرای تعهدات خود در احیای برجام، ایران را مقصر می دانند.

اولیانوف پیش از این هشدار داده بود که قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) علیه ایران، دورنمای نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات در وین برای احیای برجام را مخفی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید