پرونده ایران در گذار از شورای حکام به شورای امنیت

پرونده ایران در گذار از شورای حکام به شورای امنیت

روز جدید : همزمان با توقف ترافیک مذاکرات برای احیای برجام، پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خوب پیش نمی‌رود. آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر در دو مورد جداگانه اما موازی با ایران مخالف است. سوالاتی در مورد برنامه هسته ای ایران در رابطه با عضویت تهران در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و تعلیق فعالیت های آژانس در ایران تحت برجام. ایران تمامی تعهدات خود را در چارچوب برجام به حالت تعلیق درآورد و اگرچه پس از تعلیق تعهدات داوطلبانه خود در قالب یک پروتکل الحاقی، در پاسخ به صدور قطعنامه ای با آژانس به توافق موقتی برای حفظ فیلم دوربین فوق امنیتی رسید. جلسه خرداد شورای مشترک استانداران.۲۷ دوربین را قطع کرد. اقدامی که رافائل گروسی می گوید چشم هوشیار آژانس را بر فعالیت های هسته ای ایران کور کرد. در این زمینه، در حالی که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه نرسیده است، ایران می گوید که پرونده اختلافات پادمانی با آژانس باید در همین چارچوب حل شود. در چنین شرایطی به نظر می رسد در صورت عدم تغییر در روند مذاکرات، تروئیکای اروپایی به علاوه آمریکا آماده اند تا در نشست بعدی شورای حاکمان اجماع جدیدی از خود نشان دهند. توافقی که نتیجه آن می تواند آخرین فرصت برای حل اختلاف با تهران و در نهایت ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل باشد. ناصر هادیان، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی، در مصاحبه اخیر خود با روزنامه اعتماد، این روند را پیش‌بینی کرد و تاکید کرد که با وتو روسیه یا چین در شورای امنیت و سپس در صورت حل نشدن اختلافات، احتمال وجود تروئیکای اروپایی وجود دارد. توسل به ماشه مکانیزمی برای عقب انداختن قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بالا خواهد بود.

در چنین شرایطی سخنان دیروز رافائل گروسی در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان ان بهترین نمونه از تلاش غرب برای این تشکیلات است. به گزارش خبرگزاری فارس، سارا سیدنر مجری این شبکه با اشاره به اظهارات گروسی در گفت و گو با مجله «ال پایس» مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است، پرسید: می توانید دقیقا بگویید که ایران چقدر به ساخت و ساز بالقوه نزدیک است. سلاح‌های هسته‌ای؟، زیرا برای دهه‌ها می‌شنویم که آنها نزدیک شدند، نزدیک شدند، نزدیک شدند. اما واقعا چقدر به هم نزدیک هستند؟

گروسی پاسخ داد: باید بگوییم که آژانس انرژی اتمی هرگز چنین ارزیابی‌ها و ارزیابی‌هایی انجام نداده است. این [تخمين‌ها] این برای تحلیلگران و خبرنگاران است. آنچه که ما گزارش می کنیم مربوط به فعالیت های هسته ای در یک کشور و چگونگی پیشرفت آنها است.

به گزارش اعتماد، گروسی در ادامه پاسخ به این سوال با بیان اینکه هیچ مدرکی دال بر تولید سلاح هسته ای ایران وجود ندارد، گفت: رویکرد و تلاش ایران در حوزه هسته ای ممکن است نشانه این موضوع باشد. وی در تأیید این قسمت از سخنان خود به غنی سازی اورانیوم تا خلوص 60 درصد اشاره کرد که فاصله کمی با غنی سازی 90 درصدی لازم برای ساخت سلاح هسته ای دارد.

گروسی با بیان اینکه ایران در حال حاضر مشغول غنی‌سازی اورانیوم تا سطوح بالا است، گفت: ایران در حال ساخت نسل جدیدی از سانتریفیوژها است که برای غنی‌سازی ضروری هستند. اما باید تاکید کنم که ما هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه آنها مشغول تولید سلاح هسته ای هستند نداریم. آنها دسترسی بازرسان ما را محدود کردند و دیدید که آژانس بر این فعالیت ها می پردازد [هسته‌اي ايران] قطع شد؛ همانطور که خودشان گفتند بخشی از دوربین های نصب شده ما را حذف کردند».

گروسی در پاسخ به این سوال که ایران تا چه اندازه به غنی سازی اورانیوم به درجه تسلیحاتی نزدیک است، توضیح داد: “من فکر می کنم آنچه در اینجا مهم است این است که به واقعیت ها نگاه کنیم و بر اساس آن ها ارزیابی کنیم.” موادی که می توانند در سلاح های اتمی استفاده شوند در حال حاضر وجود دارند. در دنیا فراوان است، اما سوال مهم این است که آیا کنترلی بر آنها وجود دارد یا خیر؟

وی با غیر منطقی خواندن چنین ارزیابی هایی مبنی بر اینکه ایران در حال آماده شدن برای تولید سلاح هسته ای است، افزود: اما آنچه ما می گوییم این است که آنها (ایران) باید تمام بازرسی های ما را به حالت اولیه برگردانند، اگر می خواهند ما به آنها اعتماد کنیم. در حوزه هسته ای، تنها راه قابل اعتماد بودن، بازرسی است. گفتار خوب فایده ای ندارد.

مدیرعامل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات وین و اینکه چه موانعی بر سر راه احیای برجام وجود دارد، گفت: آژانس انرژی اتمی جزو مذاکره کنندگان نیست اما ضامن است. آژانس، ناظر و بازرس همه چیزهایی هستند که در مذاکرات بر سر آنها توافق شده است… مذاکرات هنوز به نتیجه ای که باید می رسید نرسیده است و ما به زودی وارد مرحله نامشخصی خواهیم شد که در آن ایران یک هسته ای به سرعت در حال پیشرفت خواهد بود. برنامه، اما برخی از بازرسی ها وجود ندارد.”

گروسی با ادعای پایان یافتن زمان برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین، گفت: ما در حال انجام فعالیت ها هستیم. [هسته‌اي] ما با این واقعیت روبرو هستیم که رو به جلو است، اما در عین حال آنها را رصد نمی کنیم و نمی دانیم چه اتفاقی می افتد. ما در اینجا دو مشکل داریم. ابتدا، اگر توافقی حاصل شد، باید راه‌هایی برای جمع‌آوری مجدد این معما پیدا کنیم.

وی ادامه داد: زیرا هر وقت این (توافق) اتفاق بیفتد که احتمالاً زمان زیادی خواهد برد. مواد و سانتریفیوژهای غنی شده بیشتری وجود خواهد داشت که آژانس باید آنها را محدود کند.»
پس از قطع سخنان گروسی، مجری سی‌ان‌ان پرسید که آیا خروج آمریکا از توافق ایران فاجعه‌بار است یا خیر و گروسی پاسخ داد: «فکر می‌کنم اتفاقی که افتاد… البته مشکلی ایجاد کرد که باید حل شود». حل شود.”

محمد اسلامی:
با بازگشت اتهامات، دوربین های مدار بسته را حذف کردیم
به گزارش اعتماد، همزمان با گفتن رافائل گروسی، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی تاکید کرد که مقصر وضعیت کنونی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی متوجه غرب است. کشورها. اسلامی با اشاره به اینکه برای همه مردم و مسئولان کشور به روز رسانی حافظه تاریخی خود بسیار مهم است، گفت: این کشورها 20 سال است که جمهوری اسلامی ایران را مقصر می دانند، هر روز به جای جدیدی روی می آورند. بررسی های تاریخی نشان می دهد که آنها مرتباً پرونده ما را به شورای امنیت سازمان ملل برده اند، قطعنامه هایی علیه ما صادر کرده اند و ما را تحریم کرده اند. در این 20 سال؛ همه دولت های گذشته مذاکره کرده اند و نتیجه این مذاکرات در چارچوب خودش سند برجام شده است، حالا دوباره این کشورها اتهامات قبلی را در قالب اسناد جعلی و مکان ها و اسناد ادعایی روی میز گذاشته اند. مبنای پذیرش جمهوری اسلامی ایران در برجام، تسویه کارمزد و اعتمادسازی بود و جمهوری اسلامی با محدود کردن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، کاهش ظرفیت و سرعت حرکت برای اعتمادسازی موافقت کرد، اما طرف مقابل درگیر نبود. . وقتی نظارت ها تشدید شد و جمهوری اسلامی ایران پرونده ها را پذیرفت، قرار شد کشور را از اتهامات پاک کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نصب دوربین های برجام گفت: دوربین های برجام برای رفع اتهامات نصب شده بود و در صورت باقی ماندن اتهامات دلیلی برای وجود دوربین های برجام وجود نداشت، بنابراین این دوربین ها توسط این دوربین ها جمع آوری و پلمپ شدند. آژانس بین المللی انرژی اتمی و در این تاسیسات نگهداری می شود.

متاسفانه svid
ما در طرف مقابل نوعی «لفاظی» هستیم، در حالی که باید گفت جمهوری اسلامی ایران هرگز مخفیانه نبوده و در زمینه غنی سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس اقدام نکرده ایم. ایجاد ظرفیت آب سنگین و تمامی زیرساخت های صنایع هسته ای ایران با هماهنگی. آژانس تحت نظارت آنها بود و این نظارت هنوز هم وجود دارد، به طوری که هیچ کس تصور اشتباهی نداشته باشد. زیرا آژانس در حال حاضر با توجه به پادمان ها در سازمان انرژی اتمی و تمامی تاسیسات مستقر است و نظارت خود را انجام می دهد. دوربین های فوق امنیتی که به آنها برجام گفته می شود، اساساً مربوط به توافق برجام است و اگر طرف های مقابل به این توافق برگردند، چون PMD را در برجام با توضیح و شفاف سازی بسته اند و همین کار را انجام می دهند. باز هم باید بدانند که ما هم وقتی اطمینان حاصل کنیم که آسیبی نرسد، تصمیم مناسبی خواهیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید