اولین منبع بحران گرد و غبار در ایران مرکز عربستان است


ساعت: 17:25
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1844024

رئیس سازمان محیط زیست گفت: طبق تحقیقات انجام شده کشوری که سطوح آن اولین منبع ریزگرد در ایران است عربستان است و رایزنی با این کشور از طریق کشورهای ثالث انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی سلازگه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش محیط زیست، دیپلماسی منطقه ای، مدیریت تغییرات اقلیمی، مدیریت آب و گرد و غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، درباره منبع مهم گرد و غبار کشور صحبت کرد و بر اساس نقشه های ما، 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه ایران درگیر ریزگردها است که یک سوم آن در عربستان 90 میلیون هکتار است و پس از آن 24 میلیون هکتار در عراق و 4 میلیون هکتار در سوریه قرار دارند. در صورت تمایل شرایط برای همکاری بین المللی با رویکردهای اندیشیده شده فراهم می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری عربستان در مقابله با ریزگردها گفت: در حال حاضر رایزنی هایی در کشورهای ثالث در حال انجام است تا عربستان بتواند همکاری کند و رویکرد و تمایل به همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز امیدواری نسبت به همکاری ترکیه در رعایت حقوق آب، گفت: سفیر ترکیه در این نشست حضور دارد و امیدواریم با یک رویکرد کل نگر همه کشورهای منطقه در زمان های مختلف به سمت حق آب حرکت کنند. . شرایط را رعایت کنید.

سلازگه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نقشه های تهیه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای شناسایی مناطق آسیب دیده از گرد و غبار در شمال شرق، شرق، جنوب غرب و غرب کشور به سفرای کشورهای همسایه گفت: این مناطق شناسایی و در اولویت قرار دارند. آنها مرتب شده اند و نقشه ها آماده شده اند و شما می توانید نقشه های ما را با استفاده از داده های خود بررسی کنید.

معاون رئیس جمهور افزود: ما مدعی هستیم از آنجایی که داده های ما 15 سال قدمت دارد و از این داده ها برای تهیه نقشه استفاده کرده ایم، نقشه های به دست آمده نزدیک به امنیت است.

سلازگه در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه دخالت انسان در فرآیندهای طبیعی زمین کاملا محسوس است، گفت: امروزه دخالت انسان در تغییرات اقلیمی و تغییرات اقلیمی مشخص است و این دخالت ها آستانه تحمل زمین را پایین آورده است. در مورد آب، ما به «مرز» رسیده‌ایم و خاک را از کودها تخلیه کرده‌ایم و پوشش گیاهی را چنان ضعیف می‌کنیم که هیچ موجود زنده‌ای روی زمین نمی‌تواند زنده بماند و حتی انسان‌ها در خطر هستند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس اصل صرفه جویی در مصرف انرژی، اگرچه میزان آب روی زمین کاهش نمی یابد و از شکلی به شکل دیگر تغییر نمی کند، اما در عین حال فرآیندها مختل شده و شدت بارش ها دگرگون می شود. محل. متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا.

وی افزود: مسائل زیست محیطی به یک مرز فیزیکی خاص مرتبط نیست، بلکه کل کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین گرد هم آوردن کشورها برای حل مشکلات زیست محیطی ضروری است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر لزوم نزدیک شدن کشورهای منطقه برای حل مشکلات زیست محیطی، گفت: امروز باید به این موضوع اساسی پرداخته و در کنار هم باشیم. در این راستا، با توجه به اینکه تقریباً می‌توان گفت ایران بیشترین آسیب را از گرد و غبار دارد، فرض کردیم بر اساس داده‌های بلندمدت و سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری سایر دستگاه‌ها تحقیقاتی را انجام دهیم. برای شناسایی مراکزی که به عنوان کریدور یا مسیرهای انتقال گرد و غبار عمل می کنند، باید نقشه های کشور تهیه شود.

وی افزود: برنامه ریزی و اولویت بندی انجام شده و شدت ها تعیین شده است. سپس می خواهید با همسایه ها ملاقات کنید و در مورد راه حل فکر کنید. وزارت امور خارجه ایران و سازمان محیط زیست موظف به ایجاد این خط مشی در غرب آسیا و خاورمیانه شده اند.

سلازگه در پایان با بیان اینکه نشست امروز با رویکرد همگرا برگزار شد، گفت: امیدواریم این نشست مقدمه خوبی برای نشست 21 تیرماه سال جاری باشد که در خدمت وزرای محیط زیست 15 کشور همسایه خواهد بود. ما مطمئن هستیم که این جلسات می تواند برای مردم منطقه حول محور محیط زیست اتحاد ایجاد کند تا با استفاده از ظرفیت مردمی منطقه مشکلات حل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید