اولین گام در مذاکرات سیاسی ایران و آمریکا

اولین گام در مذاکرات سیاسی ایران و آمریکا

روز جدید : حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران از احتمال مذاکره جدی با واشنگتن صحبت می کند، اما آنچه عبداللهیان به صراحت به آن اشاره نکرد این است که آمریکا نمی خواهد فقط در مورد بحران هسته ای و از سرگیری برجام مذاکره کند، بلکه می خواهد مذاکره کند. بازگشت مذاکرات ایالات متحده، نتیجه تفاهم. این یک وضعیت پشت پرده ای است که ماهیت کاملا سیاسی دارد و عمدتاً به نقش و نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا مربوط می شود.

توافق ضمنی آمریکا و ایران برای ادامه دور هشتم مذاکرات در وین نشان می‌دهد که هر دو کشور و دیگر مذاکره‌کنندگان بین‌المللی به لزوم تسریع در نتایج نهایی توافق هسته‌ای اعتقاد دارند تا بازرسی‌ها از سر گرفته شود و روند صعودی اورانیوم متوقف شود. غنی سازی در ایران

پیام‌های مکرر ماه گذشته آمریکا مبنی بر آمادگی و تمایل این کشور برای مذاکره مستقیم با ایران، پاسخ منفی رژیم حاکم، به‌ویژه از سوی مقام معظم رهبری که در صورت لزوم به چنین اقدامی چراغ سبز نشان دادند، دریافت نکرد. . پیش از مذاکرات اخیر، رهبر ایران همچنین تلاش کرد تا هزینه سیاسی بازگشت به مذاکرات درباره رژیم حاکم را کاهش دهد، زیرا چاره‌ای جز گفت‌وگوی رودررو با آمریکایی‌ها در 1+5 یا دوجانبه نبود. .

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، از احتمال مذاکره جدی با واشنگتن صحبت کرد، اما چیزی که عبداللهیان به صراحت به آن اشاره نکرد این بود که ایالات متحده می خواهد نه تنها درباره بحران هسته ای و از سرگیری برجام مذاکره کند، بلکه می خواهد برای بازگشت به برجام نیز مذاکره کند. ایالات متحده. مذاکرات. و این یک وضعیت پشت پرده ای است که ماهیت کاملا سیاسی دارد و در درجه اول به نقش و نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا مربوط می شود.

تلاش های ایران برای حفظ تعادل بین مذاکرات هسته ای و سیاسی ممکن است در مرحله بعدی آسان نباشد. انعطاف آمریکا برای شروع مذاکرات هسته‌ای به معنای قربانی کردن مذاکرات سیاسی نیست که مستقیم خواهد بود و هرگونه مخالفت ایران با مذاکرات سیاسی می‌تواند تحریم‌ها و احیای تحریم‌های برجام را لغو کند، به‌ویژه در صورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی. در اقتصاد ایران بدون پیشرفت در مذاکرات سیاسی و عادی سازی روابط دو کشور در آینده امکان پذیر نخواهد بود.

تلاش ایران برای حفظ مذاکرات در وین در سطح معاونان وزیر امور خارجه و کارشناسان حقوقی و فنی ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد و ایران را از جام تلخ گفت وگوهای مستقیم محروم نکند، چرا که احتمال شکست یا شکست مذاکرات وجود دارد. زیاد. به عبارت دیگر، رژیم ایران دو گزینه دارد: مذاکره سیاسی یا قمار در طول فرآیند مذاکره و از بین بردن امکان لغو تحریم ها در صورت تاخیر تهران در وارد شدن به مذاکرات مستقیم با واشنگتن.

علیرغم شعارهایی مانند شکست سیاست تحریم ها و اینکه آمریکا به دنبال مسائلی فراتر از توافق هسته ای است، رفتار ایران و نهادهای سیاسی و دیپلماتیک آن نشان می دهد که ایران در واقع شروع به ارسال سیگنال برای پسابرجام کرده است. دوره وین سیگنال‌ها می‌توانند روند جدیدی را در مذاکرات با واشنگتن به صورت موردی آغاز کنند.

امیر عبداللهیان در خصوص روابط و تعامل با کشورهای عربی به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس با هدف اطمینان بخشی به آنها از پیامدهای توافق هسته ای صحبت کرد. ایران می‌داند که نگرانی‌های کشورهای عربی و عربی خلیج فارس به یک برنامه هسته‌ای که تحت نظارت مستقیم و شدید بین‌المللی خواهد بود محدود نمی‌شود، بلکه به نفوذ تهران نیز محدود می‌شود که از گروه‌هایی در آن کشورها برای مقابله با این مشکل حمایت می‌کند. آنها بر درون خود تأثیر می گذارند. به این ترتیب تهران سعی می کند قبل از نشستن بر جام تلخ نشستن بر سر میز مذاکره مستقیم با واشنگتن، محدودیت های این مذاکرات سیاسی را به حداقل برساند.

دیدگاهتان را بنویسید