اپیدمی سرخک در کشورهای همسایه را جدی بگیرید/ بی توجهی به روند واکسیناسیون به قیمت جان کودکان تمام می شود


ساعت: 12:50
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820013

سرخک، سرخجه و اوریون خطری جدی برای سلامتی کودکان به همراه دارد و بی توجهی خانواده ها به واکسیناسیون فرزندانشان قطعا می تواند به قیمت جان آنها تمام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر هامون، سرخک در سال های اخیر کشور ایران را ترک کرده و به مرحله ریشه کنی این ویروس رسیده است، به طوری که در سال های گذشته گواهی حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده است.

اگرچه ایران موفق به دریافت گواهی حذف سرخک محلی شد، اما سرخک اطراف آن به دلیل مجاورت با افغانستان و پاکستان به دلیل واکسیناسیون ضعیف در کشورهای همسایه فراوان بود.

تردد مجاز و غیرمجاز به کشورهای همسایه عامل اصلی شیوع سرخک است

بر همین اساس وزارت بهداشت اخیرا از شیوع شدید بیماری سرخک در کشورهای همسایه به ویژه در افغانستان خبر داده است که خانواده ها را ملزم می کند تا فرزندان خود را به موقع واکسینه کنند زیرا بدون شک خانواده ها از روند واکسیناسیون غفلت می کنند. کودکان می توانند به قیمت جانشان تمام شود.

به گفته وزارت بهداشت، سرخک کشنده در افغانستان و پاکستان که در مجاورت سیستان و بلوچستان قرار دارد بسیار جدی است و یکی از عوامل اصلی شیوع در ایران تردد اتباع خارجی، آوارگی و قاچاق است.

به گفته وزارت بهداشت، بیماری کشنده سرخک در کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان که در مجاورت استان سیستان و بلوچستان هستند بسیار جدی شده است.

شیوع سرخک با 4 مورد مثبت در سیستان و بلوچستان

مجید سرتیپی مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سرخک یک بیماری ویروسی است. میزان بروز و بروز این بیماری افزایش یافته است.

وی افزود: از ابتدای سال 2021 تا یک ماه پیش، حدود 50 هزار مورد مثبت سرخک و 250 مورد مرگ ناشی از این ویروس در افغانستان گزارش شده که بیشتر آنها کودک هستند.

این مقام مسئول اضافه کرد: آخرین شیوع بیماری در استان سیستان و بلوچستان اسفند ماه سال 93 در شهرستان سراوان استان کلگان با 4 مورد مثبت بود که همگی سابقه سفر به پاکستان داشتند اما اقدامات درمانی انجام شد.

وی تاکید کرد: تاکنون یک هزار و 826 کودک با میانگین سنی 7 ماه تا 9 سال از اتباع ایرانی و غیرایرانی با واکسن MMR سه گانه علیه این ویروس واکسینه شده اند.

از شناسایی 13 مورد مثبت سرخک گرفته تا کشته نشدن حتی یک نفر

سرتیپی ادامه داد: از سال 1382 که طرح ریشه کنی مالاریا آغاز شد، در همان سال 33 میلیون نفر در سنین 5 تا 25 سال واکسن سرخک و سرخجه را دریافت کردند که پس از آن شاهد کاهش چشمگیر موارد سرخک بودیم و در نهایت توانستیم برای دریافت گواهی حذف سرخک.

وی گفت: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون این بیماری در استان بالای 95 درصد است اما در دو سال اخیر به دلیل مشارکت در بیماری همه گیر کووید 19، شاخص واکسیناسیون تمامی واکسن ها کاهش یافته است.

به گفته مدیر پیشگیری و کنترل بیماری‌های دانشگاه زاهدان، 1400 نفر از 99.2 درصد کودکان 7 ماهه تا 9 ساله استان تحت پوشش این دانشگاه اعم از ایرانی یا غیرایرانی تزریقی ضد سرخک دریافت کرده‌اند.

وی گفت: در سال 1400 حدود 13 مورد مثبت سرخک در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شد که اقدامات درمانی انجام شد و خوشبختانه فوتی گزارش نشد.

واکسیناسیون تنها و مهمترین راه پیشگیری از سرخک است

این کارمند در بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به خانواده ها گفت: واکسیناسیون تنها و مهم ترین راه پیشگیری از بیماری هایی مانند سرخک است، در صورت وجود کمپینی حتما در آن شرکت کنید و مراقب سلامتی فرزندان خود باشید. زیرا این بیماری بسیار شدید است و می تواند کشنده باشد.

وی گفت: در حال حاضر 10 درصد از مرگ و میرهای زیر پنج سال در جهان به دلیل سرخک است که تعداد زیادی است و سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به این مشکل به ویژه در مناطق نزدیک به افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی کرده است. که شامل ایران می شود.

وی گفت: ایمن سازی یکی از شناخته شده ترین و موثرترین راه های پیشگیری از بیماری های دوران کودکی است. هر کودک مبتلا به سرخک می تواند حدود 18 نفر را مبتلا کند، البته با واکسیناسیون این بیماری کاملاً کنترل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید