اکران فیلم خارجی در شرایط کنونی به این معناست که استقبال/عدم استقبال مخاطب قابل پیش بینی است.


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1893609

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کشور در گفتگو با دانا:

سیدضیاء هاشمی تهیه کننده سینما از موافقت خود با اکران فیلم های خارجی خبر داد و گفت: در شرایطی که شرایط مشخص و مشخصی وجود ندارد، وقتی تعدادی از مردم و نهادها می خواهند با رانتی که دارند چند فیلم خارجی را اکران کنند. ، قطعا برای جامعه سینمایی کشور مطلوب است اما اینطور نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع اکران فیلم های خارجی در سینمای بومی این موضوع یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی است که هر از چند گاهی شعله ور می شود و با اکران چند فیلم و رد این فیلم ها از سوی مخاطب، دوباره پرونده بسته می شود. اکنون فیلم بالیوودی Rise, Roar, Fire به زودی اکران سینماهای کشور می شود. این فیلم در سال 1397 جلوی دوربین رفت که به دلیل اپیدمی ویروس کرونا تا سال 2021 به طول انجامید و امسال به طور همزمان در سینماهای هند و جهان اکران شد و در تاریخ 9 توسط «خانه فیلم» در سینماهای ایران اکران می شود. شهریور. این فیلم پس از اکران توانست با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم سراسر جهان روبرو شود و رکورد پرفروش ترین اولین نمایش در تاریخ سینمای هند را به خود اختصاص دهد. همچنین از یک سایت معتبر به 8 امتیاز دهید IMDB رسیده است به همان دلیل سیدضیاء هاشمیبا تهیه کنندگان با سابقه سینمای ایران صحبت کردیم تا نظر او را در این مورد جویا شویم.

سیدضیاء هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا موافق اکران فیلم های خارجی در سینماهای کشور هستید، گفت: در کل موافق اکران فیلم های خارجی در سینما هستم. سینماموافقم، اما این بررسی ها در چه شرایطی انجام می شود، محل بحث و مناقشه است. اول اینکه این فیلم ها دزدی نمی شوند و حقوق آن توسط تهیه کننده فیلم یا شرکت سرمایه گذاری خریداری می شود و نکته بعدی این است که اگر در ایران این امکان برای همه وجود دارد و رانتی وجود ندارد، چه اشکالی دارد؟

عضو سابق هیأت صدور پروانه ساخت فیلم در ادامه از نبود شرایط سیستماتیک و مشخص برای نمایش فیلم های خارجی در کشور گلایه کرد و افزود: در نبود شرایط مشخص و مشخص، زمانی که تعدادی از مردم و نهادها با رانت مواجه می شوند. آنها دارند، برخی فیلم های خارجی برای اکران قطعا این امر مطلوب جامعه سینمایی کشور نیست و ممکن است خدای ناکرده در آینده منجر به فساد شود.


c644a888 27ce 4083 8b4f c4ded2a292f6 خبر خاکستری


عدم تایید مخاطب قابل پیش بینی است

تهیه کننده فیلم شوکران در ادامه به عدم استقبال مخاطبان از فیلم های خارجی اشاره کرد و گفت: فیلم های خارجی معمولاً بلافاصله پس از اکران بین المللی، چه زیرنویس و چه بدون سانسور توسط فیلم های خارجی خریداری می شود. می کنند و معمولاً دلیلی برای رفتن به سینما و دیدن فیلم هایی با شرایط خاص ندارند. البته سینما فرم و جایگاه خاص خود را دارد و تماشای فیلم در سینما حتی با سانسور همچنان می تواند جذابیت خود را به عنوان یک سرگرمی جمعی داشته باشد.

هاشمی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان کشور درباره حضور فیلم‌های خارجی در کشور گفت: معمولاً فیلم‌های ما در جشنواره‌های مختلف خارجی موفقیت محدودی دارند و به دلیل عدم رعایت استانداردهای تولید فیلم در سطح جهانی، این فیلم ها راهی برای نمایش در کشورهای دیگر پیدا نمی کنند. البته از مجموع تولیدات سینمایی کشور در طول سال، شاید کمتر از انگشتان یک دست، فیلم هایی هم اندازه پروژکشن سایر کشورها وجود دارد که این امر نیز منوط به هماهنگی و تلاش توزیع کنندگان خارجی برای دریافت مناسب است. قراردادهای این فیلم


ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید