اگر به توافق نرسیم، سقوط اقتصادی رخ می دهد

اگر به توافق نرسیم، سقوط اقتصادی رخ می دهد

روز جدید : سیاست های اقتصادی مردم را هر روز در شرایط سخت تری قرار می دهد. دیروز حمیدرضا علی اکبری، مدیرکل خدمات کارگری کمیته امداد در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: به دلیل شرایط سخت اقتصادی در ۶ ماه گذشته، تنها ۱۰۰ هزار خانوار برای دریافت خدمات کمیته امداد عقب مانده اند! رویداد۲۴ درباره وضعیت کنونی اقتصاد ایران با مرتضی افکه، اقتصاددان و از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفتگو می کند.

افکه می گوید: سال ها سیاست های نادرست اقتصادی منجر به افزایش تعداد افراد زیر خط فقر شده است. اگرچه در قانون اساسی بر بهبود زندگی اقشار کم درآمد تاکید شده بود و این یکی از آرمان های انقلاب بود، اما به دلیل سیاست های غلط اقتصادی و تصویب 6 برنامه، نه تنها عملکرد موفقی در این زمینه نداشتیم، بلکه شکاف طبقاتی بسیار جدی شده و فقر گسترده شده است.

وی می گوید: این فشارها در 4 سال گذشته که با تشدید تحریم ها مواجه بودیم افزایش یافته و به نظر من عملکرد اقتصادی دولت رئیس جمهور به هدف رسیده است و برخلاف دیدگاه ها و انتقاداتی که پیش از این اصولگرایان نسبت به این گونه عملیات داشتند. در دوران رفسنجانی و احمدی نژاد، حالا خودشان هم تحت تأثیر این روش ها بودند. علیرغم هشدارهای بسیاری از اقتصاددانان از جمله خود من مبنی بر اینکه این اقدامات ضربات مهلک تری به طبقه متوسط ​​و به ویژه فقرا وارد می کند، اما این عملیات اقتصادی انجام شد و می بینید که فقر مردم بیش از گذشته افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی می گوید: پرداخت یارانه 300 و 400 هزار تومانی شاید مفید باشد اما جبران این همه سال تحمل تورم دو رقمی و کاهش قدرت خرید مردم را نخواهد داشت. در ادبیات توسعه بحثی به نام فقر شدید وجود دارد که بدتر از فقر مطلق است; یعنی درآمد افراد مبتلا به این فقر جوابگوی نیازهای غذایی آنها نیست، امروزه تعداد زیادی از مردم از این مشکل رنج می برند در حالی که فاصله بین فقرا و خط فقر افزایش یافته است. مانند شکاف فقر.

اگر شرایط اقتصادی به همین منوال پیش برود، تنش های اجتماعی شکل می گیرد

افکه می گوید: افزایش فقر نشان می دهد که این گونه سیاست ها ضمن اینکه تعداد زیادی از طبقه متوسط ​​را زیر خط فقر قرار می دهد، فقرا را نیز نسبت به گذشته فقیرتر کرده و شکاف بین درآمد آنها و خط فقر بیشتر شده است. افزایش یافته است. این گروه فقط برای رفع نیازهای حیاتی مانند خوردن و آشامیدن تلاش می کنند و نمی توانند به فکر مسکن باشند.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به پیامدهای خطرناک شرایط اقتصادی کنونی برای کشور، توضیح می دهد: این شرایط به ناچار تنش های سیاسی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که دولت را به شدت مشغول می کند. همچنین در شرایطی که به دلایلی با کشورهای منطقه و کشورهای غربی تنش زیادی دارند، صلاح در این بود که در شرایط فعلی کمی بیشتر به اقشار کم درآمد توجه داشتند.

اگر به توافق نرسیم، سقوط اقتصادی رخ می دهد

وی می گوید: فکر نمی کنم دولت یا دولت بتوانند شرایط تحریم را ادامه دهند و همچنان امیدوارم به سمت توافق حرکت کنیم، زیرا در غیر این صورت شرایط فعلی به فروپاشی اقتصادی منجر می شود. مسکن این روزها به یک رویا تبدیل شده است، مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به روستاها و حاشیه شهرها صورت گرفته است. این معضل خسارات زیادی به بار می آورد و حاشیه نشینان و خصوصی ها به بمب ساعتی تبدیل می شوند زیرا بستر فساد و فساد در حاشیه نشینان و خصوصی ها فراهم می شود.

به گفته افکه، در شرایط کنونی که کشور به شدت درگیر تنش های بین المللی است، منطق دولت را ایجاب می کند که فشار سیاسی، اجتماعی، عقیدتی و مذهبی بر مردم را کاهش دهد، در حالی که مشاهده می کنیم که فشارهای سیاسی و اجتماعی در این شرایط سخت در حال افزایش است. این سؤال با منطق سازگار نیست; یعنی دولت با توجه به تنشی که در خارج از کشور دارد، نابخردانه وارد تنش داخلی نیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید