اگر گرد و غبار پراکنده شود، کشور غیرقابل سکونت خواهد بود

اگر گرد و غبار پراکنده شود، کشور غیرقابل سکونت خواهد بود

روز جدید سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم با انتقاد از عملکرد مجلس در موضوع احیای دریاچه ارومیه گفت: نمی دانم چرا بعد از آمدن دریاچه ارومیه خشک شده است. مجلس جدید وضعیت دریاچه از دو سال قبل بهتر شده بود، سطح آب آن به 6 میلیارد متر مکعب رسید و رئیس جمهور از احیای دریاچه ارومیه خبر داد، اما متاسفانه از دو سال و نیم گذشته یعنی از ابتدای سال 1398 تاکنون. مسائلی که ما به دنبال آن بودیم، دیگر پیگیری نشده است، بنابراین مهم‌ترین موضوع باز شدن سدها و حق آبه دریاچه است.

و ادامه داد: نزدیک به 2 سال است که وزارت نیرو حق آب دریاچه را نمی دهد، هرچند آب برخی از سدها سرریز شده بود، اما متاسفانه وزارت نیرو به وظیفه خود عمل نمی کند. جهاد کشاورزی نیز از نظر نظارت بر مصرف آب در بخش کشاورزی ضعیف عمل کرد. قرار بود جهاد کشاورزی از تبدیل اراضی دیم به آبی جلوگیری کند و با آبیاری نوین از مصرف بی رویه آب جلوگیری کند اما این کار انجام نشده و شاهد برداشت غیرقانونی آب های زیرزمینی و سطحی هستیم.

نماینده سابق شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس در احیای دریاچه سهل انگاری می کنند، گفت: از زمان روی کار آمدن دولت و مجلس جدید نسبت به دریاچه ارومیه بی توجهی شده است. آنها فکر می کردند که دریاچه به خودی خود بهبود یافته است، بنابراین آن را آزاد کردند و اکنون به امروز رسیده ایم. در سال 1391 دریاچه خشک بود اما با 6 تا 7 سال تلاش توانستیم آن را به وضعیت امیدوار کننده ای برسانیم اما دولت و مجلس کنونی از این مهم غفلت کرده اند و این بی توجهی ما را به جایی رسانده است که 95 درصد دریاچه را تشکیل می دهد. خشک .

بهادری با اشاره به صرف اعتبار احیای دریاچه در امور غیرمرتبط گفت: اگر این پول شخصاً هزینه شده است غیرقانونی است و باید سازمان بازرسی و قوه قضائیه وارد این موضوع شوند اما در مجموع ممکن است چندین خودرو خریداری شده باشد تا کار انجام شود. انجام شده است که از مهم ترین آن ها این است که این مسائل را کسانی مطرح می کنند که خودشان عامل خشک شدن دریاچه هستند و در واقع سعی دارند با واسطه گری این مسائل حاشیه ایجاد کنند در حالی که اصل ماجرا این است که دریاچه ارومیه را احیا کرد و جان 5 میلیون نفر را نجات داد.

وی از مهاجرت ساکنان اطراف دریاچه خبر داد و تصریح کرد: مهاجرت ساکنان اطراف دریاچه ارومیه آغاز شده و بسیاری از روستاهای اطراف آن به ویژه غرب و شرق دریاچه غیرقابل سکونت شده است که در صورت ادامه این روند. ، میزان مهاجرت افزایش می یابد و مردم به تهران می روند. در این صورت طبیعتا مشکلات تهران چند برابر می شود و باید چندین شهریار و رباط کریم جدید ایجاد شود. متاسفانه دولت موضوع احیای دریاچه ارومیه را به تمسخر می گیرد و آن را شوخی می پندارد تا اینکه در صورت پاک شدن گرد و غبار، بخش بزرگی از کشور غیرقابل سکونت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید