ایالات متحده با فروش 108 میلیون دلار کمک نظامی به تایوان موافقت کرد


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883420

علیرغم هشدارهای پکن، پنتاگون می گوید وزارت خارجه آمریکا فروش 108 میلیون دلار کمک فنی نظامی به تایوان را تایید کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرغم هشدارهای مکرر پکن، پنتاگون دیروز (جمعه) اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا فروش احتمالی کمک فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود 108 میلیون دلار را تایید کرده است.

ایالات متحده که در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای افزایش فشار بر چین و اقدامات تحریک‌آمیز مانند فروش تسلیحات و گشت‌زنی‌های دریایی خبرساز افزایش داده است، تلاش می‌کند از اختلافات ارضی در دریای جنوب شرقی چین سرمایه‌گذاری کند.

با وجود ارائه مکرر کمک های نظامی به این جزیره، ایالات متحده روابط غیر رسمی با تایوان حفظ می کند. ایالات متحده می گوید که واشنگتن طبق قانون موظف است تجهیزات دفاعی تایوان را در اختیار تایوان قرار دهد و دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز متعهد شده است که تعامل خود را با تایوان افزایش دهد.

پنتاگون گفت تایوان آخرین کمک‌ها از جمله قطعات یدکی و تعمیر تانک‌ها و خودروهای جنگی و همچنین پشتیبانی فنی و لجستیکی را از دولت و پیمانکار ایالات متحده درخواست کرده است.

آژانس همکاری دفاعی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: فروش پیشنهادی به حفظ خودروها، سلاح‌های سبک، سیستم‌های تسلیحات جنگی و اقلام پشتیبانی لجستیکی دریافت‌کننده کمک می‌کند و توانایی آن را برای مقابله با تهدیدات فعلی و آینده افزایش می‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است که این کمک های آمریکا توانایی همکاری نظامی تایوان با آمریکا و دیگر متحدانش را نیز افزایش می دهد و نیروهای مسلح جزیره دیگر مشکلی برای جذب تجهیزات و پشتیبانی نخواهند داشت.

اعلامیه وزارت خارجه آمریکا به معنای امضای قرارداد یا نهایی شدن مذاکرات بین مقامات آمریکایی و تایوانی نبود، اما وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که این توافق احتمالا ظرف یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در مواجهه با تهدید نظامی فزاینده کمونیست‌های چینی، نگهداری تجهیزات مناسب به اندازه سلاح‌ها و تجهیزات تازه خریداری شده اهمیت دارد.

چنین اقدامات تحریک آمیزی از سوی ایالات متحده تا همین اواخر اتفاق می افتاد تا اینکه وزارت دفاع چین اعلام کرد که این کشور آمادگی رزمی کامل را برای توقف تلاش نیروهای خارجی برای به اصطلاح استقلال تایوان حفظ می کند.

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای افزود: نیروهای ارتش خلق چین آمادگی کامل نظامی خود را حفظ کرده و قادر به جنگیدن در هر زمان هستند و تمام اقدامات لازم برای خنثی کردن مداخلات خارجی در توطئه جدایی‌طلبان تایوان اتخاذ شده است. استقلال و حفاظت قاطعانه از تمامیت کشور. حقوق ارضی و حاکمیت تایوان توسط چین حمایت خواهد شد.

پکن تایوان را بخشی از خاک چین می داند و اقدامات آمریکا و فروش تسلیحات به تایوان را نقض حاکمیت این کشور و مغایر با سیاست “چین واحد” می داند. دولت ایالات متحده اخیراً لایحه ای را برای صدها میلیارد دلار در بودجه نظامی ایالات متحده امضا کرد که بخش قابل توجهی از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان اختصاص یافت.

در راستای تنش بین چین و تایوان، جت های جنگنده چینی به طور منظم سیستم های راداری و منطقه شناسایی دفاعی جزیره را به چالش می کشند. جنگنده های چینی بارها با گروه های بزرگ هوایی وارد منطقه شناسایی هوایی جزیره تایوان شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید