ایالات متحده و اروپا به شدت به توافق با ایران بر سر بحران انرژی نیاز دارند


ساعت: 18:56
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838819

یک تحلیلگر ایرانی گفت آمریکایی ها و اروپایی ها با بحران اقتصادی به ویژه بحران انرژی مواجه هستند و این کشورها به توافق هسته ای با ایران نیاز مبرم دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد مرندی کارشناس و تحلیلگر سیاسی ایرانی گفت: عوامل مختلفی باعث عدم موفقیت در توافق هسته ای شده است.

مرندی به اسپوتنیک گفت: «فهرست تحریم‌های آمریکا علیه تروریسم موضوع اصلی توافق هسته‌ای نیست تا انعطاف‌پذیری برای امضای توافق را نشان دهد یا خیر».

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها با بحران اقتصادی به ویژه انرژی مواجه هستند، گفت: آنها به توافق هسته ای با ایران نیاز مبرم دارند.

این تحلیلگر سیاسی همچنین تاکید کرد که غرب خواهان صلح در منطقه غرب آسیا است تا بتواند بر اوکراین و روسیه تمرکز کند.

مرندی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه رقیب روسیه در بازارهای جهانی نفت و گاز نیست و در حال حاضر نفت خود را صادر می کند.

مرندی چند روز پیش گفته بود که ایران تنها زمانی مذاکره با آمریکا را آغاز کرد که آمریکا حق ثروتمند شدن ایران را پذیرفت.

وی توضیح داد که ایران تنها پس از ارسال پیام آمریکا از طریق عمان به ایران مبنی بر اینکه واشنگتن حق ایران برای غنی سازی ایران را پذیرفته است، گفت وگو با آمریکا را آغاز کرده است. این بسیار مهم بود و در دوره قبل از دولت آقای روحانی نیز صدق می کند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: ایرانی ها به پیشبرد برنامه هسته ای خود ادامه دادند و علیرغم تحریم ها به دلیل اعمال فشار بر آمریکا به خواسته های آمریکا نادیده گرفتند. و وقتی آمریکایی‌ها دیدند که ایرانی‌ها قصد عقب‌نشینی ندارند تا زمانی که آمریکایی‌ها حق قانونی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند، تنها زمانی بود که آمریکایی‌ها پذیرفتند که ایرانی‌ها مذاکرات را آغاز کردند.

وی گفت: این نشان می دهد که وقتی کشوری قوی است و با نقاط مثبت و اهرم های فشار خود مذاکره می کند، در مقابل می تواند کشورهای غربی را وادار به دادن امتیاز کند.

در پی تبادل پیام با هدف دستیابی به توافق در پی مذاکرات وین، انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین، چهارشنبه گذشته برای دومین بار در سال جدید به تهران سفر کرد و با علی باقری دیدار کرد. مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید