ایران و ایالات متحده برای رسیدن به نقطه نهایی توافق هسته ای مشکل دارند

ایران و ایالات متحده برای رسیدن به نقطه نهایی توافق هسته ای مشکل دارند

روز جدید : امیرعبدالیان در نشست خبری اخیر با همتای روس خود گفت: قطار مذاکرات هسته ای به نقاط سختی رسیده و این مذاکرات رو به پایان است. این اظهارات وزیر امور خارجه ایران بیانگر درک راهبردی جمهوری اسلامی است که توانایی‌هایش محدود است و امضای توافق هسته‌ای بدون طرح مسائل دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای، به نفع ایران در شرایط دشوار کنونی است.

به نظر می رسد بازی هشدارهای متقابل بین آمریکا و ایران در مورد مسئولیت کشور مقابل در دستیابی به توافق نهایی برای توقف برنامه هسته ای ایران در مواجهه با لغو تحریم های اقتصادی آمریکا رو به پایان است و در هر مرز مشخص می شود که او می تواند تا جایی که می تواند عقب نشینی کند.

اگرچه ایران عملاً در جنگ تبلیغاتی پیروز شده است، با وجود هشدارهای مکرر ایالات متحده از ماه مارس مبنی بر بسته شدن سریع پنجره توافق، تهران آگاه است که فضای استراتژیک کمی برای مانور دارد و امضا کرده است. این توافق از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می کند. تاکید حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران بر جدیت کشورش در دستیابی به توافق نشان می دهد که ایران می داند نباید فرصت را از دست بدهد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود با همتای روس خود، امیرعبدالیان، گفت که قطار مذاکرات هسته ای به ایستگاه های دشواری رسیده و مذاکرات رو به پایان است. این اظهارات وزیر امور خارجه ایران بیانگر درک راهبردی جمهوری اسلامی است که توانایی‌هایش محدود است و امضای توافق هسته‌ای بدون طرح مسائل دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای، به نفع ایران در شرایط دشوار کنونی است. انعطاف‌پذیری ایران در حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی دلیلی بر رویکرد ایران است.

ایران خواسته های خود را در مذاکرات مطرح کرده و تلاش کرده است که بیشترین امتیاز را از آمریکا بگیرد، اما مقامات ایرانی هنوز درک می کنند که چه خواسته هایی قابل قبول و واقع بینانه است. آنها می دانند که موازنه نیروهای راهبردی در رویارویی ایران و غرب بر سر موضوع هسته ای به نفع تهران نیست. بنابراین یکی از آخرین ابزارهای فشار بر ایران، یعنی افزایش میزان غنی سازی اورانیوم و میزان آن، نتوانست آمریکا را مجبور به دادن امتیاز واقعی به ایران کند. حتی اگر ایران غنی سازی اورانیوم را تا 90 درصد افزایش دهد و بتواند بمب هسته ای بسازد، در نهایت داشتن چنین بمبی برایش مشکل ساز می شود، زیرا باعث ناآرامی در منطقه می شود و منجر به ائتلاف گسترده ای از حمایت ها می شود. علیه ایران تشکیل شده است. تحریم های اقتصادی علیه ایران نیز گسترش خواهد یافت و مشروعیت بین المللی به دست خواهد آورد. دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای منجر به استقرار نیروهای بیشتر آمریکا در منطقه به درخواست کشورهای منطقه برای محافظت از آنها در برابر تهدید هسته ای ایران خواهد شد. ایالات متحده همچنین باید ایران را مهار کند و به کشورهای منطقه اطمینان دهد که برای مقابله با تسلیحات هسته‌ای ایران، توسعه برنامه هسته‌ای نظامی و دستیابی به سلاح هسته‌ای را دنبال نخواهد کرد.

راه اندازی مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه، ایران را از نظر اقتصادی تضعیف می کند و آن را به کشوری منفور در منطقه و جهان تبدیل می کند. شاید تنها هدف ایران از دستیابی به سلاح هسته ای ایجاد غرور ملی در گفتمان سیاسی ایران باشد که واقعیت ها را نادیده می گیرد.

آمریکا نیز دلایل خود را برای تسریع توافق هسته ای با ایران دارد که یکی از مهم ترین آنها افزایش قیمت نفت به دلیل کمبود عرضه در بازار جهانی پس از جنگ اوکراین است. ایالات متحده به دنبال جایگزینی برای نفت و گاز روسیه است تا مصرف کنندگان اروپایی را متقاعد کند که واردات از روسیه را به طور کامل متوقف کنند تا فشار اقتصادی و مالی بر این کشور وارد شود. منابع نفتی ایران می تواند در این زمینه به غرب کمک کند.

ایالات متحده بدون اینکه به متحدان خود در منطقه اطمینان دهد که نگران فعالیت های بی ثبات کننده ایران در برخی از کشورهای منطقه هستند، به سمت امضای توافق هسته ای با ایران و لغو تحریم ها می رود که بر وجهه آمریکا تأثیر منفی خواهد گذاشت. متحدان آمریکا در منطقه نگران افزایش فعالیت های بی ثبات کننده ایران در صورت دریافت منابع مالی پس از لغو تحریم ها هستند. دولت بایدن هنوز نتوانسته به متحدان منطقه ای خود اطمینان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید