ایجاد بحران «تاج» برای فوتبال ایران با ورود به انتخابات فدراسیون/پرسش از فیفا; تنها راه حل قانونی برای واجد شرایط بودن متقاضیان


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885060

به نظر می رسد پرسش از فدراسیون بین المللی فوتبال در مورد پرونده یکی از نامزدهای ریاست جمهوری فدراسیون ایران تنها راهی است که نتیجه مناسبی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ اغراق نیست اگر کمیته مقدماتی انتخابات فدراسیون فوتبال معتقد باشد که این مهم‌ترین عنصر مؤثر در عادلانه بودن انتخابات فوتبال ایران و رأی انفرادی اعضای مجمع عمومی در ۱۷ شهریور است. به دلیل نیاز به اثبات بی طرفی در جنگ استدلال.

اگرچه برخی از اعضای قانونی این کمیته مهم تلاش کردند تا بی طرفی و دیدگاه خود را نسبت به فضای انتخابات به اثبات برسانند، اما اظهارنظرهای عجیب رئیس کمیته بدوی و ردپای یکی از نامزدهای جنجالی این انتخابات توسط 2 عضو دیگر، مشکوک به نفوذ و تغییر رأی و حتی ارجاع موضوع به کمیته اخلاق پس از شکایت داوطلب دیگری.

بر اساس شنیده ها، در آخرین جلسه بررسی و احراز صلاحیت رئیس سابق فدراسیون فوتبال در کمیته مقدماتی، 3 نفر از اعضا نظر خود را مبنی بر عدم مشورت با فیفا و 2 نفر دیگر برای جلوگیری از هرگونه شبهه و حاشیه داشتند. سوال در مورد وضعیت 3 دوره متوالی عضویت مهدی تاج از سوی هیات فدراسیون فوتبال ضروری و ضروری تشخیص داده شد.

کمیسیون اخلاق که طبق اسناد و مدارک و پرونده های قضایی باید به شکایات اعضای این کمیسیون و درخواست تغییر رئیس و شفاف سازی نظر خود رسیدگی کند اما در این بین اعضای مخالف از فیفا علت این امر را جویا شدند. حساسیت فدراسیون جهانی فوتبال به انتخابات است بهانه ای که شک و شبهه عادلانه بودن انتخابات را به وجود آورد!

طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال که مورد تایید فیفا نیز هست، این روند باید به صورت کاملا دموکراتیک و به دور از هرگونه فشار و جانبداری انجام شود. نکته جالب اینکه نمایندگان AFC و فیفا در جلسه 17 شهریور حضور خواهند داشت اما در پشت صحنه چه خبر است که ورود نهاد نظارتی بین المللی و نظرخواهی از آنها بی ربط شده است؟

اکنون که وضعیت کمیته بدوی چندان مساعد نیست و تاکنون اتفاق نظری وجود ندارد، مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به عنوان عالی ترین نهاد قانونگذاری فوتبال ایران این اختیار را دارد که به هر شکلی در این کمیته تغییر و توسعه پیدا کند. و همچنین اعضای این مجمع می توانند به راحتی از Submit FIFA به دبیرکل و سپس به فدراسیون جهانی درخواست دهند.

فراموش نکنیم که در حال حاضر حداقل 3 نفر از اعضای اصلی این کمیسیون به دلیل تضاد منافع و حضور فعال در سایر نهادها حق رای خود را در سازوکار قانونی از دست داده اند، 2 عضو علی البدل به جلسات اضافه شده و تمامی اختلافات برای رد است. یا تایید صلاحیت تاج افزایش می یابد. بنابراین هرگونه تصمیم بدون مشورت فیفا با توجه به شرایط موجود معتبر نخواهد بود.

در چنین شرایطی که ورود مهدی تاج به انتخابات فوتبال ایران بحران عجیب و ناشناخته ای را ایجاد کرده است، تنها راه حل قانونی و غیرقابل انکار را می توان در نظر نهایی و قاطع فدراسیون جهانی فوتبال جستجو کرد. تحقیقی که قطعا نقش مهمی در تضمین سلامت و ایمنی در این انتخابات مهم خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید