از نیاز به نظارت بر متقاضیان واجد شرایط بودن کارت بازرگانی تا نیاز به شناسایی همکاران/محدودیت متقاضیان اجاره نامه تجاری


ساعت: 11:05
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893732

یکی از چالش های نظام اقتصادی، اخذ کارت بازرگانی توسط افراد فاقد صلاحیت است که عامل بسیاری از سوء استفاده ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، اگرچه صدور کارت بازرگانی به صورت سیستمی و با مراجعه به سامانه کل معاملات انجام می شود و تا حدودی از تخلفات در این حوزه کاسته است، اما راه برای افراد فاقد صلاحیت همچنان باز است.

علاوه بر نحوه صدور کارت بازرگانی، اصلاح ساختار اقتصادی کشور و خروج استان های مرزی از رکود و جلوگیری از ایجاد رانت و فساد، شناسایی افراد صاحب نام و توانمند برای ورود به عرصه تجارت ضروری است.

در حال حاضر در مناطق مرزی کشور به ویژه استانی مانند کرمانشاه که با پدیده بیکاری گسترده، تورم بالا و سایر آسیب های اجتماعی و فرهنگی مواجه است، تعداد فعالان کسب و کار زیاد است اما به دلیل کمبود آنها. از نظر توانایی، چنین افرادی نتوانسته اند نقش آفرینی خوبی داشته باشند.

با پیگیری بسترهای موجود در استان های مرزی و با عنایت به مشکلات معیشتی مردم، توجه جدی به صلاحیت و صلاحیت متقاضیان دریافت کارت بازرگانی امری اجتناب ناپذیر است، در این میان سپردن امور به افراد توانمند تبعات مثبت بسیاری را به همراه خواهد داشت.


وزارت حراست و اتاق بازرگانی باید روی گرفتن کارت بازرگانی از افراد واجد شرایط تمرکز کنند

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: بازرگانان همیشه ویترین نظام تجاری و اقتصادی هر کشوری بوده اند که بر اساس گرفتن کارت بازرگانی از فردی که صلاحیت این کار را نداشته باشد، این امر موجب می شود. شهرت هر کشور، سیستم و سیستم را از بین ببرد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بر رعایت ضوابط صلاحیت برای صدور کارت بازرگانی تاکید کرد و آن را از الزامات این امر دانست.


4237b33b c13c 4474 b53f 5a1a242a64ee خبر خاکستری

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: در سال های گذشته نظام استادی و شاگردی حاکم بود و برای انتخاب شغل ابتدا افراد شاگرد می شدند و سپس استاد می شدند اما امروز برخی می خواهند روزی حرفه ای شوند که البته نمی توانند در نتیجه راه های غیرعاقلانه و غیرحرفه ای نیز درگیر شوند و خواه ناخواه عده ای جذب رانت، فساد و غیره می شوند.

وی افزود: با راه اندازی سامانه جدید صدور کارت بازرگانی، دست اندرکاران در راستای رعایت مقررات تلاش می کنند، برای این منظور وزارت حراست باید تلاش کند از ورود افراد فاقد صلاحیت به این حوزه جلوگیری کند و اتاق بازرگانی نیز توجه داشته باشد. به شناسایی صحیح جانبازان و افراد صاحب حرفه و صدور کارت بازرگانی برای این افراد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در شورای اسلامی گفت: در صورت رعایت مقررات صدور کارت بازرگانی، حرکت نظام اقتصادی بهتر می شود و افراد واجد شرایط می توانند کار کنند.


کرمانشاهی ها کارت بازرگانی را به شدت می پذیرند/ تمدید 200 کارت بازرگانی در استان کرمانشاه

حمید حمیدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: پیش از این صدور و تمدید کارت بازرگانی در استان ها انجام می شد اما اکنون این کارت ها فقط در مرکز صادر و در مراکز استان ها تمدید می شود.

وی افزود: در حال حاضر متقاضیان کارت بازرگانی در سامانه معاملات مجتمع ثبت نام کرده و پس از ارائه مدارک و تکمیل استعلام وارد سامانه صدور یا تمدید کارت بازرگانی می شوند.

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: پیش از این صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه یکپارچه کارت هوشمند تجارت انجام و مدارک در اتاق بازرگانی بررسی فیزیکی و ارسال شد. به صورت سامانه ای به سازمان صمت می رسد. در صورت تایید، بر اساس مدارک به اتاق بازرگانی ارسال و کارت بازرگانی به متقاضی تحویل داده می شود.

حمیدی خاطرنشان کرد: اکنون سامانه صدور کارت بازرگانی سیستمی است و متقاضی ضمن ثبت نام در سامانه جامع بازرگانی، مدارک خود از جمله عدم سوء پیشینه، گواهی تحصیل، اجاره یا سند ملکی مانند دفتر بازرگانی را بارگذاری می کند. که با استعلام ادامه می یابد متقاضیان از پرداخت عوارض گمرکی، استعلام ثبت احوال در خصوص اطلاعات شناسنامه و … معاف هستند.

وی با بیان اینکه متقاضیان نسبت به اخذ اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری در اداره ثبت شرکت ها اقدام کنند، افزود: همچنین استعلام متقاضیان دریافت کارت بازرگانی از شرکت پست از نظر کدپستی و موقعیت مکانی که در اختیار دارند به صورت یک درج می شود. دفتر بازرگانی یا فراهم می کند در صورت اشغال محل مذکور از کد رهگیری استفاده خواهد شد.


0f47cdb5 b1c3 464c 9758 42463a344198 خبر خاکستری

حمیدی خاطرنشان کرد: دریافت استعلام از سازمان املاک و مستغلات کشور، دریافت کد رهگیری از بنگاه های معاملات ملکی در صورت استیجاری بودن مکان، استعلام از سازمان تامین اجتماعی، استعلام از بانک مبنی بر عدم وجود چک برگشتی، دریافت استعلام عدم اشتغال به مناصب دولتی و غیر محکومیت و همچنین مراجعه مربوط به خدمت در سامانه کارگزینی به صورت سیستمی انجام می شود و در صورت تایید مدارک در سامانه، مجوز ورود مرحله بعدی صادر می شود

وی گفت: همچنین در صورت بروز مشکل پس از رفع ایرادات، مدارک مجدداً در سامانه کل معاملات بارگذاری و در صورت تایید کارشناس جهت صدور به اتاق بازرگانی منتقل می شود. اقدام به.

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: اعتبار کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی یک ساله است و البته واحدهای تولیدی می توانند درخواست دریافت کارت بازرگانی با اعتبار پنج ساله را داشته باشند.

حمیدی خاطرنشان کرد: فردی که برای اولین بار برای دریافت کارت بازرگانی اقدام می کند، مدارکی که در سامانه جامع بازرگانی بارگذاری کرده است، در پایتخت رسیدگی می شود، بنابراین در استان ها تداخلی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: چنانچه متقاضی در حین ارسال مدارک مرتکب تخلف گمرکی یا عدم پرداخت مالیات و غیره شود، این موضوع در سامانه کلی تجارت لحاظ می شود و در نتیجه وجود این سوابق خواهد بود. جلوگیری از ثبت نام


bf4b7ff2 6d85 4a43 9cd1 9a75702cb8a7 خبر خاکستری

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه اعتبار کارت های بازرگانی یکساله است، در صورت تمایل متقاضی به فعالیت، نسبت به تمدید و بارگذاری همان مدارک و اطلاعات اقدام کند. چنانچه تائید سامانه کامل معاملاتی از طریق استعلام سیستمی از مراجع مذکور صورت پذیرد و پس از تایید سازمان صامت، جهت تمدید به اتاق بازرگانی ارجاع شده و اعتبار آن یک سال دیگر اضافه خواهد شد.

حمیدی خاطرنشان کرد: کرمانشاه استانی مرزی است و با توجه به اینکه اکثر ساکنان مناطق مرزی به تجارت مشغول هستند، مردم این استان بیشتر از استان های مرکزی کشور کارت بازرگانی می پذیرند.

وی در خصوص موضوع تاخیر در صدور کارت بازرگانی به دلیل قطعی یا سرعت پایین اینترنت، افزود: این رویه ممکن است یک یا دو روز تاخیر داشته باشد.

حمیدی با بیان اینکه در کل سامانه بازرگانی، تاریخ درخواست، تاریخ رسیدگی و تاریخ ارجاع مشخص است، اظهار داشت: در ابتدای سیستمی شدن صدور کارت بازرگانی، به دلیل عدم آشنایی متقاضیان و مراجعین، مشکلاتی وجود داشت. کارشناسان

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: سامانه جامع تجارت در یک سال گذشته راه اندازی شد و البته در مدت مذکور حدود 200 کارت بازرگانی تمدید شد.

حمیدی تصریح کرد: در خصوص بحث تعهدات ارزی مردم کمتر رغبتی به تجارت دارند چرا که طبق قانون ارز دریافتی از صادرات باید از طریق واردات یا تحویل به صرافی های معتمد بانک مرکزی به دولت بازگردانده شود.

وی افزود: کرمانشاه یک استان مرزی و تجاری است و 50 درصد صادرات کشور از طریق این استان به عراق انجام می شود و البته در این راستا از تمام ظرفیت های مرزی استان به گونه ای استفاده می شود که از تمام مرزهای اکتیو استفاده می شود. پرویزخان، خسروی، سومار، شوشمی و شیخ صالح هستند.

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مشکلات احتمالی در خصوص صدور کارت بازرگانی در کارگروه توسعه صادرات در حال بررسی و رفع است، گفت: در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

به گزارش مرصاد نیوز، موضوع صدور کارت بازرگانی با توجه به امکاناتی که در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد باید بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار گیرد و از تمامی ابزارها برای جلوگیری از تخلفات در این حوزه استفاده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید