ایران آشکارا تحریم های بین المللی را به سخره می گیرد


ساعت: 13:58
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919552

مشاور رئیس جمهور اوکراین با تکرار ادعای غرب مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: ایران آشکارا تحریم های بین المللی را به سخره می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرگزاری رویترز می نویسد که میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین در صفحه توئیتر خود با تکرار ادعای غرب مبنی بر اینکه ایران پهپادهای ایرانی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه داده است، مدعی شد که «ایران آشکارا تحریم های بین المللی را به سخره می گیرد. “

بر اساس این ادعا، این مقام اوکراینی خواستار انهدام تاسیسات تولید تسلیحات ایران شد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یکی از نشست های خبری خود گفت: ایران همواره تلاش کرده است از روابط و فرصت های خود برای کمک به دو کشور برای دستیابی به راه حل سیاسی برای حل بحران استفاده کند. و در این زمینه اعلام آمادگی کرده و سعی در طرح این ادعاها علیه ایران دارد و ادامه آنها با انگیزه ها و اهداف سیاسی و توسط کشورهای ارسال کننده سلاح به یک طرف این جنگ و بحران صورت می گیرد. ما این اتهامات را دارای انگیزه سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می دانیم.

همچنین حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، ضمن رد قاطعانه این ادعا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک تجربه دارد. هشت سال جنگ تحمیلی پشت سر او و به همین دلیل مخالف جنگ در اوکراین، یمن و غیره است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: ما با روسیه روابط خوبی داریم و در گذشته همکاری دفاعی داشته‌ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرف‌های درگیر، توقف جنگ است. و پایان آوارگی مردم..

امیر عبداللهیان گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن و مبتنی بر معیار واحد و مخالفت با جنگ است.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم بدون نیاز به واسطه جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی بین دو کشور برگزار کنیم.

امیرعبداللهیان با بی اساس خواندن اظهارات برخی مقامات غربی گفت: آماده کمک به برقراری آتش بس هستیم.

پس از اعلام آمادگی ایران برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی دو طرف برای بررسی این ادعا، یورونیوز در اوایل دسامبر گزارش داد که اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین به خبرنگار سی ان ان گفت: «یک نشست کارشناسی تاکنون برگزار شده است.» البته من نمی توانم جزئیات را به شما بگویم، اما می توانم به شما بگویم که طرف اوکراینی به اقدامات سختگیرانه خود برای جلوگیری از استفاده روسیه از سلاح های ایرانی در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهد داد.

نیکولنکو همچنین گفت: «اوکراین به ایران اطلاع داده است که عواقب همدستی در تجاوز روسیه با منافعی که احتمالاً (ایران) از همکاری با روسیه به دست خواهد آورد، نامتناسب خواهد بود».

مقامات آمریکایی گفته اند روسیه از صدها پهپاد به دست آمده از ایران در حملات مرگبار در جنگ علیه اوکراین استفاده می کند.

پیشتر سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفته بود: «به دنبال ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در درگیری‌های اوکراین، ایران خواستار برگزاری نشست تخصصی مشترک با مقامات اوکراینی شده است. تاکنون گام‌های مهمی در این گفت‌وگو بین کارشناسان نظامی ایران و اوکراین برداشته شده است و تا رفع تمام سوءتفاهم‌ها ادامه خواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید