ایران از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کند/امیدوار به تحقق صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی هستیم

امیر عبدالخیان وی با بیان اینکه تاکید می کنم ایران از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می کند، افزود: ایران همواره روابط تاریخی با ارمنستان داشته است و هر روز این روابط را قوی تر از روز گذشته حفظ خواهیم کرد. من از همکاری و موافقت ارمنستان برای ایجاد سرکنسولگری ایران در کاپان در سال گذشته که تردد شهروندان ایرانی را تسهیل کرد، قدردانی می کنم.

وی گفت: امروز موافقت تهران را با افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز اعلام کردیم و امیدواریم با حضور همکارم در تبریز شاهد افتتاح رسمی آن در تبریز باشیم.وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ارزیابی ما برای توسعه و پیشرفت روابط کاملا مثبت است. رئیس جمهور کشورم و آقای پاشینیان در گفتگوی تلفنی خود به توافقات مهمی بر اساس منافع دو کشور دست یافتند.

امیر عبدالخیان افزود: ما در دولت متعهد هستیم که همکاری ها و توافقات را با دقت و سرعت اجرا کنیم. به گونه ای که افراد دو طرف بتوانند تأثیرات آن را در زندگی خود ببینند. وی با تاکید بر اینکه ما قویا از صلح پایدار در قفقاز جنوبی حمایت می کنیم، گفت: برای تقویت مسیر ترانزیتی از ابتکار آقای پاشینیان برای چهارراه صلح استقبال می کنیم. صلح، ثبات و امنیت ارمنستان چیزی است که ایران می خواهد و تحقق صلح پایدار بدون دخالت قدرت های خارجی و از طریق ضامن های منطقه ای می تواند منافع سرشاری برای همه کشورها داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشور همچنین درباره صلح پایدار در قفقاز جنوبی به ما گفت: امروز کاملاً فهمیدیم که ارمنستان برای دستیابی به صلح جدی است و صادقانه پیش می رود. در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه آذربایجان نیز خاطرنشان کردم که اظهارات وی در راستای دستیابی به صلح پایدار است. ما با آقای لاوروف هم مشورت کردیم. به نظر من رسیدن به صلح پایدار در آغاز سال جدید ممکن است و ما خوشبین هستیم که بتوانیم به صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی بدون دخالت خارجی و با تضمین های منطقه ای و در قالب 3+3 امیدوار باشیم.

امیر عبدالخیان درباره حوادث فلسطین نیز گفت: جا دارد از مواضع سازنده آقای میرزویان در جلسه 3+3 در مخالفت با جنگ غزه تشکر کنم. تاکید می کنم امروز در مورد فلسطین هم بحث کردیم. وی افزود: می‌خواهم به آمریکا هشدار دهم که اگر به دنبال راهی شرافتمندانه برای خروج از نسل‌کشی غزه هستند، باید فورا به حمایت نظامی گسترده خود از رژیم اسرائیل پایان دهند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها نباید شک داشته باشند که رژیم اسرائیل در غزه پیروز نخواهد شد، افزود: نسل کشی 80 روزه تکرار شکست 7 اکتبر برای رژیم اسرائیل است. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قویاً می گویم تلاش شکست را ادامه ندهید و به خانه خود برگردید و بگذارید مردم غزه خودشان تصمیم بگیرند.