ما از موضع اصولی و روشن ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می کنیم


ساعت: 22:16
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904758

وزیر امور خارجه ارمنستان با قدردانی از موضع اصولی و روشن ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان، آمادگی این کشور را برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان عصر امروز (پنجشنبه) پس از دیدار و گفتگو با حسین امیرعبدلاخیان در ایروان در نشست خبری مشترک شرکت کرد و به تشریح مذاکرات پرداخت.

وی بیان کرد: روابط دو کشور بر اساس منافع طبیعی و مشترک ما است و به طور مداوم در همه زمینه ها در حال گسترش است.

وزیر امور خارجه ارمنستان تصریح کرد: ما معتقدیم که مشکلات بین کشورهای منطقه باید از طریق گفتگو و نفی توسل به زور حل شود. ما از موضع اصولی و روشن ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می کنیم. ما همکاری در چارچوب های دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث قرار دادیم و برای تقویت روابط ابراز آمادگی کردیم.

وی گفت: در مورد ادامه و تکمیل پروژه های مشترک بحث کردیم. ما به همکاری با ایران در زمینه زیرساخت های جاده ای اهمیت می دهیم. خوشحالم که سفر وزیر امور خارجه ایران با افتتاح سرکنسولگری ایران در کاپان همزمان شده است و به همراه همکارم در مراسم افتتاحیه شرکت خواهم کرد.

وی گفت: مطمئنم سرکنسولگری ایران در توسعه استان سیونیک تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر امور خارجه ارمنستان درباره دیدار اردوغان و پاشینیان در پراگ نیز گفت: این دیدار که در پراگ برگزار شد مانند دیدارهایی است که تاکنون برگزار شده است. در مورد معاهده صلح و اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان در مورد قره باغ بحث های زیادی انجام شده و ما همواره سعی کرده ایم سازنده باشیم و راه حل های سازنده و قابل قبولی پیدا کنیم.

وی افزود: اغراق نیست اگر بگویم توانسته ایم از هر طرف به توافقاتی دست پیدا کنیم و انتظارات بلندپروازانه آذربایجان را برآورده کنیم و از هر دو طرف به راه حل برسیم و امیدوارم این مانع برطرف شود تا ما می تواند در آینده نزدیک به راه حل مورد توافق طرفین دست یابد.

وزیر امور خارجه ارمنستان درباره کریدور دریای سیاه – خلیج فارس گفت: ارمنستان علاقه مند به این کریدور از دریای سیاه تا خلیج فارس است. ما، ایران و بلغارستان توافقنامه خود را امضا کرده ایم و در حال ادامه مذاکرات با سایر کشورها و حتی کشورهایی هستیم که از ابتدا در این برنامه شرکت نکرده اند. من فکر می کنم این کریدور می تواند برای بسیاری از جمله هند مهم باشد و ما می توانیم این پروژه را محقق کنیم.

وی افزود: در پاسخ به سوال قبلی به آمادگی برای مذاکرات سازنده از سوی ارمنستان اشاره کردم، اما از سوی آذربایجان نظرات افراطی وجود دارد.

وزیر امور خارجه ارمنستان در پاسخ به سوالی مبنی بر احداث کریدور بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان اظهار داشت: اشتباهاتی در این زمینه وجود داشت. البته پس از مناقشه ای که در سال 2020 در مورد قره باغ رخ داد و متوقف شد و سپس بیانیه هایی بین سران سه کشور تصویب شد، راه های ارتباطی و رفع انسداد جاده های تجاری و اقتصادی مطرح شد و در چارچوب از تمامی مسیرهایی که باید برداشته شود، مسیر ارتباطی آذربایجان و نخجوان در نظر گرفته شده است که در قالب کارگروهی سه جانبه در حال بررسی این موضوع هستیم و آمادگی داریم راه ها را برای حمل و نقل مسافر و بار به آذربایجان باز کنیم.

وی بیان کرد: البته با توجه به اینکه تمام راه های ارتباطی که باید در همه جهات باز شود باید تحت نظارت و کنترل قانون اساسی کشوری باشد که آن مسیر از آن می گذرد. ما می توانیم راه های زیادی را برای اتباع دو تابعیتی و ثالث به نخجوان در آذربایجان کاوش کنیم. نمی خواهم وارد جزئیات شوم، اما خواسته اصلی طرف ارمنستان این است که مسیرهای عبوری از خاک ارمنستان طبق قانون و تحت کنترل ارمنستان باشد، اما متأسفانه با رویکرد سازش ناپذیر این کشور مواجه شدیم. طرف آذربایجانی که نمی خواهد سازش کند. گاهی اوقات اشخاص ثالث و حتی کشورهایی که انتظار نمی رود در اجرای این پروژه اظهار نظر و مداخلاتی می کنند که از ایجاد کریدور غیرممکن صحبت می کنند.

وزیر امور خارجه ارمنستان درباره روند عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان نیز اظهار داشت: این یکی از موضوعات مهم مربوط به ژئوپلیتیک منطقه است، این کشور و باز شدن مرزهای بسته دو کشور باعث شده است. بررسی شده است. من به دعوت ترکیه در نشست دیپلماتیک شرکت کردم و نخست وزیر ارمنستان و نخست وزیر ترکیه در نشست مشترک پراگ با هم دیدار کردند و این روند روند مثبت و رو به رشدی دارد. هدف اصلی ما ایجاد و عادی سازی روابط و باز کردن مرزها است. دوستان و سخنگویان ما در ترکیه باید کمتر این روند را با روند آذربایجان و ارمنستان مرتبط کنند و درک کنند که موفقیت در مذاکرات ارمنستان و ترکیه می تواند تأثیر مثبتی بر روابط آذربایجان و ارمنستان داشته باشد.

وی بیان کرد: در یکسری مسائل مسائلی وجود دارد که باعث می شود دیدگاه های بیشتری نسبت به مسائل موجود داشته باشد و به نظر می رسد ترکیه توجه بیشتری به مسیرهای ارمنستان و ترکیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید