موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال وضعیت اوکراین روشن و ثابت است


ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904587

سفیر و نماینده دائم کشورمان موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال وضعیت اوکراین را صریح و منسجم خواند که از ابتدای بحران اوکراین به طور مستمر بر آن تاکید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل به تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین و تلاش برخی کشورها برای پیوند بین بحران اوکراین و قطعنامه پرداخت. 2231 در مورد توافق هسته ای.

وی موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال وضعیت اوکراین که از ابتدای بحران اوکراین همواره مورد تاکید قرار گرفته است، روشن و ثابت خواند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: ما همواره تاکید کرده ایم که تمامی اعضای سازمان ملل باید به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین المللی از جمله حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کاملا احترام بگذارند.

ایروانی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که 8 سال تجاوز و جنگ تحمیلی را تجربه کرده است، به طور مستمر از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرفین خواسته تا خویشتن داری، پرهیز از تشدید تنش ها و در مناقشه واقعی را داشته باشند. فرآیند حل و فصل باید به معرفی و بررسی ریشه های این شرایط بپردازد.

وی افزود: ما از تلاش‌های جاری برای یافتن راه‌حل برای این مناقشه حمایت می‌کنیم و در این راستا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های مختلف با همتایان خود در دو طرف درگیری تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد: ایران همواره اعلام کرده است که ادعاهای بی اساس مبنی بر انتقال پهپادها برای استفاده در درگیری در اوکراین را رد می کند.

وی با ابراز ناامیدی از اینکه برخی کشورها در بحران اوکراین تنها به دنبال انگیزه ها و اهداف سیاسی هستند، افزود: این کشورها با تفسیر گمراه کننده از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تلاش می کنند کمپین ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران ایجاد کنند. ارتباط بین ادعاهای بیهوده و قطعنامه 2231.

ایرانی افزود: ایران تاکید می کند که موضوعات پیرامون مناقشه کنونی اوکراین از نظر شکل و ماهیت کاملاً بی ارتباط با قطعنامه 2231 است و هرگونه فعالیتی در این زمینه خارج از مصوبه و دستور کار دبیرخانه است. علاوه بر این، ما اعتقاد راسخ داریم که هیچ یک از صادرات تسلیحاتی ایران از جمله پهپادها به سایر کشورها مشمول بند 4 پیوست ب قطعنامه 2231 نمی باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده خود برای حل مناقشات اوکراین ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید