ایران با موقعیتی نرمتر و تیمی جدیدتر راهی قطر شد

ایران با موقعیتی نرمتر و تیمی جدیدتر راهی قطر شد

روز جدید منابع می گویند علی باقری کنی تندروها را به حاشیه رانده یا حذف کرده و به او اجازه داده تا در مذاکرات دوحه انعطاف بیشتری داشته باشد.

خبر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر خوش بینی های جدیدی را به همراه داشته است. مذاکراتی که با تغییر و تحول در تیم مذاکره کننده ایران و چرخش در انتظارات همراه بود که گمان می رود درها را برای پیشرفت در مذاکرات باز کرده است. این گفت و گوها قرار است سه شنبه و چهارشنبه در دوحه برگزار شود و امید به دستیابی به توافقی برای مهار جاه طلبی های هسته ای ایران و بازگشایی تحریم ها باشد.

یک منبع ایرانی آشنا با گفتگوها به میدل ایست آی گفت که توسعه خوشبینانه است و خاطرنشان کرد که ایران آماده نشان دادن انعطاف و امضای توافق است. یک منبع پیشتر گفته بود که ایران درخواست خود برای حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی آمریکا را پس گرفته است، اما خواستار لغو تحریم ها علیه قرارگاه خاتم الانبیاء، واحد اقتصادی سپاه و چندین طرف مرتبط دیگر شده است.

یک منبع به خاورمیانه گفت که اگرچه علی باقری کنی در ابتدا یاران تندرو خود را در این تیم قرار داده بود، اما اخیرا آنها را به حاشیه رانده یا حذف کرده است. یکی از آن ها حمیدرضا عسگری است، شخصیتی تاثیرگذار که تاثیر زیادی روی جلیلی و باقری دارد. این منبع گفت: رویکرد باقری تا حدودی نرم شده است. وی افزود: باقری و امیر عبداللهیان آماده امضای این توافقنامه در اوایل اسفند ماه بودند، اما رای مخالف این پیش نویس در خارج از وزارت امور خارجه مطرح شد که دستور کار ایران را تغییر داد. یک منبع محافظه کار به میدل ایست آی گفت که تندروها خواهان برکناری امیرعبدالیان از وزارت امور خارجه هستند زیرا رویکرد او را به اندازه کافی «انقلابی» نمی دانند. آنها هم از موقعیت وسط باقری کنی عصبانی هستند اما او را به امیرعبدالیان ترجیح می دهند.

رسانه های نزدیک به افراط گرایان با عصبانیت به از سرگیری مذاکرات واکنش نشان دادند. کیهان نوشت که سفر بورل به تهران توطئه آمریکا و اروپا برای تصرف ایران بود. این روزنامه می‌نویسد که آنها می‌خواهند ایران را برای «ادامه مذاکرات» به منظور «کناره‌گیری از شرایط اولیه‌اش» فریب دهند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که دور جدید مذاکرات باید با احتیاط برخورد شود. یک تحلیلگر ایرانی گفت که خوشبین نیست. وی گفت: ایران و آمریکا قادر به عقب نشینی نیستند و بسیار انعطاف پذیر هستند، فشار سیاسی داخلی دست آنها را بسته است. او گفت: “توافق بورل با تهران برای از سرگیری مذاکرات بود نه برای حل اختلافات. با این حال به نظر می رسد تهران و کاخ سفید اراده سیاسی لازم را دارند زیرا به توافق نیاز دارند، اما این لزوما به معنای نهایی شدن توافق است.” “

یک دیپلمات اروپایی نیز دیدگاهی مشابه با تحلیلگر مقیم ایران دارد و می گوید که اگرچه هر دو طرف «عمیقاً برای دستیابی به توافق در تلاش هستند، اما کار دشواری در پیش است». این دیپلمات اروپایی افزود: تهران آگاه است که برخی از شرکت کنندگان در تلاش برای خنثی کردن مذاکرات هستند و منتظر شکست هستند تا همچنان به فشار و تهدید علیه تهران ادامه دهند. بنابراین هنوز جا برای خوش بینی وجود دارد. او گفت: “من فکر می کنم دلایل خوبی برای خوش بینی وجود دارد، زیرا هر دو طرف به خوبی می دانند که گزینه های دیگر بسیار پیچیده (و خطرناک) هستند.”

دیدگاهتان را بنویسید