مهدی طارمی در موقعیتی خطرناک

مهدی طارمی ستاره این روزهای فوتبال ایران؛ او پس از غیبت در دو بازی مقابل لبنان و سوریه، به اختلافات خود با دراگان اسکوچیچ پایان داد و پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.

بازگشت مهدی طارمی به ایران مصادف شد با روزی که شاگردان دراگان اسکوچیچ توانستند در دیدار مقابل عراق جام جهانی را با دست پر ترک کنند. طارمی در روزی که سردار آزمون به دلیل تاج به خط حمله دعوت نشد، به تنهایی خط حمله را کشید و توانست با یک گل ارزشمند ایران را راهی جام جهانی 2022 قطر کند.

او چهار سال پیش در دیدار مقابل ازبکستان همین کار را کرد و ایران را قهرمان جام جهانی روسیه کرد و در آن بازی گلزنی کرد. بنابراین، رکورد جدیدی که او به دست آورد، قبلاً با هیچ بازیکن دیگری به اشتراک گذاشته نشده است. مهدی تنها بازیکنی است که توانست تیم ملی را به جام جهانی برساند و در دو دوره مختلف گلزنی کرد.

او پس از اتمام ماموریت خود در عراق، درخواست جالبی از باشگاه پورتو دریافت کرد. در آن روزها پورتو باید به مصاف مارسیتیمو می رفت و کادرفنی این باشگاه از تیم ملی ایران خواست که پس از صعود ایران به جام جهانی، مهدی طارمی قبل از دومین بازی با امارات به پرتغال سفر کند تا این تیم را در نبرد باشگاهی همراهی کند. اهمیت بازی با امارات برای بقای جام جهانی 2 کمتر از بازی با عراق نیست، دراگان اسکوچیچ چند روز پس از باز شدن دروازه عراق با درخواست پورتو مهدی برای باز شدن دروازه امارات مخالفت کرد. ، شکستن تیم رکورد شکست ناپذیر در دوران دراگان اسکوچیچ ادامه خواهد داشت.

طارمی پس از پایان تیم ملی راهی پرتغال شد تا این بار برای پورتو در رقابت های باشگاهی این کشور به میدان برود. پورتو این روزها در لیگ پرتغال صدرنشین است و نبرد سختی با اسپورتینگ و بنفیکا دارد. با این حال لباس سفید و آبی پرتغال همچنان ادامه دارد و شاگردان کونسیسو دو دستی به بالای جدول می چسبند و بی خیال نمی شوند. پورتو یکشنبه شب در آخرین دیدار از سری رقابت های لیگ موفق شد با دو گل از سد آروکا بگذرد و به ماجراجویی خود در این لیگ ادامه دهد.

اما لحظه مهم این دیدار برای ایرانی ها نیمکت نشینی مهدی طارمی بود. مهاجم 29 ساله ایرانی در دقیقه 55 بازی وارد زمین شد و ظاهرا فرصتی برای باز کردن دروازه حریف پیدا نکرد. شاید بتوان دلیل نیمکت نشینی طارمی در این دیدار را خستگی ناشی از سفر برای بازی با تیم ملی عنوان کرد، اما با توجه به زمان کافی برای استراحت و تمرین، مهدی می توانست مانند بسیاری دیگر از بازیکنانی که به اردوی ملی رفتند و برگشتند. به تیم اصلی باشگاه ها از ابتدا آماده بازی برای پورتو هستند.

وضعیت مهدی طارمی را نه برای این دیدار، بلکه برای رقابت های لیگ پرتغال سه هفته پیش باید ارزیابی کرد تا کم کم مشخص شود ممکن است در شرایط خطرناکی قرار بگیرد. واقعیت این است که دیدار مقابل آروکا دومین بازی متوالی لیگ برتر پرتغال است که طارمی به عنوان ذخیره به میدان آمد. این دو هفته پیش طارمی تنها 51 دقیقه فرصت بازی داشت. ابتدا در بازی با بلانسن چهار هفته پیش، طارمی در نیمه دوم دقیقه 51 تعویض شد تا روی نیمکت بنشیند.

یک هفته بعد تعداد دقایق بازی طارمی کم شد. او در نیمه دوم جدال پورتو با فامالیکا از بازی اخراج شد و تنها 20 دقیقه بازی کرد. دیدار مقابل مار ت تیمو همانطور که در بالا ذکر شد در غیاب مهدی طارمی انجام شد و در آخرین بازی مقابل آروکا طارمی در نیمه دوم به زمین بازگردانده شد.

شاید کمی بدبینانه به نظر برسد اما طارمی این فرصت را از دست داد تا قبل از حضور در تیم ملی 90 دقیقه برای پورتو به میدان برود. نکته پیچیده تر برای مهاجم ایرانی پورتو این است که تیمش در تمام روزهایی که غایب بوده یا کمتر بازی کرده است، پیروز شده است.

پورتو در 20 دقیقه طارمی مقابل فامالیکا با نتیجه 3-1 پیروز شد که گل طارمی بود. او بدون مهدی طارمی با نتیجه 2 بر یک از سد ماریتیمو گذشت و آخرین دیدار با نتیجه 2 بر صفر به سود آبی پوشان به پایان رسید. عادت به بردن بدون مهدی طارمی می تواند نگرانی جدی باشد. به خصوص پس از اینکه پورتو این روزها لوئیز دیاز یکی از بهترین بازیکنان کلیدی خود را به لیورپول داد و انتظار می رفت طارمی به عنوان بازیکن کلیدی خط حمله به میدان فرستاده شود. تغییر دیگری که در آخرین بازی های پورتو حداقل در 3 بازی اخیری که طارمی 90 دقیقه بازی نکرده است، این است که او نه به عنوان مهاجم یا وینگر بلکه به عنوان مهاجم دوم بازی کرده است.

نگاه بدبینانه به این موضوع ممکن است انحراف احتمالی طارمی از برنامه های تهاجمی Conceiç.o به عنوان یک مهاجم اصلی باشد. قابل ذکر است که این موضوع تنها در آخرین دیدارهای پورتو با توجه به آمار بازی و جایگاه طارمی در زمین مسابقه صدق می کند. اینکه آیا واقعا برنامه های سرمربی پورتو برای خط حمله اش تغییر کرده یا طارمی کمتر از بهترین مهاجم خود استفاده خواهد کرد، سوالی است که می توان در هفته های آینده با دقت و وسواس بیشتری درباره آن اظهار نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید