ایران خواستار مجازات عاملان و رهبران حملات شیمیایی رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی شده است.

در این نشست که با همکاری نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو و موزه صلح تهران در حاشیه پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو برگزار شد، سخنرانان به ارائه توضیحاتی پرداختند. ابعاد مختلف فاجعه انسانی در سردشت.

بکای خامنه در ابتدای این دیدار با ادای احترام به شهدا و جانبازان شیمیایی سردشت، تحریم های غیرانسانی آمریکا در زمینه دارو و درمان را ظلم مضاعف به جانباختگان فاجعه سردشت عنوان کرد و به این نکته اشاره کرد که آمریکا و چندین کشور اروپایی دیگر از جمله آلمان و هلند نقش غیرقابل انکاری در تامین سلاح های شیمیایی رژیم صدام داشتند.

بکای خامنه با تاکید بر مسئولیت بین المللی دولت های تامین کننده مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید تسلیحات شیمیایی در عراق، خواستار تحقیق، تعقیب و مجازات افراد و نهادهای دخیل در انتقال تجهیزات شیمیایی به رژیم صدام و همکاری برای رژیم صدام شد. حقوق قربانیان و بازماندگان حملات شیمیایی او حقوق قانونی و اخلاقی همه دولت ها را به رسمیت شناخته و تصریح کرد که تعقیب و مجازات عاملان جنایات جنگی و مسئولین ارتکاب آن جنایات وظیفه همه است.

نماینده دائم کشورمان در ژنو با تشریح رابطه حقوق بشردوستانه بین المللی با حقوق بشر تاکید کرد: تقسیم بندی ها و قالب های حقوقی نباید مانع استفاده از بنیادها و سازوکارهای حقوق بشری برای مراجعه به مراجع ملی و بین المللی برای پیشنهاد و پیگیری درخواست های مشروع شود. از قربانیان سلاح های کشتار جمعی. مواد شیمیایی و حقوق آنها.

وی یادآور شد: علیرغم تمایز اشکال حقوقی قابل اعمال در زمان جنگ و دوران صلح، آنچه مسلم است این است که ماهیت و جوهر کلی حقوق بشردوستانه و بشری، حفظ و دفاع از جان، سلامت و کرامت انسان است. و این جنبه از استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم سردشت (و سایر نقاط ایران در طول جنگ 8 ساله) اگرچه به طور قطع جنایت جنگی محسوب می شود، اما نقض فاحش حقوق بشر قربانیان از جمله حق زندگی، حق سلامت، حق دسترسی به محیط زیست سالم و غیره.

بکای خامنه تحقق دو اصل “حقیقت” و “عدالت” در رابطه با حملات شیمیایی علیه هموطنان سردشتی را مستلزم جدیت کشورهای دست اندرکار در تجهیز رژیم صدام به سلاح شیمیایی برای کشف و بیان واقعیت ها دانست. مرتبط با این موضوع و همچنین شناسایی و تعقیب متهم.

وی در همین راستا به اقدامات دادگستری هلند در محاکمه و مجازات ران آراد، تاجر هلندی متهم به ارسال مواد شیمیایی به رژیم عراق اشاره کرد و خواستار اقدامات مشابه سایر کشورها برای شناسایی و مجازات عاملان جنگ صدام شد. جنایات با توسل به سلاح شیمیایی شد

بر اساس این گزارش، دکتر محسن کانی، فوق تخصص ریه بیمارستان حاتم الانبیاء، دکتر مهدی بلالی، فوق تخصص عفونی و دکتر شهریار خطیری، مشاور موزه صلح تهران، سه سخنران دعوت شده در در آن جلسه توضیحاتی در مورد مواد شیمیایی و عناصر به کار رفته در سلاح های شیمیایی ارتش ارائه شد. بااس اثرات فوری و بلندمدت مواد شیمیایی مانند گاز خردل، گاز اعصاب، سارین و تابون را بر سیستم تنفسی، گوارشی، پوستی و عصبی قربانیان بیان کرد.

در این نشست کلیپ های متعددی حاوی مصاحبه با مجروحان و بازماندگان حملات شیمیایی سردشت پخش شد که مصائب و دردهای مستمر قربانیان و همچنین محدودیت ها و مشکلات دسترسی به دارو و درمان ناشی از تحریم های غیرقانونی آمریکا را نشان می دهد. .

لازم به ذکر است که ارتش رژیم بعث عراق در طول جنگ تحمیلی بارها از سلاح شیمیایی علیه سربازان و غیرنظامیان ایرانی استفاده کرد، اما بمباران شیمیایی سردشت در تیرماه 1366 اولین نمونه استفاده گسترده از سلاح شیمیایی علیه مناطق مسکونی شهری بود. .

در این بمباران که بدون شک جنایت جنگی محسوب می شود، بیش از 8000 نفر از 12000 نفر ساکن سردشت کشته یا زخمی شدند. بسیاری از بازماندگان هنوز از عوارض و جراحات ناشی از استنشاق گازهای سمی استفاده شده در این بمباران رنج می برند.

دیدگاهتان را بنویسید