ایران رتبه اول علم در منطقه را دارد/ مشاغل دانش بنیان ۴۰ درصد افزایش یافت


ساعت: 14:34
تاریخ انتشار: 06/04/1401
کد خبر: 1892696

محمدعلی زلفی گل گفت: در دولت مردمی آیت الله رئیسی اتفاقات بزرگی در حوزه فرهنگی افتاده است و نهادها باید درصدی از اعتبارات خود را صرف امور فرهنگی کنند که نشان از توجه این دولت به فرهنگ دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; محمدعلی زلفی گل در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر کرمان با بیان اینکه این افتخار بزرگ برای سرزمین کرمان است که شهدای نام آور کشور متعلق به این سرزمین هستند، گفت: روستای حاصلخیز کشور دارای افتخار است. فرصت های زیادی که می تواند برای توسعه کشور مفید باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران رتبه اول علمی منطقه را دارد و در سال 2021 بیش از 77 هزار مقاله علمی بین المللی در کشور منتشر شده است و فاصله علمی ما با کشورهاست. در منطقه بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه کل دانشجویان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 170 هزار نفر بود اما اکنون فقط دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می کنند، گفت: قبل از انقلاب هیچ دانشجوی دکتری در کشور نداشتیم. اما امروزه تنها در استان کرمان بیش از 100 موسسه آموزش عالی وجود دارد.

این مسئول ادامه داد: امروز در کشور تحولات بزرگی در حوزه نظامی، ژنتیک، سلول های بنیادی، علوم شناختی، پهپادها، جاده ها، بزرگراه ها، خدمات ریلی و فضایی و… رخ داده است که همه از دستاوردهای این سامانه است.

زلفی گل تصریح کرد: در دولت مردمی آیت الله رئیسی در حوزه فرهنگی اتفاقات بزرگی افتاده است و نهادها باید درصدی از اعتبارات خود را صرف امور فرهنگی کنند که نشان از توجه این دولت به فرهنگ دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر قرار است یک عمر سرمایه گذاری کنید، در امور فرهنگی سرمایه گذاری کنید و قطعا بهترین سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و علم است و دولت سیزدهم علم، فرهنگ و نوآوری را در اولویت قرار داده است. بالای سفارش روزانه

وی افزود: نباید همه دنیا را در برخی کشورها ببینیم و پیشرفت کشور را به نحوه تعامل با برخی کشورها گره بزنیم. این اقدام نشان می دهد که ما به ظرفیت کشورهای همسایه توجهی نداریم اما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

این مسئول گفت: رها کردن همسایگان اشتباه بزرگی است و آرزوی ما حضور در کشورهای دور است و خوشبختانه در دولت مردمی آیت الله رئیسی توجه ویژه ای به همسایگان شده است و تعاملات ما روز به روز بیشتر می شود.

زلفی گل گفت: زمانی که دولت شروع به فعالیت کرد، شاهد اوج شیوع ویروس کرونا بودیم و روزانه بیش از ۷۰۰ مورد فوتی بر اثر کرونا داشتیم. بیایید قدردانی کنیم که آنها واکسنی علیه ویروس کرونا ساختند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با عنایت خداوند متعال و همت عالی دولتمردان، امروز جمهوری اسلامی در زمره کشورهای موفق در مدیریت بیماری کرونا قرار دارد، گفت: تک نرخی شدن ارز و تولید مسکن از جمله مواردی است که دیگر کارهای خوب سیزدهم دولت که آثارش را تا سالهای آینده خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه تابستان سال گذشته قطعی برق و آب داشتیم اما امسال چنین موردی نداریم، تصریح کرد: دولت تمام تلاش خود را برای توسعه خدمات و مراقبت های اجتماعی به کار گرفته است و در جاهایی که نیاز به بهره برداری باشد، انجام می شود. انجام شده. .

این مسئول با تاکید بر اینکه کاهش فاصله طبقاتی از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم بود، تصریح کرد: یکی از کارهای جهادی آیت الله رئیسی این بود که در یک سال به 31 استان سفر کرده و در جریان امور استان ها قرار گیرد.

زلفی گل ادامه داد: دولت مردمی دولتی نبود که کشور را فقط برای تهران در نظر بگیرد و در سفر به برخی استان ها مصوباتی را اعلام کردند که در سال های آینده شاهد نتایج خوب آنها خواهید بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مشکلات اداری پیش از این را تعریف پروژه های جدید بدون تکمیل پروژه های قبلی دانست و گفت: پروژه های عمرانی بود که 20 یا 30 سال تمام نشده بود که به تصویب دولت رسید. هیئت نمایندگی به آنها اعتبار برای تکمیل داده می شود و هیچ تعریف جدیدی از پروژه مجاز نیست مگر زمانی که یک نگرانی امنیتی و ضروری باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه علم و فناوری در یک سال گذشته تحولات فرخنده زیادی رخ داده است و در این وزارتخانه معاونت فناوری که ضعیف بود، با بازنگری در چارت سازمانی این وزارتخانه؛ این معاونت در سال 1394 به عنوان معاونت فناوری و فناوری در نظر گرفته شد. واحد فناوری ایجاد کرده ایم تا بتوانیم مدیریت بهینه در این حوزه داشته باشیم و تعداد مشاغل دانش بنیان در سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.

این مسئول با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مشکلات است که ارتباط میانی در این زمینه وجود ندارد، گفت: در حال حاضر همه دستگاه ها باید نیاز خود را در سامانه ای که طراحی کرده ایم ثبت کنند تا دانشجویان و نخبگان از نیازهای نهادها و نهادها آگاه شده و در جهت رفع آنها گام بر می دارند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: بازداشت نخبگان و مهاجرت برگشتی نخبگان از جمله مواردی است که در یک سال گذشته اتفاق افتاده است و مسئولان وظیفه دارند کارهای انجام شده را به مردم اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید