ایران قویا از سازمان بهداشت جهانی حمایت می کند

ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789621

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران قویا از نقش کلیدی سازمان جهانی بهداشت در ابتکارات امنیتی بهداشت جهانی و واکنش اضطراری حمایت می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دومین نشست ویژه مجمع جهانی بهداشت (WHASS) برای بحث در مورد ایجاد یک معاهده جهانی جدید در حمایت از آمادگی همه گیر برگزار شد و نمایندگان 194 کشور عضو WHO سه روز را صرف بررسی یک سند بین المللی جدید کردند. یا تقویت IHR 2005 برای مقابله با همه گیری های احتمالی آینده.

محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به نمایندگی از وزارت بهداشت در این گردهمایی حضور داشت، در بیانیه‌ای گفت: بهترین راه، تقویت آمادگی و ظرفیت پاسخگویی برای آینده است. شرایط اضطراری بهداشتی، اینجا هستم.

وی گفت: در دو سال گذشته اپیدمی کووید-19 باعث بروز بیماری‌ها و رنج‌های فاجعه‌بار بسیاری برای همه مردم در سراسر جهان شده است و این چالش همچنان ادامه دارد. درسی که از چالش بزرگ ناشی از این اپیدمی گرفته می شود این است که جهان نمی تواند تا زمانی که اپیدمی مرگبار بعدی رخ ندهد بیکار بماند. ما باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و در مواجهه با اپیدمی های آینده به طور موثرتر و کارآمدتر واکنش نشان دهیم.

نیکنام ادامه داد: ایران قویاً از نقش کلیدی سازمان جهانی بهداشت در ابتکارات امنیتی بهداشت جهانی و واکنش اضطراری حمایت می کند و معتقد است که نیاز مبرمی به تقویت این سازمان برای ایفای مسئولیت های قانونی خود از جمله ابتکارات برای تقویت تلاش های این سازمان برای آینده وجود دارد. . “دارد.

وی گفت: «ما مجدداً موضع خود را تأیید می کنیم که IHR ابزاری کلیدی در برخورد با موارد اضطراری بهداشت جهانی است. با این حال، اثربخشی IHR به ظرفیت و تعهد کشورهای عضو برای اجرای آن بستگی دارد. همکاری چندجانبه برای حمایت از اجرای IHR، به ویژه از طریق حمایت مالی قابل پیش بینی و پایدار در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی بسیار مهم است. ما همچنین تأکید می کنیم که پیوند بین هر چارچوب قانونی جدید و IHR 2005 موجود باید به وضوح تعریف و تعریف شود. به نظر ما، هر ابزار جدیدی باید IHR باشد و نباید کپی یا جایگزین شود.

مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت ادامه داد: ما از دیدگاه‌های مختلفی که به دنبال اتحاد کشورهای عضو در یک دستور کار جهانی مشترک برای جوامع پایدارتر در مواجهه با اپیدمی‌های آینده است، آگاه هستیم. در این راستا، ما تأکید می کنیم که «دسترسی برابر» به تجهیزات پزشکی و ظرفیت تولید برای کشورهای در حال توسعه که پیامدهای نامتناسب اپیدمی کووید-19 را به همراه دارند، حیاتی است. اپیدمی فعلی همچنان چالش های عدم دسترسی به ابزار و واکسن برای کووید-19 را برجسته می کند. این نگرانی باید در هر نتیجه قابل پیش بینی تلاش های جمعی ما مورد توجه قرار گیرد.

نیکنام افزود: در نهایت، یکی از مهم ترین ملاحظات در تدوین توافقنامه اپیدمی، چگونگی تضمین تامین عادلانه تجهیزات پزشکی برای همه کشورهای عضو و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه است. بنابراین بهترین تصمیم را باید با تمرکز بر این هدف گرفت. یک مسیر روشن، مبتنی بر اجماع برای هدف مشترک ما، چیزی است که ما باید از این روند انتظار داشته باشیم. هیأت من بر مشارکت سازنده در مذاکرات نشست ویژه مصمم است.

همچنین در این نشست آدریانوم گابریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در سخنان مقدماتی خود با اشاره به نکات زیر اشاره کرد:

– همه ما دیده ایم که واقعاً چقدر آشفته هستیم و همه ما شکست سیستم های جهانی را دیده ایم

اپیدمی کووید 19 نشان می دهد که ما قوانین بازی را نمی دانیم

– ایده نشست بعدی مجمع جهانی بهداشت، آغاز نظم نوین جهانی برای مدیریت بحران های بهداشتی آینده است.

– بهترین راهی که می توانیم به این ایده برسیم، یک توافق نامه الزام آور حقوقی بین ملت هاست، توافقی که ناشی از شناخت این موضوع است که ما آینده ای نداریم جز آینده ای مشترک.

– نوع جدید Omicron دقیقاً نشان می دهد که چرا جهان به یک توافق نامه همه گیر جدید نیاز دارد: سیستم فعلی ما از هشدار به موقع کشورها در مورد تهدیدهایی که به ناچار در کشورها به وجود می آیند و بی انگیزه شده اند جلوگیری می کند.

سایر نمایندگان از همه کشورهای عضو نیز در مورد مزایای داشتن یک سند جدید الزام آور قانونی یا بهبود ابزارهای موجود مانند IHR 2005 و رویکرد One Health برای بهبود آمادگی و واکنش به بیماری همه گیر اظهار نظر کردند.

تصمیم نهایی در مورد تصویب این معاهده جدید در نشست اصلی مجمع عمومی بهداشت در سال 2022 با رای کشورهای عضو اتخاذ خواهد شد. تا آن زمان، طرفین به گفتگوی سازنده در این زمینه ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید