ایران نقش مهمی در ثبات بازار نفت دارد

وی افزود: نقطه قوت اوپک انسجام آن و همبستگی کشورها با وجود همه شرایط جهان پیرامون است.

دبیرکل اوپک افزود: پیام همیشگی اوپک به دنیا این است که کاهش سرمایه گذاری نفتی باعث افزایش قیمت ها می شود. 500 میلیارد دلار در سال سرمایه گذاری مورد نیاز برای حفظ سطح تولید فعلی 100 میلیون بشکه در روز است.

وی در ادامه گفت: افزایش اخیر قیمت نفت نه تنها به بحران اوکراین، بلکه به کاهش ظرفیت مازاد تولید نیز مرتبط است. بهبود وضعیت تقاضا، کاهش سرمایه گذاری در پالایشگاه و موج تعطیلی پالایشگاه ها از دلایل افزایش قیمت فرآورده های نفتی است.

الغیس افزود: جهان طی 25 سال آینده به 12 تریلیون دلار سرمایه گذاری نفتی نیاز دارد. ما انتظار داریم تقاضا در سال جاری 3.4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و تا پایان سال 2022 از 102 میلیون بشکه در روز فراتر رود.

دبیرکل اوپک افزود: مبادلات نفت در لندن و نیویورک قیمت‌های برنت و وست تگزاس اینترمدیت را تعیین می‌کنند نه اوپک و برخی کشورهای مصرف‌کننده در اروپا، آسیا و آمریکا به ذخایر استراتژیک خود رسیده‌اند تا قیمت‌ها را کاهش دهند.

وی همچنین گفت که اوپک از انرژی های تجدیدپذیر و پاک استقبال می کند و نفت و گاز همچنان رکن اصلی باقی خواهند ماند. بیش از 50 درصد انرژی جهان از نفت و گاز تامین می شود و جایگزینی آن دشوار است.

الغیس افزود: به جای مبارزه با استفاده از سوخت های فسیلی، توسعه فناوری برای کاهش انتشار سوخت های فسیلی که برای محیط زیست مضر است ضروری است.

دبیرکل اوپک همچنین گفت: اوپک با روسیه رقابت نمی کند. روسیه کشوری بزرگ، مهم و بسیار تاثیرگذار در نقشه انرژی جهان است.

وی افزود: امیدواریم ثبات به لیبی بازگردد تا جایگاه مهم خود را در بازارهای نفت به دست آورد. عراق دومین تولیدکننده بزرگ این سازمان است و در حمایت از اوپک پلاس نقش دارد.

الغیس به این نتیجه رسید که ما به نقشه راهی نیاز داریم که در آن همه مشارکت کنند تا به راه حل هایی برسیم که نیازهای انرژی جهان را برآورده کند.

دبیرکل جدید اوپک ریاست نشست اوپک پلاس در سوم اوت را بر عهده خواهد داشت. در این نشست، اعضای اوپک پلاس در حال بحث در مورد ادامه تولید نفت با ظرفیت فعلی در ماه سپتامبر، علیرغم تقاضاهای ایالات متحده برای افزایش تولید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید