ایران همیشه خواستار عراقی با ثبات، امن و قدرتمند بوده است


ساعت: 05:45
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1893987

وزارت امور خارجه در بیانیه ای درباره تحولات اخیر عراق گفت: ایران بر این باور است که تنها راه حل خروج عراق از بحران کنونی، رویکردهای مبتنی بر گفتگو، حمایت از حقوق شهروندی، پایبندی به قانون اساسی و روندهای سیاسی است. و تاکید کرد: تهران همیشه عراق را با ثبات، امن و قدرتمند می خواهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از بازگشت آرامش به عراق و طلب آمرزش برای درگذشتگان و آرزوی سلامتی برای مجروحان حوادث اخیر، از صبر و درایت قدردانی می کند. و درایت دولت و مردم عراق و همه نهادهای قانونی کشور، شورش بزرگی را تجلیل می کند.

این بیانیه می افزاید: همانگونه که قبلاً گفته شد، جمهوری اسلامی تنها راه حل خروج عراق از بحران کنونی را توسل به رویکردهای مبتنی بر گفت و گو، حفظ حقوق شهروندان، احترام به نهادهای قانونی کشور، پایبندی به موازین قانونی می داند. قانون اساسی و روندهای سیاسی و امیدوار است که همه گروه ها و جریان های سیاسی عراق با مسئولیت پذیری و مشارکت سازنده خود در روند سیاسی، زمینه درستی را برای تشکیل دولت جدید فراهم کنند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار عراقی باثبات، امن و قدرتمند است که در تحولات منطقه ای نقش سازنده ای داشته باشد و هیچ گاه حمایت خود از فرآیندها و نهادهای سیاسی و حقوقی عراق را رد نکرده است.


در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران خواستار همه جریانات سیاسی، شخصیت ها و علاقمندان به عراقی قدرتمند و مستقل با رعایت حقوق و مطالبات دیگران در یک روند مسالمت آمیز و گفتگو محور و همراه با مسئولیت سیاسی و اجتماعی است. همه مطالبات و اقدامات خود را در پرتو قانون و مجاری قانونی کشور پیگیری می کنند و راه را برای هرگونه استفاده بدخواهان عراق می بندند.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران با توجه به آغاز ایام زیارت اربعین با شهادت امام حسین (علیه السلام) و حرکت میلیونی زائران حسینی به عتبات عالیات عراق لزوم احترام به شعائر حسینی و تلاش جمعی برای برقراری صلح جهانی و تامین امنیت همه زائران و تاکید بر احترام به میهمانان.

در پایان بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که جمهوری عراق با استعانت از مقام معظم رهبری و با راهنمایی بالاترین مقام و با درایت دولت از این مرحله سخت خارج خواهد شد. و هوشیاری مردم عراق و تمامی جریانات سیاسی.

دیدگاهتان را بنویسید