حاشیه های قاضی همیشه امن است روز جدید

مرزهای قاضی همیشه امن است

روز جدید : پس از دفاع دیوان عالی کشور از حکم جدید قاضی سابق سعید مرتضوی، وکیل شاکیان این پرونده بار دیگر به موضع دادگاه واکنش نشان داد. در پی انتشار خبر تبرئه مرتضوی در شبکه های اجتماعی و موضع گیری مصطفی ترک همدانی وکیل اصلی دادگاه و وکیل شاکیان، روابط عمومی دادگاه با صدور بیانیه ای موضع مخالف این حکم را رد و از قاضی حمایت کرد. اظهارات دادگاه مربوط به خبر روز سه‌شنبه است که در آن شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور سعید مرتضوی را در پرونده تامین اجتماعی تبرئه کرده است و بر این اساس مرتضوی با درخواست اعمال ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری خود را تبرئه کرده است. . این خبر البته با انتقاد صریح وکیل طرف مقابل در این پرونده همراه شد و با وجود تذکر در بیانیه دیوان عالی کشور، همدانی ترک بار دیگر نسبت به صدور حکم صادر شد.

دادگاه: دادگاه تجدیدنظر تبرئه می شود نه ما

دیوان عالی کشور در اطلاعیه ای نوشت: در پی انتشار خبری توسط وکیل دادگستری در فضای مجازی مبنی بر پذیرش اعاده دادرسی سعید مرتضوی و صدور کیفرخواست قاضی برجسته دیوان عالی کشور، روابط عمومی این نهاد ضمن تکذیب اتهام در به منظور تنویر افکار عمومی». در این ابلاغیه روند رسیدگی به پرونده مرتضوی در قانون آمده است: «1. با توجه به قابل قبول بودن اعاده دادرسی سعید مرتضوی، درخواست اعاده دادرسی مندرج در بند ۲۹ دیوان عالی کشور و سایر موارد با رعایت کامل قانون صورت گرفته است. قوانینی صادر شده است.»

در این بیانیه افزوده شده است که تصمیم دادگاه صرفاً یک بازنگری بوده است نه تبرئه: در این صورت دادگاه محترم تجدیدنظر تبرئه کرده است.

اتهام قابل پیگیری است

در ادامه این بیانیه آمده است: «3. «رأی در شعب دیوان عالی کشور فردی نیست و از سوی قوه قضائیه صادر می‌شود و ادامه رأی‌گیری برای یک نفر امکان‌پذیر نیست». ریاست محترم شعبه بیست و هشتم از قضات عالی رتبه و خوشنام دیوان عالی کشور می باشد.

وکیل شاکیان: نفوذ و فساد در دیوان عالی کشور پذیرفته نیست

مصطفی ترک همدانی، وکیل اصلی قوه قضاییه که در واقع بیانیه برای آن ارسال شده است، مجددا به اظهارات دادگاه پاسخ داد. وی نوشت: بالاترین مرجع قضایی در هر کشور، دیوان عالی آن کشور است و تصمیمات آن از معتبرترین اسناد قضایی است. نفوذ و فساد در این نهاد عالی به هیچ وجه قابل قبول نیست و من با حداقل 23 سال سابقه قضایی برای این قوه اهمیت زیادی قائل هستم. با این حال [برای] پاسخ به دادخواست نیازی به اظهارنظر دیوان عالی کشور ندارد و بهتر بود آقای عباسعلی علیزاده فقط به این پنج سوال ساده پاسخ می داد.

ادعای دیوان تلویحاً وکلا و تریبون های دخیل در این زمینه را به برخورد قانونی تهدید می کند: «نشر اکاذیب و اخلال در آگاهی عمومی ممکن است توسط شاکی مورد پیگرد قانونی قرار گیرد».

ترک همدانی وکیل شاکیان مرتضوی از برخورد قانونی با دیوان عالی کشور در این پرونده استقبال کرد و در پاسخ به تهدید این نهاد گفت: قاضی متخلف به مراجع ذیربط معرفی شده است. والسلام »

سوالات همدانی از دیوان عالی کشور

این وکیل دادگستری در ادامه سخنان خود با طرح این سؤالات گفت: به عنوان رئیس هیئت مدیره کانون نخبگان دادگستری چقدر از تأمین اجتماعی پول دریافت کردید؟

2. آیا نمی دانستید که در برخی از پرونده ها آقای سعید مرتضوی به دلیل پرداخت همان پول تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفت و در نهایت با رای قطعی دادگاه تجدید نظر محکوم شد؟

3. آیا با مفاد ماده 421 قانون آیین دادرسی کیفری که قاضی را مکلف به امتناع از قبول دعوا در مواردی که در آن منفعت دارد، آشنایی ندارید؟

4. به طور کلی از بین ده ها شعبه دیوان عالی کشور چرا پرونده به شعبه 29 ارجاع می شود؟

5. «هرجا جریان و تخلفی وجود داشته باشد بهانه فرار، سوء استفاده از رسانه های بیگانه را بهانه می کنیم».

به قاضی «متخلف» شکایت کردیم.

وی سخنان خود را با استقبال موثر از برخورد قانونی با دیوان عالی کشور در این پرونده در پاسخ به تهدید این نهاد و البته اعلام شکایت متقابل خود به پایان می رساند: «در نهایت منتظر تجدیدنظرخواهی هستم. اسنادی به مراجع قضایی ارائه شود، هرچند شکایت مفصلی از قاضی متخلف به مراجع ذیربط ارائه شده است. والسلام »

وکیل شاکیان چه گفت؟

پیش از این ترک همدانی با انتشار عکسی از حکم دیوان عالی کشور علیه مرتضوی و همچنین یکی از مدارک مربوط به این پرونده در توئیتی درباره این ماجرا نوشت: «سعید مرتضوی امروز تبرئه شد، اما چگونه؟ «در یک پرونده تامین اجتماعی به اتهامات مختلف مالی از جمله اختلاس و اختلاس محاکمه شد اما در کمال سهل انگاری به اتهام اختلاس تنها به شصت ضربه شلاق محکوم شد.

وی ادامه داد: 2. مرتضوی به درخواست رئیس انجمن نخبگان دادگستری (عباسعلی علیزاده، مدیرکل سابق استان تهران) دستور داد مبالغ هنگفتی از صندوق تامین اجتماعی به انجمن نخبگان دادگستری پرداخت شود. سعید مرتضوی نایب رئیس انجمن است. «این پرداخت‌ها بخشی از دلایل محکومیت او است. تصویر این حکم که نشان دهنده جایگاه علیزاده و مرتضوی در کانون نخبگان عدالت است، سندی است که ترک همدانی منتشر کرده است.

ماجرایی که در بیانیه دیوان عالی کشور به عنوان کیفرخواست علیه «قاضی معروف» آمده است، مربوط به این قسمت از متن ترک همدانی است: «‌۳. چهار سال پس از قطعی شدن حکم، سعید مرتضوی سال گذشته به دلیلی بسیار ضعیف و بی‌اساس درخواست اعاده دادرسی کرد. (وکلا اظهار نظر خواهند کرد) و طی یک محاکمه مشکوک در دیوان عالی کشور، پرونده مربوط به شعبه 29 دادگاه بود. رئیس شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور کیست؟ عباس علیزاده!!! “

می توان حدس زد که اشاره به احتمال شکایت از نویسنده این مطالب مربوط به این قسمت از مقاله ترک همدانی است که لحن تندی نیز دارد: «‌4. این بار در دادگاهی کاملاً فاسد و آشکار در یکی از سطوح عالی قوه قضائیه، قاضی که خود مظنون به دریافت و دریافت مبالغ غیرقانونی است و نامش بارها در پرونده و دادگاه ذکر شده است، دستور اعاده دادرسی را صادر کرد. به نفع رفیق و شریکش. . » وکیل مقاله خود را اینگونه به پایان رساند: اما من ساکت نیستم و خواستار این فساد بزرگ در قوه قضائیه هستم و منتظر شنیدن سوت ها توسط شنوندگان هستم. “اگر می خواهند بشنوند!”

تاریخچه حکمی که لغو شد

در این میان البته محاکمه و حکمی که اکنون لغو شده است بی دلیل نیست. سابقه ماجرا از این قرار بود که در جریان تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس هشتم، در دوره مرتضوی در این سازمان، گزارشی در جلسه علنی مجلس قرائت و پرونده به قوه قضائیه ارجاع شد. مرتضوی به عنوان رئیس و مدیر عامل فعلی تامین اجتماعی در این پرونده به اتهام مصادره غیرقانونی وجوه و اموال تامین اجتماعی برای پرداخت و توزیع این وجوه از محل بودجه نامناسب بین چند نفر به ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد. وی همچنین در پی تجدیدنظرخواهی کمال مینایی قاضی وقت دادگاه و همسرش آجرلو به عنوان دادستان وقت دادسرای عمومی و انقلاب تهران به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

حکمی که او را به شلاق محکوم کرد حکمی است که لغو شده است و البته خبر جالب دیگر اینکه خانواده مینایی و آجرلو نیز اعلام کرده اند در این پرونده شکایتی نخواهند کرد تا همه چیز به خیر ختم شود. مرتضوی پیش از این از اتهام معاونت در قتل و بازداشت غیرقانونی در ارتباط با اعتراضات سال ۸۸ تبرئه شده بود.

البته به نظر می رسد وکیل حاضر در مقابل وی مصمم به ادامه رسیدگی است. اما تاریخ نشان داده که قد اقبال سعید مرتضوی در دادگاه بالاتر از آن است که این وکیل به آن برسد.

دیدگاهتان را بنویسید