ایمن آبادی نماینده سابق مجلس: دخالت مجمع تشخیص در کار مجلس به دلیل ضعف کلیباف است.

ایمن آبادی نماینده سابق مجلس: دخالت مجمع تشخیص در کار مجلس به دلیل ضعف کلیباف است.

روز جدید : جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به لغو مصوبه واردات خودرو می گوید: فرزندان همین تصمیم گیران خودروی دیگری را ارزان خریده اند.

شورا در اقدامی عجیب به اقتضای لایحه واردات خودرو که در بودجه 1401 گنجانده شده بود را رد کرد و این مصوبه به تصویب مجلس و هیات امنا رسید. بر اساس این مصوبه قرار بود 70 هزار خودرو وارد کشور شود. همین تصمیم برخی کارشناسان و البته نمایندگان پارلمان اروپا را بر آن داشت تا برای حفظ انحصار خودروسازان، موضوع «تعارض منافع» را مطرح کنند و برخی دیگر درباره «پشت صحنه» صحبت کنند.

رشیدی کوچی روز گذشته نیز با انتقاد از این وضعیت، گفت: همین الان رئیس جمهور می گوید خودرو وارد شود. مجلس، وزیر صمت و دولت هم با واردات خودرو موافقت می کنند. رهبر انقلاب که از قدیم گفته اند شکایت مردم از خودروسازان درست است، اما عجیب است که چرا با وجود این لهجه ها و اظهارات، شدت مخالفت ها با واردات خودرو اینقدر زیاد است.

علی مطهری در تشریح انتقادات خود به بدعت بودن شورای استیضاح اشاره کرد و گفت: بارها نسبت به خطر تشکیل هیئت امنای دوم در هیئت اعزامی برای بررسی مصوبه مجلس هشدار داده ام. اما طبق قانون اساسی تنها نهادی که حق بررسی مصوبات مجلس را دارد، شورای نگهبان است و تنها از حیث انطباق با شرع و قانون اساسی است. شورا بر حسب مقتضی تبدیل به سنا شده است که تصمیم مجلس را رد یا تایید می کند در حالی که چنین چیزی جزو وظایف مجلس در قانون اساسی نیست. تعیین اینکه آیا آنها سیاست های مشترکی را دنبال می کنند یا خیر، باید به عهده نمایندگان مجلس باشد.

گلمعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس در این باره گفت: قانون بودجه در تبصره 7 شامل 1401 بند واردات 70 هزار خودرو و سه شرط برای این امر است و هیئت امنا نیز آن را تصویب کرده است. او آن را بحث برانگیز دانست و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت که مجمع فقط شماره را حذف می کند. این رفتار مجمع سابقه داشت و قبل از آن و در مجلس دهم یک روز صبح آقای مطهری نامه ای از محسن رضایی دریافت کرد که به رهبری نامه نوشته بود و گردش کار دریافت کرده بود مبنی بر اینکه باید بر مصوبات مجلس نظارت کنیم. «در همان روز گفتیم که در قانون اساسی چنین چیزی وجود ندارد.
دخالت شورای تشخیص در کار مجلس به دلیل ضعف فرش است

جعفرزاده می گوید: طبق قانون شورای تشخیص حق ورود به مجلس را ندارد. اگر قرار باشد مجلس این گونه اداره شود و همه آن را کنترل کنند، چیزی به نام «حکومت» وجود ندارد. همه نمایندگان فعلی قبل از ورود به مجلس گفتند که می خواهیم مجلس را به جایگاه اصلی خود برگردانیم. حالا ببین چی شد این رفتار ناشی از ضعف آقای کلیباف به عنوان رئیس مجلس است. هم عدم تسلط او به مسائل قانونگذاری و هم عشق به ریاست جمهوری باعث شد که آرام و قرار بگیرد و همه چیز را تحمل کند و از مقام مجلس دفاع نکند. چرا مجلس باید الان مصوبه را بگیرد و بعد مجلس آن را رد کند؟ قانون از کجا آمده است؟

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اتفاق اخیر در مجلس بر سر لغو واردات خودرو گفت: نمایندگان پارلمان اروپا باید به شدت با این تخلفات مخالفت کنند. آیا مجمع می تواند مصوبه قانونی مجلس را که به تایید شورای نگهبان هم رسیده رد کند؟ به چه حقی این کار را کردند؟ قانون اساسی کجا این اجازه را به آنها می دهد؟ برای حذف آن، قانونگذاران اکنون باید این موضوع را در مجلس بررسی کنند. بعد می گویند برای ایرادات نصب دیاگ عدد را از بودجه حذف کرده ایم! خب حالا که اوضاع بدتر شده. حالا اگر به دولت بگوییم چرا خودرو را وارد نکردید؟ می گوید مثلا من ماشین وارد کردم. اگر شماره بیاورد، دولت از تکلیف خارج می شود. این چه نوع قانونی است؟ چرا هیئت رئیسه تصمیم 290 نماینده را لغو کرد؟

اتحاد قدرت منجر به انحلال پارلمان در دولت شد

جعفرزاده با بیان اینکه هیچکس دوست ندارد مجلس را تضعیف کند، گفت: آقای حاجی بابایی بر چه اساسی به جلسه رفتند؟ دلیل روشن است؛ اتحاد دولت منجر به انحلال مجلس در دولت شد. دولت می گوید 37 برنامه و دستور نوشته است! هیچ دولتی بدون مجوز مجلس نمی تواند آب بخورد پس چنین طرح و مصوبه ای برای خود دارند؟ چرا مجلس اینقدر کوچک می شود و از جاهایی که وجهه قانونی ندارند مجوز می گیرد؟ این یک فاجعه است.

پشت خودروسازی یک مافیای بزرگ است

یکی از اعضای سابق کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: کلیباف روز اول گفت نقش من این است که قدرت را به مجلس برگردانم، پس چه شد؟ شورایی که به هیأت نظارت معروف است به راحتی می تواند یک مصوبه مجلس را لغو کند! مقصر اصلی این وضعیت کلیباف است و نمایندگان مجلس نباید سکوت کنند و به جای مجلس اجازه دهند سایر مراجع تصمیم بگیرند. من از کلمه “مافیا” متنفرم، اما در پشت صحنه یک مافیای بزرگ وجود دارد.

بچه های تصمیم گیرنده ماشین طرف مقابل را از کار انداختند

وی ادامه داد: چه تعداد خودرو وارد می شود، چه کسانی خودروها را تحویل می گیرند و … اصلا مشخص نیست. واقعیت این است که پشت صحنه خودرو سود هنگفتی دارد و قدرت خودروسازان در حال افزایش است. بیش از 20 میلیون خودرو در کشور وجود دارد. 70000 ماشینی که حذف کرده اید چقدر موثر هستند؟ کدام عقل سلیم چنین کارهایی را انجام می دهد؟ آیا این 70 هزار خودروی وارداتی باید سیستم تولید خودروی کشور را مختل می کرد؟ آنها می خواهند مردم همیشه به صنعت خودروی محلی نیاز داشته باشند. آنها می دانند که اگر در باز شود، واردات خودرو هر سال بیشتر می شود، بنابراین می خواهند آن را خشک کنند. باور کنید برای جلوگیری از این امر هزینه زیادی می کنند. بچه های همین تصمیم گیران ماشین دیگری را ارزان خریدند. امتیازاتی می دادند که رشوه محسوب می شد. صنعت خودرو خواهان ادامه این انحصار است. در همین نوروز چند نفر به خاطر کیفیت ماشین در جاده ها کشته شدند؟ اما این انحصار خودرو اجازه نداد و آنها هم قانون شکنی کردند. امیدوارم مجلس نمایندگان بعدی را برایشان دعا کند.

دیدگاهتان را بنویسید