ایمن ترین تلفن همراه موجود چیست؟

به گزارش یک رسانه فارسی زبان، تا یک دهه پیش دغدغه خریداران تلفن همراه بر کیفیت دوربین، میزان حافظه و کیفیت صفحه نمایش بود، اما اکنون سطح امنیت، نفوذناپذیری دستگاه و توجه سازندگان به حفظ حریم خصوصی. از جمله مواردی هستند که خریداران می گیرند.

مهمترین مؤلفه ای که برای ارزیابی و مقایسه سطح امنیتی تلفن های همراه قابل بررسی است، سیستم عامل دستگاه است. به همین دلیل سازندگان تلفن همراه همواره در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری های جدید به امنیت دیجیتالی کاربران توجه کنند.

اندروید یا iOS؛ پرچمدار امنیتی چیست؟

دو سیستم عامل اندروید و iOS امروزه پیشروترین پلتفرم های موبایل هستند و هر کدام طرفداران سرسخت خود را دارند. هر دو سیستم عامل اندروید و آیفون به طور مداوم ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی خود را برای مقابله با تهدیدات و آسیب پذیری ها به روز می کنند. با این حال، هر یک از این دو رویکرد امنیتی خاص خود را دارند.

اپل سیستم عامل خود را به عنوان یک انحصار حفظ می کند و هیچ شرکت دیگری به کد منبع سیستم عامل اپل دسترسی ندارد. این رویکرد از سوی دیگر مفید است. زیرا مجرمان سایبری نمی توانند سهم عمده ای در آن داشته باشند. از طرفی خطرناک است; زیرا محققان و کارشناسان مستقل نمی توانند حفره های امنیتی این سیستم را شناسایی کرده و با بررسی کد منبع به رفع آن کمک کنند.

ایمن ترین تلفن همراه موجود چیست؟

سیستم عامل اندروید و آپدیت های آن عمدتا متن باز هستند. این رویکرد به سازندگان گوشی های هوشمند و توسعه دهندگان نرم افزار اجازه می دهد تا تغییراتی در سیستم عامل اندروید ایجاد کرده و آن را بر اساس نیاز کاربران خود تغییر دهند.

کد منبع باز به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا عملکرد شفافی را ارائه دهند و در رفع اشکال کمک بیشتری کنند. با این حال، کد منبع باز می تواند دروازه ای برای تهدیدها یا بدافزارها برای ورود به دستگاه های اندرویدی باشد.

در هر دو سیستم عامل، برخی از برنامه ها ترافیک شبکه کاربران را بدون اطلاع آنها ردیابی می کنند و به عنوان مثال از اطلاعات شخصی کاربر برای نمایش تبلیغات استفاده می کنند. iOS زودتر از اندروید شروع به حل این مشکل کرد.

در آیفون، ویژگی‌هایی که از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کنند از زمان انتشار iOS 12 وجود داشته است. این ویژگی در نسخه‌های بعدی بهبود یافته است تا اینکه به یکی از ویژگی‌های اصلی اپل در iOS 15 تبدیل شد.

این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا بر فعالیت برنامه نظارت کنند. یکی از مزایای این قابلیت در سیستم عامل آیفون این است که برنامه ها نمی توانند از رفتار کاربر در اینترنت باخبر شوند و در نتیجه تبلیغات ناخواسته یا مخرب در آیفون متوقف می شود.

این ویژگی فقط در برخی از دستگاه های اندرویدی موجود است، نه همه. به عنوان مثال، دستگاه های جدید سامسونگ دارای داشبورد حریم خصوصی هستند که کاربران می توانند از آن برای تنظیم و نظارت بر مجوزهای برنامه استفاده کنند.

اندروید 12 و نسخه های بعدی برخی از ویژگی ها را برای بررسی سطح دسترسی برنامه ها اضافه کرده اند. این قابلیت در اندروید به گونه ای عمل می کند که کاربران می توانند نمایش تبلیغات را کنترل یا مسدود کنند. با این حال، برخی از برنامه ها هنوز از طریق این مسدود کننده ها عبور می کنند.

از آنجایی که تلفن‌های اندرویدی کد منبع باز را به اشتراک می‌گذارند، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند در برخی مواقع الگوریتم‌های مسدودکننده کد منبع را دور بزنند. در حالی که این در iOS بسیار دشوارتر است.

اپل در 6 جولای 2022 اعلام کرد که ویژگی “Lockdown Mode” که حداکثر سطح امنیت است را در پاییز سال 2022 معرفی خواهد کرد. طبق گفته اپل، هدف از انتشار این ویژگی محافظت از افرادی است که برای بدافزارهای پیشرفته یا گروه های حمایت شده توسط دولت هدف قرار گرفته است.

این ویژگی نقاط ورود احتمالی نرم افزارهای جاسوسی را محدود می کند. با این ویژگی، اکثر پیوست‌های موجود در پیام‌ها، تماس‌های FaceTime و سایر دعوت‌نامه‌ها مسدود می‌شوند. مگر اینکه از طرف شخصی باشد که قبلاً با او ارتباط برقرار کرده اید یا دعوتی را با او به اشتراک گذاشته اید. همچنین در این حالت اتصالات سیمی آیفون به کامپیوتر و تجهیزات جانبی غیرفعال می شود.

شیائومی، هواوی یا سامسونگ؛ کدام ایمن تر است؟

شفافیت شرکت های فناوری فعال در چین همیشه مشکوک بوده است. شیائومی یکی از شرکت هایی است که بسیاری از کارشناسان حریم خصوصی به آن با شک و تردید نگاه می کنند.

در مورد گوشی های شیائومی دو رویکرد وجود دارد. در مرحله اول بحث سخت افزار است، شرکت شیائومی دستگاه هایی با سخت افزار کارآمد تولید می کند که همگی قیمت پایین تری نسبت به سامسونگ یا اپل دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد در کشورهایی مانند ایران شروع به استفاده از گوشی های شیائومی کرده اند.

نکته دوم بحث نرم افزار و توجه شرکت به حریم خصوصی کاربران است.

در سال 2020، Gabby Sirlig، محقق امنیت سایبری، دریافت که تلفن‌های شیائومی تاریخچه مرور وب کاربران را ردیابی می‌کنند، فعالیت‌های موتور جستجو را ثبت می‌کنند و مکان افراد را در یک مطالعه در سال 2020 نظارت می‌کنند. همه این داده‌ها سپس از طریق سرورهای میزبانی شده در پکن برای سرورهای ایمن در پکن ارسال می‌شوند. سنگاپور و روسیه؛ البته شیائومی هنوز به طور رسمی این ادعا را نپذیرفته است.

وضعیت گوشی های هوشمند هوآوی مشابه وضعیت شیائومی است. این شرکت امکانات و قابلیت های جدیدی را در دستگاه های خود ارائه می دهد و از نظر استفاده از سخت افزارهای به روز عملکرد قابل قبولی دارد.

تلفن های این شرکت ممکن است از نفوذ هکرها به دستگاه جلوگیری کند، اما فعالان امنیتی و فناوری و خبرنگاران نگران محافظت از حریم خصوصی کاربران و کنترل شدن توسط هواوی هستند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کارشناسان دستگاه‌های هواوی را جزو فناوری‌های ایمن طبقه‌بندی نمی‌کنند این است که این شرکت تجهیزات نظارتی را در اختیار دولت چین قرار داده و در سال ۲۰۱۵ ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه از دولت چین دریافت کرده است.

تلفن های همراه سامسونگ در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در ارتقای امنیت و مقابله با تهدیدات سایبری داشته اند. سامسونگ سیستم امنیتی خاص خود را دارد که اساسی ترین عملکرد آن محافظت از داده های حساس از جمله رمز عبور، اثر انگشت و قفل های بیومتریک است.

همچنین از کاربران در برابر بدافزارها و برنامه های مخرب محافظت می کند. این فناوری Knox نام دارد و بر روی دستگاه های گلکسی پیاده سازی شده است.

روش کار Knox به این صورت است که وقتی چیزی را در “پوشه امن” قرار می دهید، ابتدا پردازش می شود و سپس به ذخیره سازی “Knox Vault” ارسال می شود. جایی که از داده های معمولی شما امن تر است.

علاوه بر این، در این فناوری، سامسونگ یک «هایپروایزر» امن ارائه می کند که از قرار گرفتن مدیریت دستگاه در دست نرم افزارهای مخرب جلوگیری می کند و در نتیجه از کل سیستم محافظت می کند. Hypervisor برنامه ای است که برای اجرا و مدیریت یک یا چند ماشین مجازی روی یک کامپیوتر استفاده می شود.

البته سازندگان تلفن همراه با استفاده از آخرین فناوری ها سعی در بهبود تجربه کاربری مشتریان خود دارند.

اما باید توجه داشت که میزان امنیت تلفن همراه به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن ها دقت کاربران و هوشیاری مردم در فعالیت های آنلاین است. به عنوان مثال، اگر شخصی بر روی یک فایل پیوست ناامن کلیک کند یا وارد یک سیستم پرداخت ناامن شود، این تهدید مسئولیت خود اوست و دیگر در دست تولیدکنندگان تلفن همراه نیست.

نکته قابل توجه دیگر رابطه بین امنیت تلفن همراه و منطقه جغرافیایی کاربران است. در حالی که به عنوان مثال، بسیاری از سیاستمداران و روسای جمهور جهان از آیفون استفاده می کنند، در کشوری مانند ایران که خدمات آیفون را تحریم کرده است، زیرا بسیاری از عملکردهای آیفون از جمله دانلود اپلیکیشن از فروشگاه رسمی اپل و فعال کردن دو مرحله ای احراز هویت No اعمال می شود، نمی توان از همه ویژگی های امنیتی آیفون استفاده کرد.

همچنین نباید فراموش کرد که در بسیاری از موارد سطح امنیتی یک گوشی خاص را می توان سفارشی کرد. اگرچه مقامات دولتی بسیاری از کشورها ظاهراً از همان تلفن های همراه رایج استفاده می کنند، اما همیشه تدابیر امنیتی ویژه ای در تبادل اطلاعات تلفن های آنها لحاظ می شود.

بنابراین وقتی عکس‌های قدیمی اوباما را می‌بینیم که بلک‌بری یا بایدن را با آیفون در دست دارد، به این معنی نیست که آنها از تلفن‌های معمولی استفاده می‌کنند. زیرا هر یک از این دستگاه ها دارای ویژگی های امنیتی سفارشی بیشتری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید