ایمپلنت سرامیکی چیست؟ + مراحل و مقایسه


ساعت: 20:11
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919882

ایمپلنت زیرکونیا برای پروتزهای مصنوعی مانند دندان، ایمپلنت سرامیکی برای افرادی که به فلز حساسیت دارند و به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است مناسب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ایمپلنت دندان درمانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است و انواع مختلفی برای شرایط مختلف وجود دارد. ایمپلنت زیرکونیوم برای پروتزهای مصنوعی مانند دندان، ایمپلنت سرامیکی برای افرادی که به فلز حساسیت دارند و به دندان های طبیعی نزدیک تر است ایده آل است.


نوع ایمپلنت

موادی که به عنوان پروتز مصنوعی در بدن استفاده می شود باید غیر سمی یا با حداقل سمیت و واکنش پذیری در بدن باشد. در مورد ایمپلنت باید از ماده ای استفاده کرد که سازگاری بالایی با بدن داشته باشد. نکته این سازگاری عدم ایجاد التهاب و رشد استخوان در کنار آن و انجام اصلاح یکپارچه است.

زیرکونیوم و تیتانیوم دو ماده توصیه شده برای ایمپلنت های دندانی هستند که هر دو بسیار زیست سازگار هستند و بدن آن را تهاجمی نمی داند. سلول های استخوان فک به راحتی در کنار آنها رشد می کنند و یکپارچگی و همجوشی بین استخوان های فک با ایمپلنت های زیرکونیوم یا تیتانیوم حاصل می شود.


مراحل کاشت ایمپلنت سرامیکی

قبل از ایمپلنت سرامیکی پزشک باید سلامت عمومی بیمار را بررسی کند. دندانپزشک با استفاده از رادیوگرافی و توموگرافی کامپیوتری وضعیت لثه و دندان های فرد را بررسی می کند.


ایمپلنت زیرکونیوم دو موضوع و یک موضوع. مدل دو تکه جدیدتر است. مدل یک تکه قدیمی تر است. مانند مدل تیتانیومی، سوراخی در فک ایجاد می شود و ایمپلنت که نمایانگر ریشه دندان است، در فک قرار می گیرد. در مدل یک تکه اباتمنت به ایمپلنت متصل شده و روکش دندان در بالای آن قرار می گیرد. در مدل دو تکه ساپورت جدا بوده و زاویه دندانه ها را بهتر می توان تنظیم کرد.


کاشت سرامیکی یا تیتانیوم بهتر است


ایمپلنت سرامیکی زیرکونیا از ایمپلنت های تیتانیومی جدیدتر است. استفاده از تیتانیوم به سال 1980 برمی گردد. زیرکونیوم از سال 2007 استفاده می شود. برای تعیین اینکه کدام یک از این دو ایمپلنت بهتر است، باید مزایا، محدودیت ها و خطرات هر دو مورد مطالعه قرار گیرد.


کاشت سرامیکی بهتر است یا تیتانیوم؟

ایمپلنت زیرکونیا غیر فلزی و سرامیکی بوده و حالت کریستالی دارد. ماده تشکیل دهنده آن اکسید زیرکونیوم است. ایمپلنت زیرکونیا سفید است. در حالی که ایمپلنت تیتانیوم فلزی است و رنگ خاکستری دارد، رضایت مشتری و محل استفاده از آن را محدود می کند.

مطالعات نشان داده است که این دو ایمپلنت تماس مشابهی با استخوان ایجاد کرده اند که تاثیر موثری بر دوام و طول عمر آنها دارد. برخی از افراد به فلزاتی مانند نیکل که در ردپایی در ایمپلنت های تیتانیوم یافت می شود حساسیت دارند. زیرکونیا که سرامیکی است برای افرادی که حساسیت دارند اما می خواهند از مزایای ایمپلنت استفاده کنند مناسب است.

در مرحله ریکاوری، ایمپلنت تیتانیوم را می توان سیمان کرد و پوشش آن را به لطف ایمپلنت دو تکه تغییر داد. در ایمپلنت زیرکونیا با توجه به اینکه ایمپلنت یک واحد است و اتصال ایمپلنت به اباتمنت فقط در حین ترمیم سیمان می شود.

برای بیمارانی که کاملاً بدون دندان هستند و می خواهند از همه روی 4 ایمپلنت استفاده کنند ایمپلنت سرامیکی یک قطعه جواب نمی دهد. این افراد نیاز به درمان پیچیده و استفاده از ایمپلنت های تخصصی دارند، به همین دلیل مدل تیتانیومی برای این افراد کاربردی تر است.

برای افرادی که می خواهند تمام دندان ها را روی قوس دندانی کاشت کنند، بهترین گزینه مدل دو تکه یا تیتانیوم است. زیرا در این مدل دندانپزشک می تواند زاویه اباتمنت را راحتتر تنظیم کند. این امر در مورد جایگزینی دندان در یک یا هر دو فک نیز صدق می کند.


مزایای ایمپلنت زیرکونیا چیست؟


ایمپلنت سرامیکی زیباتر است و اگر زیبایی لبخند و صورتتان برایتان مهم است از این ایمپلنت استفاده کنید.

زیرکونیا یک کریستال است و هنگامی که در ایمپلنت دندان استفاده می شود، رنگ دندان را به خود می گیرد. این ایمپلنت در مواردی که لثه های بیمار نازک است بهتر است استفاده شود. با لثه های نازک، قسمت هایی از ایمپلنت ممکن است در زیر لثه قابل مشاهده باشد. در این حالت مدل سرامیکی سفید تاثیر بهتری نسبت به مدل تیتانیوم خاکستری دارد.


ایمپلنت سرامیکی هیچ فلزی در ساخت آن وجود ندارد. این منجر به عدم ایجاد حساسیت یا آلرژی شد. بنابراین برای افرادی که به فلز حساسیت دارند مناسب است.

فرسایش در نمونه‌های سرامیکی کمتر از نمونه‌های تیتانیوم فلزی بود. فرسایش پروتز مصنوعی در معرض مواد غذایی مختلف و بزاق دهان باعث ترشح موادی می شود که می تواند به بافت استخوانی بیمار آسیب برساند.

این ایمپلنت رسانای گرما و الکتریسیته نیست، بنابراین فعالیت باکتری ها روی آن کمتر است.

زیرکونیوم با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد، بنابراین مشکلی برای سلامت انسان ایجاد نمی کند.

زیرکونیوم طول عمر بیشتری دارد و کاشت آن آسان است. مراحل کار در یک جلسه و پس از کشیدن دندان انجام می شود.


معایب کاشت سرامیکی چیست؟

قیمت ایمپلنت سرامیکی گرانتر از نمونه تیتانیوم است زیرا مواد اولیه آن گرانتر است. البته نمی توان قیمت ثابتی را تعیین کرد زیرا تجربه و مهارت پزشک و محل کلینیک در قیمت تاثیرگذار است.


معایب کاشت سرامیکی

ایمپلنت زیرکونیا می تواند نیروهای فشاری بالا را تحمل کند، اما نمی تواند نیروهای خمشی بالا را تحمل کند، بنابراین احتمال شکستگی آن وجود دارد.

هنگام قالب گیری از زیرکونیوم و استفاده از تراش، احتمال ایجاد ریزترک در آن وجود دارد که در نهایت منجر به شکستگی درب یا ایمپلنت سرامیکی آن بالا است

نواحی فک نیاز به استفاده از ایمپلنت هایی با قطر کوچک کمتر از 4 میلی متر دارند. ایمپلنت های زیرکونیومی در این شرایط بسیار مستعد شکستگی هستند.

یک تکه ایمپلنت زیرکونیوم به این معنی است که پزشک نمی تواند زاویه اباتمنت را با دست باز خود تنظیم کند. از طرفی یک تکه بودن باعث اصطکاک و گرما در محل کاشت می شود.


مراقبت از ایمپلنت های سرامیکی

الکل و سیگار می تواند به ایمپلنت های سرامیکی دندان آسیب برساند. خوردن غذاهای جامد باعث شکستگی ایمپلنت می شود. نوشیدن چای و نوشیدنی های داغ پس از کاشت می تواند باعث آسیب شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان و شستن دهان با دهان شویه های بدون الکل در طول عمر ایمپلنت و دندان های اطراف بسیار مهم است. از مسواک نرم، خمیر دندان کم ساینده، نخ دندان مخصوص بدون موم برای دندان های کاشته شده استفاده کنید.


چه افرادی برای کاشت دندان سرامیکی مناسب نیستند؟

داروهای خاصی که فرد مصرف می کند یا بیماری ها می توانند بر موفقیت جراحی ایمپلنت تأثیر بگذارند. دیابت، هموفیلی، سرطان، نقص سیستم ایمنی، بیماری دریچه قلب و حمله قلبی، پوکی استخوان و پوکی استخوان موفقیت در نصب ایمپلنت سرامیکی کاهش می یابد استفاده از کورتیکواستروئیدها و استروئیدها تأثیر منفی بر ادغام و ادغام ایمپلنت با استخوان دارد. موادی مانند الکل و سیگار تاثیر منفی روی ایمپلنت دارند. برای افراد زیر 18 سال که مسن هستند و اندازه فک در حال تغییر است ایمپلنت سرامیکی خیلی مناسب نیست برای اطلاعات بیشتر در مورد سرطان و ایمپلنت می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید