آیا ایمپلنت با لثه های عقب رفته امکان پذیر است؟

آیا ایمپلنت با لثه های عقب رفته امکان پذیر است؟

عقب نشینی لثه چیست؟

لثه جمع شده به لثه ای گفته می شود که به سمت پایین حرکت کرده و از دندان خارج می شود. پوسیدگی لثه باعث نمایان شدن ریشه دندان و ایجاد فاصله بین لثه و دندان می شود. باکتری های مضر برای دندان ها در این شکاف جمع می شوند. تجمع باکتری ها می تواند باعث آسیب جدی به ساختار بافت لثه، استخوان لثه و فک شود. التهاب لثه یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد. این مشکل به کندی رخ می دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد متوجه خراب شدن لثه های خود نمی شوند.

التهاب لثه با علائم همراه است و در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید سریعا به متخصص لثه در تهران و شهرستان ها مراجعه کنید. در زیر علائم تحلیل لثه وجود دارد:

  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
  • خونریزی لثه هنگام خوردن میوه و غذای جامد
  • لثه های قرمز و متورم
  • رویش دندان های طولانی تر از حد معمول

همانطور که گفته شد، آنالیز لثه در هر سنی امکان پذیر است. البته بزرگسالان بیشتر از افراد دیگر در معرض این مشکل هستند. ژنژیویت در افراد بالای 65 سال بیشتر از سایر افراد است. 88 درصد از افراد در این سن حداقل یک دندان خود را به دلیل تحلیل رفتن لثه از دست داده اند.

افرادی که سیگار می کشند یا از تنباکو استفاده می کنند بیش از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند. از دیگر عوامل تشدید کننده التهاب لثه می توان به ژنتیک اشاره کرد. اگر فردی در خانواده شما سابقه این بیماری را داشته باشد، ممکن است شما نیز از آن رنج ببرید. دیابت همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد.

قرار دادن ایمپلنت روی لثه های تحلیل رفته

افرادی که دچار فرسایش لثه شده اند می توانند با مراجعه به متخصص لثه و ایمپلنت مجرب، ایمپلنت را روی لثه خود کاشت کنند. این افراد می توانند دندان های خود را به طور کامل کاشت کنند و یا از روش های دیگر کاشت دندان مانند همه یک 4 استفاده کنند که از این روش برای رفع دندان مصنوعی استفاده می شود. کمک گرفتن از یک دندانپزشک مجرب در انتخاب هر یک از این روش ها بسیار موثر است.

استفاده از هر یک از این روش ها به وضعیت فیزیکی و سلامت لثه شما نیز بستگی دارد. در بسیاری از موارد دیده می شود که غیر از لثه، استخوان فک افراد نیز دچار انحطاط شده است. کاشت ایمپلنت با پیوند استخوان با دقت بیشتری نسبت به ایمپلنت های معمولی انجام می شود. همچنین افرادی که بیماری های خاصی مانند پوکی استخوان دارند می توانند از پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت استفاده کنند.

پیوند استخوان قبل از کاشت

گاهی لازم است قبل از ایمپلنت در بهترین مرکز کاشت دندان در تهران، اصفهان، مشهد و شهرستان ها پیوند استخوان انجام شود. پیوند استخوان زمانی انجام می شود که استخوان فک بیمار به اندازه کافی قوی نباشد که بتواند ایمپلنت را در خود جای دهد و برای این منظور قبل از ثابت شدن صفحه ایمپلنت در استخوان فک، پیوند استخوان انجام می شود.

اگر قصد دارید از ایمپلنت در فک استفاده کنید، فشار زیادی به فک وارد می کند. در این حالت استخوان قادر به نگه داشتن ایمپلنت در جای خود نخواهد بود. بنابراین خطر شکستگی بسیار زیاد است. اگر ایمپلنت حرکت کند، در نهایت از استخوان جدا شده و شل می شود. بنابراین درمان با این روش موثر نخواهد بود.

شما می توانید یک ساختار بسیار قوی برای قرار دادن ایمپلنت با پیوند استخوان ایجاد کنید. هنگامی که یک ساختار محکم ایجاد کردید، می توانید از ایمپلنت های دندانی بهره مند شوید. اگر استخوان مناسب برای ایمپلنت ندارید، اولین توصیه پیوند استخوان فک است.

آیا ایمپلنت های ژنژیویت دردناک هستند؟

برخی از افرادی که می خواهند از این روش برای جلوگیری از عقب رفتن لثه و پر کردن فضای دندان های از دست رفته استفاده کنند، نگران درد این جراحی هستند. در جراحی ایمپلنت، لثه ها و دندان های فرد با بی حسی موضعی بی حس می شود و بیمار در حین عمل دردی احساس نخواهد کرد. پس از آن، قرار دادن یخ در محل و مراقبت های پس از کاشت می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. استفاده از مسکن های خاص نیز می تواند درد ناشی از ایمپلنت دندان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اگر جراحی حساسیت بیشتری داشته باشد، دندانپزشک داروهای قوی تری را برای کنترل درد تجویز می کند. درد بعد از جراحی ایمپلنت در افرادی که لثه عقب رفته اند شدید نیست و پس از مدتی این درد از بین می رود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دلیل ترس از درد ایمپلنت از جراحی ایمپلنت دندان اجتناب می کنید، باید بگویید که این کار بسیار اشتباه است. با گذشت زمان، فرسایش لثه افزایش می یابد و احتمال از دست دادن دندان های بیشتری وجود دارد.

برای کاهش درد ناشی از ایمپلنت دندان، بهتر است در ۴۸ ساعت اول و با فواصل ۱۵ دقیقه ای از کمپرسور آب سرد استفاده کنید. قرار دادن کمپرس آب سرد روی ناحیه جراحی درد شما را تسکین می دهد. همچنین بهتر است از غذاها و سوپ های نرم استفاده کنید. در چند روز اول پس از جراحی از فعالیت بدنی و استراحت خودداری کنید. با مشاوره با متخصص ایمپلنت خود می توانید دوران پس از عمل را به بهترین شکل ممکن سپری کنید.

نتیجه

التهاب لثه یک مشکل جدی است که باید به سرعت برطرف شود. قبل از پرداختن به این مشکل، باید سوالات خود را در مورد امکان عقب نشینی ایمپلنت لثه بپرسید. مجاز باشید با تحقیق در مورد این موضوع و مطالعه مقالات برای این عملیات آماده شوید. جراحی کاشت لثه ضعیف بسیار آسان است و جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید