عدم امکان پزشکی در یزد امکان پذیر شد/ یزد اولین موفقیت های پزشکی را به دست آورد


ساعت: 16:52
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903727

استان دارالعلم یزد پس از انقلاب اسلامی در بخش های مختلف پزشکی و درمانی جزو اولین ها بوده است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، جهنم ساختن ایران در مقابل بهشت ​​غرب، مشکل دیرینه ای است که برای تضعیف روحیه و زیر سوال بردن خدمات و پیشرفت این نظام اسلامی در دستور کار مدیران رسانه ای جهان قرار گرفته است. می تواند مردم را احساس حقارت کند.

استان یزد به مردمانی پرتلاش معروف است و صفات دارالعباده و دارالعلم برای آن انتخاب شده است. خوشبختانه او توانست با آمیختگی ایمان و علم ورق زرینی از افتخارات پزشکی را برای کشور رقم بزند.

استان یزد از نظر تعداد پزشک نسبت به جمعیت یکی از استان های ممتاز کشور اعم از متخصص، فوق تخصص، داروساز، دندانپزشک و پرستار است و به ازای هر هزار نفر سه پزشک در استان یزد مشغول به کار هستند.

استان یزد با بیش از سه هزار پزشک و 21 بیمارستان یکی از مراکز درمانی و درمانی کشور محسوب می شود، به طوری که درصد زیادی از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی این استان ساکن بومی نیستند.

استان دارالعلم یزد جزو اولین ها در رشته های مختلف پزشکی است و ممکن است خبر این موفقیت ها در انفجارهای اطلاعاتی امروز گم شود و یا به اهمیت آن پی نرود.


***پژوهشگاه علوم باروری در استان یزد مرکز مهم علمی کشور در درمان ناباروری است.

مرکز درمان ناباروری یزد سالانه به بیش از 4000 بیمار از سراسر ایران و کشورهای جنوبی خلیج فارس، عراق، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و بعضاً بیماران مقیم آمریکا و اروپا خدمات ارائه می دهد. این مرکز به عنوان اولین مرکز ناباروری کشور در سال 1369 تاسیس شد که اکنون به پژوهشکده علوم تولید مثل تبدیل شده است.

جالب اینجاست که اولین نوزادی که به طور مصنوعی باردار شد، سی و دو سال پیش در یزد به دنیا آمد و این نوزاد هم اکنون 32 ساله است و دوقلو دارد.


***کار اولین مرکز تحقیقات ناباروری مردان در یزد آغاز شد

مرکز تحقیقات آندرولوژی به درمان و تحقیقات در زمینه ناباروری مردان می پردازد و به عنوان اولین مرکز تحقیقات آندرولوژی کشور در پژوهشکده علوم تولید مثل یزد فعالیت خود را آغاز کرد.

50 درصد ناباروری در زوج ها مردان را درگیر می کند و زوج های نابارور برای درمان به این مرکز مراجعه می کنند.


***جراحی تومور مغزی بدون شکافتن جمجمه اولین بار در یزد

برای اولین بار در استان یزد عمل جراحی تومور مغزی بدون شکافتن جمجمه در بیمارستان شهید صدوقی یزد با موفقیت انجام شد. به گفته متخصصان، در این روش آدنوم هیپوفیز از طریق آندوسکوپی و از طریق سینوس ها از جمجمه بیمار خارج می شود.


*** راه اندازی بانک شیر مادر برای اولین بار در یزد

راه اندازی این بانک در استان در بحث ایمنی، درمان و اقتصاد سلامت خانواده ها موثر خواهد بود.

نوزادان نارسی که در NICU بیمارستان ها نگهداری می شوند بیشتر از شیرخشک استفاده می کنند که به دلیل کمبود سلول های زنده روند بهبودی نوزاد را کند می کند و چون شیر مادر دارای این سلول های زنده است تاثیر بیشتر و بهتری دارد. در مورد درمان نوزاد خواهد بود

بانک شیر مادر در فاز اول برای نوزادان نارس راه اندازی شده است و در آینده نزدیک با رواج فرهنگ اهدا و دریافت شیر ​​در بین مردم، قسمت های بعدی این بانک شیر در استان راه اندازی می شود.


*** جراحی کم تهاجمی قلب یزد قطب

در سال گذشته ده عمل جراحی قلب کم تهاجمی در بیمارستان افشار یزد با موفقیت و رضایت بیماران انجام شد و بد نیست بدانید این عمل تنها در سه بیمارستان کشور انجام می شود.

جراحی قلب کم تهاجمی به عنوان جایگزینی برای جراحی قلب باز استفاده می شود، به عبارت دیگر جراح جراحی قلب را با یک برش کوچک در سمت راست قفسه سینه شروع می کند و عمل از فضای بین دنده ها و در آنجا انجام می شود. نیازی به باز کردن سینه نیست و این باعث درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تر نسبت به جراحی قلب باز می‌شود.

تکنیک های جراحی کم تهاجمی دید بهتری را نسبت به جراحی قلب باز برای جراح فراهم می کند.


***یزد در برخی عملیات جزو اولین هاست

پزشکان یزدی برای اولین بار توانستند عمل های جدید و البته حساس و سخت را با موفقیت انجام دهند، در سال های اخیر خبر این گونه عمل ها در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، اما شاید با یادآوری برخی از آنها در این مقاله، این موفقیت حاصل شود. مغرور

جراحی اسفنکتر؛ جراحی آندوسکوپی توبوپلاستی برای دومین بار در کشور و برای اولین بار در منطقه با موفقیت انجام شد.

نای کانالی است بین حلق و بینی که وظیفه تهویه گوش میانی را بر عهده دارد و از این طریق هوا وارد گوش میانی می شود و ترشحات باز گوش میانی باید از این کانال تخلیه شود و جدیدترین روش آندوسکوپی توبوپلاستی است. روش درمان این بیماری

جراحی گوش منیر برای اولین بار در سال 1377 در استان یزد بر روی بیمار 76 ساله مبتلا به بیماری گوش منییر انجام شد و با موفقیت به پایان رسید و نداشتن عوارض جانبی از دیگر مزایای این جراحی است.

سینوپلاستی با بالون آندوسکوپی یک پدیده جدید در درمان بیماری های بینی و سینوس ها محسوب می شود و کمتر از چهار سال از فراگیر شدن این روش در جهان می گذرد و در تعداد محدودی از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش جراحی برای اولین بار در کشور در مرکز تحقیقات بینی و سینوس (راینولوژی) دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد توسط دکتر محمد حسین برادران فر متخصص گوش، حلق، بینی و بینی مورد استفاده قرار گرفت. جراحی سر و گردن

اولین جراحی آندوسکوپی سینوس به روش بالون سینوپلاستی در روز دوشنبه 13/12/86 در یزد با موفقیت انجام شد.

اولین جراحی موفقیت آمیز تعویض دیسک کمر اولین بار در ایران توسط دکتر محمد ابریشم و متخصص ارتوپدی در یزد انجام شد.

جراحی سوئیچ شریانی؛ به گفته دکتر سیدهلیل فروزان نیا، فوق تخصص جراحی قلب در یزد، عمل تعویض شریان یکی از پیچیده ترین عمل های قلب نوزادان است که اولین بار در سال 1370 بر روی نوزاد چهار روزه مبتلا به بیماری پیچیده انجام شد.ماتر زادیدار یزد (TGA+TBA+ASD) در یزد اجرا شد.


***یزد جزو اولین ها در پیوند کبد است

پیوند کبد یکی از حساس ترین و پرهزینه ترین عمل هاست و اولین پیوند کبد در بیمارستان شهید صدوقی با متخصصین داخلی استان در سال 1377 انجام شد.

واحد پیوند کبد بیمارستان شهید صدوقی یزد دارای 9 تخت فعال و حضور فوق تخصص های پیوند کبد، گوارش، آسیب شناسی، پرستاران پیوند مراقبت های ویژه، کارشناسان اتاق عمل پیوند، کارشناسان بیهوشی پیوند، پرستاران و متخصصین می باشد که در این زمینه آموزش دیده اند. دیده اند که شروع به کار کرده و هزینه این عملیات در جمهوری اسلامی ایران رایگان است.


***موفقیت های یزد در زمینه بهداشت و درمان

خوشبختانه استان یزد در طول چهار دهه گذشته توانسته موفقیت های ماندگار و تحسین برانگیزی در حوزه بهداشت و درمان به دست آورد که شاید برای بسیاری از مردم ملموس نباشد اما این پیشرفت ها در برخورد مردم قابل مشاهده است.

افتتاح اولین داروخانه تخصصی هموفیلی، راه اندازی اولین گروه دارویی در یزد، راه اندازی اولین بیمارستان بحران جنوب شرق کشور با بیش از 110 تخت، افتتاح اولین مرکز ید درمانی، افتتاح اولین داروخانه تخصصی بیماران هموفیلی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان است.

هر چند همه این موارد ذکر شده مشتی از خدمات درمانی و درمانی و پیشرفت کشور محسوب می شود، اما می تواند مصداق بارز اقتدار و استقلال این مرز و بوم برای رسیدن به جامعه ای سالم باشد که در حقیقت بسیاری از این توانایی ها را نمی توان یافت. حتی در کشورهای توسعه یافته

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید