برجام به یک “مانع بزرگ” برخورد کرده است. آیا توافق هسته ای قبل از نشست شورای حکومتی امکان پذیر است؟

برجام به یک “مانع بزرگ” برخورد کرده است.  آیا توافق هسته ای قبل از نشست شورای حکومتی امکان پذیر است؟

روز جدید یک دیپلمات اروپایی گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی امضاکننده توافق هسته ای بر لزوم پاسخگویی ایران به آژانس کاملاً توافق دارند و حتی چین و روسیه نیز نمی خواهند اعتماد ناظر هسته ای تضعیف شود.

علی آزادی: پس از نزدیک به یک سال و نیم مذاکرات فشرده با هدف احیای برجام، به نظر می‌رسد روند دیپلماتیک در نقطه‌ای گیر کرده است که حداکثر امتیازی که ایالات متحده مایل به ارائه آن است کمتر از آن چیزی است که ایران می‌تواند بپذیرد. اگر واقعاً اینطور باشد، کل داستان برجام بر روی نازک ترین یخ است.

در شرایطی مانند این، زمانی که هر دو طرف نمی توانند امتیازات بیشتری معامله کنند و صبر در حال اتمام است، تنها راه برای شرکت کنندگان برای رسیدن به مصالحه این است که یکی از آنها به این نتیجه برسد که مزایای دستیابی به توافق به اندازه کافی خوب است که ارزش آن را داشته باشد. هزینه های برداشت

بنابراین هنوز یک روزنه کمرنگ امید وجود دارد که آمریکا و ایران بتوانند به توافق برسند. اما برای مذاکراتی که ثابت شده فراز و نشیب های زیادی دارد، پیش بینی نتیجه با قطعیت عاقلانه نیست.
احتمال رفع مانع اصلی توافق برجام؟

با وجود سکوت و سکوت حاکم بر روند دیپلماتیک پیرامون احیای برجام، در تحولات اخیر هیاتی به سرپرستی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه و سه شنبه در وین با گروسی و تیمش دیدار کرد.

گروسی گفت که این نشست بر شفاف سازی سؤالات باقی مانده در مورد تحقیقات پادمان متمرکز بود و در توییتی نوشت: «کار زیادی برای انجام دادن داریم».

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه به المانیتور گفت که ایران آماده پاسخگویی به این آژانس در مورد اتهامات علیه خود است، هرچند وی توضیح بیشتری نداد.

در همین حال، یک دیپلمات ارشد اروپایی به آکسیوس گفت که درخواست ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعلیق تحقیقات خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ادعایی گذشته، آخرین “موانع بزرگ” برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران است.

باراک راوید و دیو لاولر، خبرنگاران آکسیوس گزارش دادند: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را بر لزوم اطمینان از عدم خروج مجدد ایالات متحده از این توافق متمرکز کرد. اما به گفته یک دیپلمات ارشد اروپایی در دیدارهای خصوصی در حاشیه این نشست، تنها درخواست وی مربوط به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

این را یک مقام ارشد آمریکایی که در میانه دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و شارل میشل، رئیس شورای اروپا بود، تأیید کرد.

این مقام اروپایی گفت ایرانی‌ها مطمئن هستند که ایالات متحده می‌تواند به سادگی به آژانس بگوید که مشکل را حل کند، اما رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت بایدن اصرار داشتند که نگرانی‌های آژانس باید قبل از پایان تحقیقات برطرف شود. توجه کافی

آیا اخیراً در تهران اتفاقی افتاده است؟!

بر اساس گزارش آکسیوس، این دیپلمات اروپایی مدعی شد: نیمه شب 15 اوت، فکر می کردیم به توافق رسیده ایم. اما ایرانی‌ها در حالی که تلاش می‌کردند مسائل اخیر را حل کنند، برای اولین بار بستن تحقیقات آژانس را پیش‌شرط معامله قرار دادند.

اما این دیپلمات مدعی شد: به نظر می رسد اخیراً در تهران اتفاقی افتاده است. این دیپلمات اروپایی گفت که مقامات ارشد ایران ممکن است بدون تضمین تکمیل تحقیقات پادمان به مصالحه بر سر این توافق دست یافته باشند.

این دیپلمات افزود: مقامات اروپایی که با رایضی و دیگر مقامات ایرانی در نیویورک دیدار کردند، توضیح دادند که تحقیقات تنها در صورتی پایان می‌یابد که ایران توضیح منطقی برای این سایت‌ها به آژانس ارائه کند.

طبق ادعای او ایرانی ها ادعا می کنند که اسرائیل ذرات اورانیوم دارد [جهت پرونده‌سازی] و آمریکا و قدرت های اروپایی می توانند این مسئله را با سیاست حل کنند.

با این حال، این دیپلمات اروپایی گفت: «آنها به اندازه کافی فکر کرده اند [تونی] بلینکن می‌تواند تلفن را بردارد و به گروسی بگوید آن را زمین بگذارد، ما قرار نیست معامله کنیم.»

در این گزارش آمده است که دیپلمات‌های اروپایی به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که اینطور نیست و خاطرنشان می‌کند که فشار سیاسی عظیم چین بر یکی دیگر از آژانس‌های سازمان ملل متحد نتوانسته از انتشار گزارشی درباره نقض حقوق بشر در سین کیانگ جلوگیری کند.

این دیپلمات گفت که ایالات متحده و اروپا، امضاکنندگان این توافق، کاملاً بر لزوم پاسخگویی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق دارند و حتی چین و روسیه نمی‌خواهند اعتماد به ناظر هسته‌ای تضعیف شود.

توافق قبل از جلسه هیئت مدیره؟

آکسیوس افزود: بعید است که توافقی قبل از انتخابات میان دوره ای آمریکا اعلام شود، اما دیپلمات اروپایی امیدوار بود که پیش از نشست نوامبر هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی به موفقیت دست یابد.
با این حال، این دیپلمات اعتراف کرد که ایرانی ها عجله ای ندارند و توجه چندانی به ضرب الاجل هایی که قدرت های غربی می خواهند اعمال کنند، ندارند. این دیپلمات اروپایی گفت: ما یک مانع داریم اما مانع بزرگی است.

دیدگاهتان را بنویسید