اینترنت بی کیفیت روز جدید

اینترنت بی کیفیت روز جدید

روز جدید بر اساس داده های سامانه رادار ابر اروان، ایرانیان در سال 1400 در 500 درصد از روزها با قطعی کامل اینترنت مواجه بودند. 4 ساعت و 48 دقیقه

قولی که عملی نشد

«در دولت مردمی، اینترنت با حداکثر سرعت رشد خواهد کرد و زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند». این همان عبارتی است که ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 بیان کرد و در آن روزها از «فالوئرهای 2 میلیونی» خود صحبت کرد و بر افزایش سرعت اینترنت تاکید کرد. اکنون آخرین داده های سامانه رادار ابراروان نشان می دهد که ایرانیان تقریباً نیمی از سال ۱۴۰۰ با قطعی و قطعی اینترنت مواجه بوده اند.

5 ساعت توقف کل

بر اساس اطلاعات سامانه رادار ابر اروان، ایرانیان در سال 1400 در 500 درصد از روزها با قطعی کامل اینترنت مواجه بودند. 4 ساعت و 48 دقیقه ابراروان در توضیح نحوه محاسبه این آمار گفت: قطعی کل به حالتی گفته می شود که حداقل 4 وب سایت در 3 مرکز داده حداقل به مدت 1 دقیقه به طور همزمان با خطای اتصال مواجه شوند. 12 مرداد 1400. بنابراین نمی توان همه این آمار را به او نسبت داد. در 5 ماهه اول سال گذشته قوه مجریه در اختیار حسن روحانی بود. در همان زمان انتقاداتی به سرعت پایین اینترنت مطرح شد اما این کاهش سرعت و قطعی ها در دولت رئیس جمهور دوچندان شد و همزمان پروژه هایی مانند امنیت نیز در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفت. فضا و مجلس

11 ساعت در حالت شبه غیر فعال

در سال 1400 اینترنت ایران حدود 11 ساعت تقریباً خاموش بود. ابراروان از این حالت با دو عنوان «اختلال منتشر» و «اختلال همزمان» یاد کرد. داده های این سامانه نشان می دهد که ایرانیان در سال 1400 با 8 ساعت و 34 دقیقه «قطع پراکنده» مواجه بودند. قطعی پراکنده قطعی پراکنده «شرایطی است که دسترسی به حداقل 2 وب سایت به مدت 5 دقیقه مختل می شود.» ایرانی ها نیز به مدت 2 ساعت و 20 دقیقه «قطع همزمان» داشتند. قطعی همزمان به حالتی گفته می شود که در آن حداقل 3 مرکز داده به مدت 5 دقیقه به 2 وب سایت قطع می شود. ابراروان روزهای دقیق این اختلالات را اعلام نکرد اما به گونه ای تعریف شده است که احتمالا ایرانی ها آن را «قطع اینترنت» در شبکه های اجتماعی خود می نامند.

171 روز اختلالات جزئی

داده های سامانه ابراروان نشان می دهد که ایرانیان تقریباً در نیمی از دهه 1400 با «اختلال جزئی» در اینترنت خود مواجه شدند. 170 روز و 16 ساعت و 48 دقیقه. در توضیح اختلالات جزئی، این سیستم بیان می‌کند: «سخت‌ترین رژیم نظارت بر اختلالات ارتباطات مرکز داده به نظارت بر اغتشاشات جزئی اختصاص دارد. در این حالت خطای اتصال حداقل 1 وب سایت به مدت حداقل 5 دقیقه قطعی محسوب می شود. در سال گذشته، در حالت سختگیرانه، 245808 دقیقه اختلالات جزئی در ارتباطات مرکز داده رخ داد.» جالب است بدانید که بر اساس داده های ابراروان، این اختلالات در زمان اوج گرما و سرما افزایش یافته است: «در ماه های مرداد و دی ماه 1400 شاهد این اختلال بودیم. اوج اختلال در ارتباطات مرکز داده.”

در مقابل اینستاگرام

انتقاد از کندی شبکه های اجتماعی برای ایرانیان به یک امر روزمره تبدیل شده است. ابراروان در جدیدترین گزارش خود با تایید این مشکل اظهار داشت: 67 درصد اختلالات ثبت شده در 9 سایتی که رادار در سال 1400 رصد کرده است به اینستاگرام اختصاص دارد. «Clubhouse و GitHub با 10 و 9 درصد قطعی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.» اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در بین ایرانیان است. بر اساس آخرین گزارش مرکز تحقیقات بتا، این شبکه اجتماعی امروز حدود 50 میلیون کاربر ایرانی دارد. اگرچه کلوب هاوس محبوبیت خود را از دست داده است، اما همچنان محبوب و محبوب برخی از فعالان سیاسی است. ابراروان در بخشی دیگر از گزارش خود آورده است: اینستاگرام تقریبا 7 بار توسط کلاب هاوس و گیت هاب، 13 بار توسط دیجی کالا، 22 بار توسط آپارات، 33 بار توسط اسپورت و گوگل و 67 بار توسط ویکی پدیا دچار قطعی ارتباط اینترنتی شده است.

مقایسه اینترنت ایران و جهان; 25 برابر تداخل بیشتر

ابراروان در بخشی دیگر از گزارش خود با مقایسه وضعیت اینترنت در ایران و جهان از حدود 25 برابر اختلال در اینترنت ایران خبر داد: «گیتاب، گوگل، اینستاگرام، ویکی پدیا و توییچ در مراکز داده ایران با 25 برابر اختلال در ارتباطات اینترنتی مواجه هستند. نسبت به مراکز داده خارجی بر این اساس می توان گفت که قطعی اینترنت در مراکز داده ایران (بر اساس وب سایت های جهانی) 25 برابر بیشتر از میانگین قطعی اینترنت در مراکز داده بین المللی است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که یکی از دغدغه های فعالان این عرصه در دولت رئیس جمهور قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت جهانی بود. ابراروان همچنین در بخشی دیگر از گزارش خود اشاره می کند: «همچنین رصد سایت های پربازدید ایرانی و خارجی در اردیبهشت 1401 نشان می دهد که از مجموع قطعی اینترنت در مراکز داده داخلی و خارجی، 87 درصد قطعی ها در داخل کشور بوده است. مراکز داده و تنها 13 درصد قطعی در مراکز داده خارجی.”

دیدگاهتان را بنویسید