اینترنت که توسط مقامات قطع شده است چقدر دوام می آورد؟

اینترنت که توسط مقامات قطع شده است چقدر دوام می آورد؟

پس از مرگ تلخ مهسا امینی و آغاز اعتراضات، اینترنت در کشور قطع شد و بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز فیلتر شدند.

مقامات گفتند تا زمانی که وضعیت در کشور عادی نشود محدودیت های اینترنت برداشته نخواهد شد.

در همین حال، مقامات اکنون می گویند که توانسته اند تظاهرات را کنترل کنند.

قطع شدن اینترنت خسارات سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرد. گفته می شود فروش برخی از کارخانه ها 40 درصد کاهش یافته است.

فعالان اقتصادی از فعالیت خود در فضای مجازی ابراز تاسف می کنند

معامله گران خارجی را نمی توان متقاعد کرد که از پلت فرم محلی استفاده کنند

سادینا آبایی، نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایلنا، منابع آماری در ایران را یکسان نمی داند و می افزاید: دبیرخانه هیأت بحث اتاق بازرگانی ایران. بازرگانی به منظور تعیین تاثیر اینترنت و فیلتر شدن پلتفرم های خارجی که توسط بخش خصوصی برگزار می شود، جلسه ای با مقامات و فعالان دولتی برگزار کرد. در این جلسه هر یک از این گروه ها آمارهای متفاوتی در این زمینه ارائه کردند و جای تاسف است که نمی توان داده های محکم و قابل اعتمادی در این زمینه ارائه داد و به این آمارها اعتماد کرد.

وی با اشاره به شکل گیری تصویری منفی با ورود اینترنت به ایران، تصریح کرد: امروز فضای اینترنت بستری برای کار است و زمانی که این فضا بدون هشدار قبلی قطع شود، کسب و کار نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. امروزه بسیاری از روابط تجاری تجار در بستر فضای مجازی شکل می گیرد و اکنون تمامی این فعالیت ها به حالت تعلیق درآمده است.

این فعال اقتصادی در حوزه فناوری ارتباطات در پاسخ به این سوال که بسیاری از تجار داخلی فعالیت های اقتصادی خود را از طریق تریبون های خارجی انجام داده اند و بازرگانان خارجی نیز در ارتباط بوده اند، آیا امکان قانع شدن تجار خارجی و نصب پلتفرم های داخلی وجود دارد. فعالیت های آنها توسط این فضا را دنبال کنید؟ وی تصریح کرد: آیا توانسته ایم آموزش ها و زیرساخت های لازم را برای کسب و کارهای داخلی ایجاد کنیم و آنها را متقاعد کنیم که به سمت تریبون های خارجی نروند؟ به همین ترتیب، نمی توان تجار خارجی را برای نصب پلتفرم های داخلی متقاعد کرد.

نایب رئیس کمیته خدمات فنی و مهندسی خانه ایران با اشاره به حق انتخاب در بازار آزاد خاطرنشان کرد: تجار خارجی تعیین می کنند که کدام پیام رسان بر فعالیت خود نظارت کنند، از خود می پرسند که چرا باید در این فضا عضویت داشته باشند و چه فعالیت هایی در این فضا می تواند داشته باشد؟ بدون شک به پاسخ روشنی نخواهند رسید.

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه سرمایه گذاران ترسو هستند و به دنبال فضای کسب و کار امن و با ثبات هستند، افزود: در این شرایط تمایل به سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در ایران کاهش یافته و کسانی که وارد این عرصه شده اند بی شک پیشگام هستند. فعالان اقتصادی تلاش زیادی کرده اند تا برای سرمایه گذاران کوچک و بزرگ مهم باشد که سرمایه گذاری های پرریسک بازده خوبی داشته باشد، امروز با قطع اینترنت و مسدود شدن پلتفرم ها همه این تلاش ها بی نتیجه مانده است. گذار به ورود به عرصه مورد علاقه.

آبای در پاسخ به این سوال که وزیر اقتصاد اعلام کرد این وزارتخانه در حال تهیه تصمیمی برای جبران خسارت وارده به فعالان اقتصادی در فضای مجازی است، آیا می دانید این سوال تا چه حد قابل تحقق است؟ وی افزود: دغدغه مهم فعالان اقتصادی این است که دولت همیشه شرکت سودآور آنها باشد در حالی که اشتغال زایی بر عهده دولت هاست اما در ایران بخش مهمی از اشتغال زایی به بخش خصوصی واگذار شده است، دولت آن را نگرفته است. هیچ اقدامی برای کاهش هزینه‌های فعالان اقتصادی نمی‌دهد، اما از سوی دیگر تنها شریک درآمدی آنهاست.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این طرح های حمایتی اجرایی نخواهد شد زیرا اگر دولت می خواست کاری انجام دهد فضای آرامی برای کسب و کار فراهم می کرد وگرنه این اقدامات نوشدارویی پس از مرگ سهراب خواهد بود و اگر بخواهد هزینه کند. مشوق ها و غرامت ها از درآمدهایی که از بخش خصوصی دریافت می کند و به آنها پرداخت می کند، حاصل می شود.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی با بیان اینکه مشاغل خانگی با هدف کسب و کار مجازی است، تصریح کرد: مشاغل خانگی یعنی افرادی که کاری ندارند و نمی توانند از جایی امتیاز بگیرند بنابراین اگر جایی برای این کار وجود داشته باشد وارد این فضا شدند. تجارت . اگر افراد مسدود شوند، چه باید بکنند؟

وی ادامه داد: چرا باید برای جامعه روستایی و زنانی که سرپرست خانوار بودند و در آن فضا فعالیت داشتند محدودیت تجاری ایجاد شود؟ مثلاً شخصی که بعد از بسته شدن فروشگاه مجازی در اینستاگرام داشت، آیا مؤسسه ای وجود دارد که به این فرد ضمانت کند که فروشگاه را از این فضا به فضای دیگری منتقل کنید، بدون شک به همان اندازه درآمد خواهید داشت. قبل از؟ آیا این مهم است و آیا زمینه بازی برابر برای کسب و کارها در این پلتفرم ها وجود دارد؟ بدون شک پاسخ منفی است و این سوالات علاوه بر مشکلات اقتصادی، پیامدهای اجتماعی نیز دارد. قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در فضای مجازی نقض شده و کمتر به این نکته توجه می شود.

فاجعه اقتصاد آفلاین

روزنامه دنیای اختاز نیز درباره پیامدهای قطعی اینترنت در کشور می نویسد: فعالان اقتصادی و کارشناسان حوزه های مختلف اقتصاد ایران «وضعیت معیشتی بدون اینترنت» را برای کسب و کارها به «زیان بزرگ تولید به دلیل فیلترینگ» تعبیر می کنند. «دنیای اقتصاد» به بررسی وضعیت بازارهای مختلف و شرایط این روزهای سرمایه گذاری، تولید و فروش با دو هدف «شناسایی» تمامی جوانب آسیب «زلزله فیلترینگ بر اقتصاد» و همچنین «اعلام» به آنها پرداخت. خطاب به سیاستمداران، برای رهایی از این فاجعه اقتصادی. نتایج این نظرسنجی – از شرکت‌های بزرگ گرفته تا استارت‌آپ‌ها و در نهایت کسب‌وکارهای کوچک – نشان می‌دهد که «ادامه زندگی در اقتصاد بدون اینترنت برای فعالان اقتصادی غیرممکن است» و تداوم محدودیت‌ها و اختلالات در شبکه‌های مجازی، نه تنها اعتبار صنعتگران و بازرگانان در بازارهای جهانی این نگرانی است که این محدودیت اینترنت خود تهدیدی برای رشد اقتصادی باشد. قطعی اینترنت تولید را در نیمی از بخش های اقتصادی ایران محدود می کند. بنابراین نرخ رشد اقتصادی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در این راستا 40 فعال اقتصادی در این نظرسنجی به تشریح آسیب های وارده به بخش تولید در هفته های اخیر پرداختند. در بازار مسکن نیز فیلترینگ ابر رکود را تشدید کرده و بازار سرمایه نیز در کوتاه مدت از سمت تقاضای اقتصاد آفلاین متضرر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید