این افراد کارت اعتباری دریافت می کنند/ جزئیات حذف ارز 4200 تومانی اعلام شده است

این افراد کارت اعتباری دریافت می کنند/ جزئیات حذف ارز 4200 تومانی اعلام شده است

روز جدید : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به دلیل عدم نظارت و تصمیم گیری بر روی ارز ترجیحی، شاهد به هم ریختگی هستیم. دلار ارزان بود اما مردم کالاهای گران می خریدند.

محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط با قسمت اخبار دوشنبه شب بیست و یکم شبکه یک سیما، درباره دلایل عدم دستیابی به اهداف ارز ترجیحی گفت: این اتفاق به چند دلیل در عمل رخ نداده است؛ این اتفاق در عمل رخ نداد. اول، بسیاری از ارز ترجیحی برای واردات در نظر گرفته شده است. طبق گزارش دیوان محاسبات کشور تسویه نشده است. چهار و هشت دهم میلیارد دلار منابع ارزی تخصیص یافته وارد و یا تسویه نشده است.

وی دومین دلیل عدم نظارت دولت بر فرآیند واردات به خرده فروشی در کشور را برشمرد و افزود: این یکی از مشکلات اساسی است زیرا به دلیل عدم نظارت دولت در این فرآیند، تغییر قیمت ها در کالاهای موجود در کشور باعث تورم شده است «کالاهای اساسی نسبت به نرخ تورم مایحتاج اولیه برای دوره زمانی فروردین 97 تا شهریور 1400 عدد بالاتری را نشان می دهد، یعنی شاخص ها نشان می دهد که نرخ تورم در کشور به دلیل ترجیحی است. نرخ عملا معکوس شده و شاخص تورم نیازهای اساسی کمتر بوده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم نظارت و تصمیم گیری در مورد ارز ترجیحی، شاهد وضعیت آشفتگی هستیم. ارز ارزان داده شد اما مردم کالاهای گران خریدند.

وی افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که به جای ارز وارداتی، مصرف سرانه مردم در نظر گرفته شود. یعنی مشابه مدل کارت سوخت در کشور; نرخ ارز برای هر فرد ترجیحی است و ما تفاوت را بر اساس نرخ بازار محاسبه می کنیم. از این رو مجلس پیشنهاد داد کارت اعتباری با قیمت ترجیحی بر اساس مصرف سرانه در اختیار مردم قرار گیرد تا در مسیر مصرف کالاهای خود را با قیمت ترجیحی خریداری کنند.

«در کمیسیون اقتصادی دو پیشنهاد به دولت قبل داشتیم و مشابه آن را به دولت سیزدهم ارائه کردیم که ابتدا باید جامعه هدف را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا باید توجه داشت که دادن کارت اعتباری به همه یکسان است. کار درست است.”

«اکنون جمعیتی داریم که تحت پوشش کمیته حمایت، سازمان اجتماعی و همچنین افرادی هستیم که کل درآمدشان بسیار کمتر است. پیشنهاد ما این است که جامعه هدف را در اولویت قرار دهیم که در واقع کم درآمد هستند، اگر باید به افراد بیشتری پرداخت شود، حداقل اولویت های زیر پرداخت شود، یعنی. حداکثر دسترسی افراد فقیر و نیازمند حمایت و غیره. بنا به دلایلی شرایط بهتری نسبت به افراد کم درآمد برای بهره مندی کمتر دارند. هر دو شرط را با توجه به این موارد تعریف کردیم، یعنی اولویت جامعه هدف که دهک های کم درآمد را شامل می شود و همچنین سایر افراد با سهم کمتر از افراد کم درآمد در جامعه.

دیدگاهتان را بنویسید