توزیع کارت های اعتباری برای مردم با حذف ارز 4200 تن

زمان: 4:30 بعد از ظهر
منتشر شده در: 24/07/1400
کد خبر: 1776580

رئیس کمیسیون اقتصادی از پیشنهاد مجلس به دولت مبنی بر توزیع “کارت اعتباری” بین مردم به جای 4200 تن خبر داد و گفت: البته اگر دولت بتواند با سیاست های نظارتی قیمت ها را کاهش دهد ، مانع توزیع 4200 تن “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا پورابراهیمی گفت: به این ترتیب مابه التفاوت ارز ترجیحی کالاهای اساسی در قالب کارت اعتباری برای خرید بین مردم توزیع می شود.

وی افزود: از ابتدای شکل گیری ساختار ارزی ترجیحی برای کالاهای اساسی ، ما معتقد بودیم که دولت باید از ابتدا تا انتهای چرخه نظارت کند ، یعنی. از ورود کالاها به مصرف خرد ، به طوری که قیمتها با تغییرات و تأثیرات نرخ ارز همراه نباشند ، آن را بر جامعه و مردم متورم نکنید.

پورابراهیمی افزود: نتایج ارزیابی های میدانی ما نشان می دهد که از سال 1997 با توزیع این ارز ، قیمت کالاها به تدریج از نرخ ترجیحی ارز 4200 تومانی دور شده و افزایش قیمت ها در ماه های پایانی ماه دوازدهم افزایش یافته است. دولت. “

وی ادامه داد: مجلس تاکید می کند که به جای از دست دادن 4200 تن منابع ارزی ، توزیع ارز ترجیحی در کشور باید به آن واگذار شود ، زیرا تنها بخش کوچکی از آن به دست مردم می رسد و قسمت عمده آن به دلیل عدم نظارت است. ، فساد و رانت.. این امر در اقتصاد کشور در حال تغییر است ، بنابراین پیشنهاد ما به دولت سیزدهم این است که به جای حذف ارزهای 4200 تومانی ، نحوه اجرای آن را تغییر داده و به جای اختصاص ارز برای واردات ، از ارز ترجیحی استفاده کند.

رئیس کمیته اقتصادی مجلس گفت: بر اساس گزارش های میدانی ، وضعیت فعلی بازار نشان دهنده تداوم ناکارآمدی نظارتی است که در ماه های اخیر تشدید شده است. ارز اختصاص یافته برای واردات کالاهای اساسی در شش ماهه اول سال 1400 بیشتر بیش از 8 میلیارد دلار. اگر راه ادامه پیدا کند ، ما در نیمه دوم سال مشابهی را در بازار خواهیم دید ، به این معنی که ما ارقام سنگینی را به عنوان ارز مورد نظر به دولت می دهیم ، اما مردم کالاهای گران قیمت می خرند.

وی افزود: پیشنهاد مشخص ما به دولت این است که این مبلغ را به صورت مابه التفاوت و به صورت کارت اعتباری به مردم بدهیم تا عدالت مصرف سرانه در کشور برقرار شود ، آرد و گندم باقی می ماند. قوی ، اما به دلیل تفاوت ارز مورد نظر برخی کالاهای اساسی دیگر ، آنها در قالب کارت های اعتباری در اختیار مردم قرار می گیرد و دولت زمینه اجرای این طرح را فراهم می کند.

پورابراهیمی افزود: این طرح هیچ ربطی به صدور کوپن ندارد ، اما مربوط به کارت های اعتباری است که ما در کارت بنزین آن را مثال زده ایم و افراد می توانند تا 60 لیتر با نرخ ارز ترجیحی سوخت گیری کنند و مصرف بیش از حد محاسبه می شود. رایگان. قیمت؛ وی افزود: “خوبی این است که علاوه بر انصاف در مصرف کمک های تولید ، وضعیت تولید کالاهای اساسی کاهش تولید در کشور را نشان می دهد و دلیل اصلی آن نرخ ارز 4200 تن است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع کارت های اعتباری یک پیشنهاد مجلس است ، دولت باید براساس اختیارات قانونی خود تصمیم گیری کند؛ اگر دولت بتواند با سیاست های نظارتی قیمت ها را کاهش دهد ، مانع توزیع 4200 جلد نخواهیم شد ، اما واقعیت روی صحنه نشان می دهد که کنترل جدی بر بازار وجود ندارد ، بنابراین راه حل جدی لازم است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید