این توافق باید به توسعه دوجانبه در همه زمینه ها منجر شود


ساعت: 12:40
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808371

نشست خبری رئیس کمیته ملی المپیک ایران و عراق برگزار شد

نشست خبری رئیس کمیته ملی المپیک ایران و عراق برگزار شد که در آن دو کشور بر همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی راه دانا ؛ نشست خبری رعد حمودی سلمان رئیس کمیته ملی المپیک عراق و رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران به همراه دبیران و خزانه داران دو کشور عصر امروز در محل برگزاری المپیک ملی برگزار شد. کمیته.

در این مراسم سید نصراله سجادی، پیمان فهری، هادی سای و جمعی از مسئولان کمیته ملی المپیک حضور داشتند.

صالحی امیری در ابتدای این مراسم گفت: امروز دور دوم مذاکره با این تیم را داریم. دو ماه پیش مذاکرات فشرده و مثبتی در عراق انجام دادیم و یادداشت تفاهمی برای همکاری در همه زمینه های ورزش قهرمانی امضا کردیم. این تفاهم نامه به سرعت پیگیری شد و نتیجه این هفته نهایی خواهد شد. در حال حاضر 10 نفر از رهبران فدراسیون های عراق در حال مذاکره با همتایان ملی ما هستند. برنامه جامع همکاری تعریف شده است که در آن تبادل مربی، برگزاری اردوهای مشترک و دوره های آموزشی نقطه عطفی در توسعه روابط ورزشی دو کشور خواهد بود. ما معتقدیم توسعه روابط ورزشی موجب توسعه روابط فرهنگی خواهد شد. برافراشته شدن پرچم عراق باعث افتخار ماست و امیدواریم جمع بندی اجلاس در روزهای آینده سرآغاز همکاری های دوجانبه باشد.

رعد حمودی سلمان ادامه داد: از استقبال گرم رئیس کمیته ملی المپیک ایران و سفیر عراق تشکر می کنم. سفر ما به ایران گام دوم قبل از امضای قرارداد است و حضور ما تمایل به ادامه همکاری و هماهنگی با ایرانی ها برای استفاده از تجربیات تخصصی و اداری است. ایران تجربه خوبی در آسیا و بین المللی دارد و رابطه ویژه عراق و ایران سزاوارتر خواهد بود. نتایج بسیار خوبی باید در این حوزه مشترک حاصل شود. به ویژه با توجه به احساسات صادقانه و تمایل صالحی امیری برای توسعه و تقویت ورزش در عراق.

سفیر عراق در این دیدار گفت: با توجه به اینکه مرزهای ایران و عراق به 1500 کیلومتر می رسد و روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و اجتماعی دو دولت وجود دارد و دو کشور برای بهبود آن تلاش می کنند و همه به دنبال بهبود آن هستند. آن کشورها ما به دنبال افزایش روابط ورزشی هستیم. رعد حمودی سلمان نیز یکی از اسطوره های ورزش عراق است و ما می خواهیم دیدگاه های خود را با هم هماهنگ کنیم و روابط خود را به بالاترین سطح برسانیم.

رئیس کمیته ملی المپیک عراق گفت: تفاهم بین کشورها وجود داشت و پروتکل ها ایجاب می کرد وگرنه با صالحی امیری روابط بسیار خوبی داریم. همکاری واقعی بین دو کشور وجود دارد و مبتنی بر اردوهای مشترک است. در این راه ما به تبادل تجربیات تخصصی برای کمک به توسعه ورزش می پردازیم. صالحی امیری روابط مربیان دو کشور را تسهیل کرد و با توجه به تقویت همکاری های ورزشی و حضور 12 رئیس فدراسیون عراق در ایران، امیدواریم آینده ورزش عراق درست شود.

وی درباره اردوی مشترک تیم ملی کشتی فرنگی ایران در عراق گفت: این اردو منجر به هماهنگی و تفاهم شده است. ما از این اتفاقات بسیار خوشحالیم و تیم بسیار معروف کشتی ایران دستاوردهای مهمی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

حمودی سلمان در مورد خدمات متقابل با ورزش ایران گفت: فقط این 12 فدراسیون از تفاهم نامه استفاده نمی کنند یا تفاهم نامه روی ورزش خاصی متمرکز شده است. ما فقط از تجربه و امکانات ایران استفاده نمی کنیم، توافق باید به توسعه دوجانبه در همه زمینه ها منجر شود. تمایل به تعامل و هماهنگی و ایجاد چشم اندازهای جدید برای توسعه ورزش در عراق وجود دارد.

وی در خصوص عدم حضور بانوان در هیات همراه در سفر به ایران گفت: درست است که بانوان در این هیات حضور ندارند اما شرایط عراق باعث این امر شده است. قوانینی که ج IOC ما متعهد به برابری جنسیتی در همه ابعاد هستیم و متعهد به توسعه ورزش بانوان هستیم. ما به دنبال عدالت و برابری جنسیتی هستیم و اولین قدم تغییر قانون کمیته ملی المپیک عراق بود. امیدواریم بانوان بیشتر و 30 درصد بانوان در این مناطق حضور داشته باشند. در فدراسیون های ملی ما نیز باید ورزش بانوان را توسعه دهیم.

رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران تاکید کرد: اراده دو ملت، دو دولت و دو کمیته توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، گردشگری، اجتماعی و به ویژه ورزشی است. علاقه مردم ایران به مردم عراق و عتبات عالیات بر کسی پوشیده نیست. ابراز علاقه متقابل برادران عراقی به مردم ایران ستودنی است. ورزش قهرمانی بستری برای توسعه روابط فرهنگی دو ملت همسایه است و من و آقای رعدامودی تصمیم گرفتیم حداکثر ظرفیت ممکن را برای توسعه ورزش قهرمانی در نظر بگیریم. پس از امضای یادداشت تفاهم در بغداد، هیئتی بلندپایه در این هفته تصمیم گرفت که تمامی فدراسیون های ایران با فدراسیون های مربوطه عراق یادداشت تفاهم امضا کنند.

وی افزود: در حال حاضر روسای جودو، کشتی، قایقرانی، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز، وزنه برداری، دو و میدانی، بسکتبال و چند رشته دیگر در تهران حضور دارند. ما 3 قرارداد اصلی و چند تفاهم نامه فرعی داشتیم. اول تبادل مربی در مناطق مورد نیاز عراقی ها، دوم برگزاری اردوهای مشترک در دو کشور با توجه به رویدادهای آتی که نیازمند همکاری دوجانبه برای درخشش در سه رویداد بزرگ کشورهای اسلامی، بازی های آسیایی و جوانان است. سومین قرارداد مربوط به دوره های آموزشی و ورزشی است. امیدواریم این توافق و تفاهم نقطه عطفی در توسعه این روابط بین دو ملت باشد. درخشش قهرمانان ایرانی و عراقی در صحنه جهانی هر دو ملت را به وجد خواهد آورد. امیدواریم در آینده نزدیک نتایج این توافق در بین ملت ها منعکس شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید