این کشور پاییز گرمی را با بارندگی کم تجربه کرد


ساعت: 20:06
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1914101

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی با ارائه گزارشی از میزان دما و بارندگی از ابتدای پاییز تا کنون با بیان اینکه زمستان سردی نخواهیم داشت، تصریح کرد: در صورت تداوم کم بارشی در استان ماه های آینده با مشکل آبرسانی به بخش های جنوبی رشته کوه البرز مواجه خواهیم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احد تعزیف درباره میزان بارندگی در فصل پاییز گفت: از ابتدای پاییز تاکنون حدود 25.1 میلی متر باران در کشور باریده است، در حالی که میانگین بلندمدت بارندگی در این بازه زمانی 31 میلی متر بوده است که این میزان نشان می دهد. کاهش حدود 20 درصدی بارندگی در مقایسه با. این بلند مدت است.



کاهش ۸۲ درصدی بارندگی در تهران در پاییز امسال
وی در خصوص استان هایی که وضعیت نامناسبی نسبت به سایر استان ها دارند، گفت: در استان تهران از ابتدای فصل بارندگی تاکنون حدود 7.5 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است در حالی که در بلندمدت حدود 43 میلی متر بارندگی داشته ایم. یعنی حدود 36 میلی متر یا 82 درصد بارندگی کمتر از حد نرمال بوده است. این رقم بسیار زیاد کم بارندگی در پاییز است رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی ادامه داد: بارش در نواحی شرقی، مرکزی، غربی و جنوبی رشته کوه البرز به میزان قابل توجهی کمتر از حد نرمال و در شرایط خشکسالی است. به عنوان مثال در استان البرز حدود 70 درصد و قزوین حدود 80 درصد بارندگی ها کمتر از حد نرمال بوده است. در این دوره ایران از نظر هواشناسی، کشاورزی و همچنین از نظر هیدرولوژی خشکسالی را تجربه کرد.

وی همچنین درباره استان های پربارش گفت: استان هایی مانند خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، کوگیلویه و بویراحمد، لرستان، یزد و اصفهان، مناطق مرکزی و جنوب غرب کشور شرایط و بارندگی خوبی داشتند اما در شمال غرب تا حدودی در غرب و جنوب شرق کشور به ویژه در نواحی مرکزی ایران از جمله تهران، البرز، قزوین و سمنان بارندگی به میزان قابل توجهی کمتر از حد نرمال است.

این کشور پاییز گرمی را با بارندگی کم تجربه کرد
وی در خصوص میانگین دمای کشور از ابتدای پاییز تاکنون گفت: دمای هوای کشور از ابتدای پاییز یک درجه بالاتر از نرمال بوده است. در مجموع ایران در دو ماه گذشته پاییز گرم و بارندگی کمتر از حد نرمال را تجربه کرده است.رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی درباره بارندگی های هفته جاری گفت: این هفته بارندگی ها نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال بوده است. در شمال غرب و سواحل شمال و شمال غرب کشور شامل استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و تا حدودی خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان پیش بینی می شود.

وی با تاکید بر اینکه این بارندگی ها از اواسط هفته جاری آغاز و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت، گفت: با وجود اینکه بارش ها شرایط خوبی را ایجاد می کند اما همچنان در مناطق جنوبی کشور مانند بوشهر، فارس، سیستان و … ادامه دارد. بلوچستان، کرمان، اصفهان همچنین در خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارندگی کمتر از حد نرمال پیش بینی می شود. در واقع از جنوب به شرق کشور و همچنین از جنوب غرب به شمال شرق بارش کمتر از نرمال و در نواحی شمالی و شمال غرب کشور نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود بارش ها در هفته آینده بهبود یابد، گفت: با توجه به نتایج مدل های دیجیتالی، پیش بینی می شود بارندگی فصل زمستان در شرایط نرمال و در ارتفاعات البرز با تمایل کمتر از نرمال باشد. جنوب غرب کشور نیز مانند استان های خوزستان، بوشهر، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و ایلام وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته متصور هستیم، چرا که سال گذشته این مناطق وضعیت بسیار خوبی داشتند. بارندگی کم است اما در زمستان امسال بارش بهتری برای این مناطق خواهد بود.

مشکل تامین آب در بخش‌های جنوبی رشته کوه البرز با تداوم بارندگی کم
وی ادامه داد: بر اساس نتایج مدل ها، برای برخی مناطق مانند جنوب شرق کشور، دامنه های البرز مانند تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی و زنجان بارندگی کمتر از حد نرمال پیش بینی می شود. این کمبود بارندگی موجب مشکلات تامین آب در بخش‌های جنوبی رشته کوه البرز به‌ویژه در بخش جنوبی البرز می‌شود. پیش بینی ها برای این منطقه اصلا خوش بینانه نیست. اگرچه با 100 درصد نمی توان گفت که بارش کمتر خواهد بود، اما بر اساس نتایج مدل، بارش در این مناطق کمتر از نرمال است و بارش نرمال و بالاتر از نرمال برای جنوب غرب کشور پیش بینی می شود.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی کشور در خصوص وضعیت بارندگی و دمای هوا در آذر و زمستان گفت: بارندگی کم در این مدت ادامه دارد. همچنین دمای هوا نرمال و بالاتر از حد نرمال پیش بینی می شود و در مجموع زمستان چندان سردی نخواهیم داشت.

وی در پایان تکلیف تصریح کرد: این پیش بینی اصلا به این معنا نیست که دوره های سردی نخواهیم داشت. شاید با عبور موج هوای سرد شمالی از کشور تا چند روز دیگر هوا به شدت سرد شود و این را نمی توان به طور کامل پیش بینی کرد. اما در مجموع انتظار نمی رود میانگین دمای هوا در چهار ماه آینده خیلی پایین و زیر نرمال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید