باران دردی از کم آبی تهران را دوا نکرد

باران دردی از کم آبی تهران را دوا نکرد

به گفته وی، وضعیت منابع آبی تهران همچنان شکننده است، پیک مصرف آب در این کلانشهر حدود 40 هزار لیتر در ثانیه است. این مقدار آب برای روزهای سرد و به خصوص برای چنین شرایطی عالی است.

با وجود اینکه در روزهای اخیر شاهد بارش های متناوب در استان تهران بودیم، اما وضعیت منابع آبی تهران همچنان مساعد نیست و کسری مخزن نسبت به سال قبل که سالی هم خشک بود همچنان منفی است.

پاییز امسال خشک ترین پاییز 50 سال اخیر از نظر بارندگی است، ایران در کمربند خشک جهانی قرار دارد و حدود یک سوم متوسط ​​بارندگی جهانی را دارد که نامتناسب با جمعیت و وسعت کشورمان است. تهران برای دستیابی به پایداری منابع آبی به 283 میلی متر بارندگی در سال نیاز دارد در حالی که میانگین بارندگی سال گذشته در این استان 207 میلی متر بوده است.

همانطور که علی اکبر ملکوتی – مدیر بهره برداری تاسیسات آب شهری آبفای استان تهران – گفت: بارندگی های پراکنده درمان خشکسالی انباشته در این شهر نیست، در روزهای اخیر ذخیره آب روزانه در مخازن تهران یک میلیون مترمکعب بوده است. در شرایط عادی ذخیره سازی مخازن آب تهران باید یک میلیون و 400 هزار متر مکعب باشد.

به گفته وی، وضعیت منابع آبی تهران همچنان شکننده است، پیک مصرف آب در این کلانشهر حدود 40 هزار لیتر در ثانیه است. این مقدار آب برای روزهای سرد و به خصوص برای چنین شرایطی عالی است.

آمار و ارقام منابع آب تهران حاکی از کاهش 21 درصدی حجم آب سدهای استان تهران نسبت به روز مشابه سال گذشته است که در حال حاضر میزان ذخیره 5 سد تامین کننده آب استان تهران 277 است. میلیون مترمکعب که در مقایسه با روز مشابه پارسال بالغ بر 352 میلیون متر مکعب است.

از مجموع یک هزار و 888 میلیون مترمکعب ظرفیت پنج سد آب شرب استان تهران، 277 میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیره می‌شود که نشان می‌دهد تنها 14.67 درصد از کل ظرفیت پنج سد تامین‌کننده آب استان تهران است. پر شده.

حجم آب مخزن سد امیرکبیر حدود 39 میلیون مترمکعب است در حالی که این میزان در روز مشابه پارسال 53 میلیون مترمکعب بوده و حجم ذخیره آب سد طالقان از 182 میلیون مترمکعب به کاهش یافته است. 157 میلیون متر مکعب در سال گذشته.

همچنین حجم ذخیره آب سد لار در سال گذشته 21 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به ذخیره فعلی 17 میلیون مترمکعب افت 4 میلیون مترمکعبی نشان می دهد و حجم آب سد ماملو از 74 به 46 میلیون مترمکعب رسیده است. میلیون متر مکعب در سال گذشته در عین حال حجم ذخیره آب سد لتیان در سال جاری به 17 میلیون مترمکعب رسید که نسبت به حجم 22 میلیون مترمکعبی در روز مشابه سال گذشته 5 میلیون مترمکعب کاهش داشت.

میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون 31.4 میلی متر بوده که این میزان در سال گذشته 68.1 میلی متر بوده است. بر این اساس میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 54 درصد و نسبت به بلندمدت 60 درصد کاهش داشته است.

این شرایط در حالی است که مصرف روزانه آب تهران این روزها بیش از سه میلیون مترمکعب (سه میلیارد لیتر) است. یعنی تقریباً معادل حجم دریاچه چیتگر هر روز آب مصرفی شهروندان تهرانی است. با توجه به اینکه از یک طرف جمعیت شناور شهر تهران حدود 12 میلیون نفر است و از طرف دیگر منابع آبی دیگری در دسترس نیست، مصرف مناسب آب در بخش خانگی تاثیر بسزایی در پایداری تامین آب در شهر تهران دارد. این شهر.

میانگین کشوری مصرف آب در بخش شرب بین 7 تا 10 درصد است در حالی که این بخش در استان تهران بین 45 تا 50 درصد آب را به خود اختصاص داده است. الگوی مصرف آب برای هر خانوار در تهران 14 مترمکعب در ماه است که تنها 37 درصد از جمعیت تهران به آن پایبند هستند و 63 درصد از شهروندان بیش از الگوی مصرف آب مصرف می کنند که این گروه از شهروندان تهرانی نزدیک به 310 آب مصرف می کنند. میلیون مترمکعب از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه آب مصرف کرده اند. اگر این گروه 10 درصد مصرف آب را کاهش دهد، حدود 31 میلیون مترمکعب صرفه جویی می شود که نزدیک به حجم فعلی سد لار یکی از 5 سد آبرسانی تهران است.

اهمیت مصرف مناسب آب در بخش خانگی و تاکید بر رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان تهرانی زمانی بیشتر نمایان می شود که استان تهران دومین استان فقیر کشور (بعد از سیستان و بلوچستان) از نظر اقتصادی است. از منابع و ذخایر آبی و بخش زیادی از آب این استان برای مصارف شرب استفاده می شود.

از سوی دیگر با توجه به کاهش بارندگی ها به ویژه در سه سال اخیر که کشورمان با خشکسالی های پی در پی مواجه بوده است، ذخایر سدها و منابع آبی پایتخت به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به دلیل عدم وجود سایر. منابع آب، مدیریت صحیح منابع فعلی در دسترس ترین راه است. بنابراین توجه به راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش خانگی بیش از پیش ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید